Hoofdstuk 12 ‘Snap in moeilijkheden na afname engagement en bedrijfsresultaat’

Snap(chat) lijkt een ‘engagementstrijd’  te verliezen van stories-concurrent Insta.  Veel Snap gebruikers lijken terug te gaan naar Instagram. Snap Inc.  heeft over het tweede kwartaal 2017 een omzet gerealiseerd van 181,7 miljoen dollar, een stijging van 153 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het voorbije kwartaal liep het nettoverlies op van 115,9 miljoen dollar naar 443 miljoen dollar. De aangepaste ebitda kwam uit op 194 miljoen negatief versus een eveneens negatieve ebitda van 105 miljoen dollar in Q2 2016.    Continue reading

Hoofdstuk 1: [Onderzoek] ‘90% Nederlanders online tijdens vakantie!’

De vakantieperiode is zo goed als voorbij. Uit onderzoek blijkt dat internet onmisbaar is op vakantie. Twee derde houdt bij het kiezen van de accommodatie rekening met wifi. En maar liefst negen op de tien vakantiegangers zijn online tijdens de vakantie. E-mail en WhatsApp worden dagelijks bijgehouden door ruim 40%. Het gemak waarmee vakantiegangers online kunnen zorgt dat één op de drie tijdens vakantie werkt. Drie op de tien werken meer dan vorig jaar, terwijl ze dit helemaal niet prettig vinden. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope gehouden onder 1.005 Nederlandse consumenten.     Continue reading

Hoofdstuk 12: Openbare tweetdata: analyse big data Twitter biedt kansen #RSM

 

Twitter vormt een bron van informatie. Door de informatie in Tweets slim te combineren, kun je duidelijk maken hoe grote groepen bezoekers de stad gebruiken en wat de opkomende toeristische hotspots zijn. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde Tweets. Zijn aanpak kan nuttig zijn voor steden die hun toeristische sector willen stimuleren en voor bedrijven die daaraan willen verdienen.    Continue reading

Hoofdstuk 1,2,3 [Onderzoek] ‘Up to date houden veranderende wensen #connectedcustomer is 2018 marketinguitdaging’

Globaal onderzoek onder senior marketeers draaide om de vraag: Wat is voor jou de grootste uitdaging om de customer experience te optimaliseren?

De twee grootste uitdagingen zijn volgens marketeers:

  1. Het bijhouden van de veranderende wensen van connected customers.
  2. Het volledig benutten van de vergaarde data via alle engagement-kanalen.

Dit wordt uiteengezet in het CMO Review van SAP Hybris over veranderingen in het digitale landschap.

Top vijf  

Naast de bovengenoemde resultaten, completeren de volgende uitdagingen de top vijf voor senior marketeers: het upgraden en transformeren van technologie om de beste customer engagement te realiseren (3), Het uitlijnen van resources en cross-functional support binnen de organisatie (4) en het effectief meten van de business impact van de investeringen in customer experience (5).

Plannen

Ondanks dat marketeers te kennen geven dat ze achter de feiten aanlopen, laten zij zich niet tegenhouden door deze uitdagingen. Om de customer experience van connected customers te verbeteren, heeft meer dan driekwart (77%) dan ook al stappen gezet op het gebied van realtime contextuele ervaringen voor klanten. Het doel hiervan is om op de wensen van de connected customer in te spelen gedurende de hele customer journey. De overige 23 procent stelt dat zij mijlenver afliggen van de mogelijkheid om contextuele ervaringen realtime aan te bieden.

Mark de Bruijn, Senior Director & Head of EMEA Marketing bij SAP Hybris:

Connected customers bieden marketeers een flinke uitdaging. Zoals het onderzoek ook aankaart, zien we dat marketeers zich bewust zijn van het belang van realtime contextuele ervaringen. Een goede samenwerking tussen de CMO en CIO is hierbij cruciaal, omdat de vergaarde data en de daaruit resulterende marketingacties direct met elkaar moeten corresponderen. Dit voorkomt dat je de veranderende wensen van jouw doelgroep niet kunt bijbenen en achter de feiten aanloopt.

Hoofdstuk 15: XITE lanceert 1e gepersonaliseerde muziektelevisiezender ter wereld

 

Technologisch muziekbedrijf XITE lanceert de eerste gepersonaliseerde muziektelevisiezender ter wereld. De Personalised Music Television-service , waarmee gebruikers een gepersonaliseerde zender kunnen creëren, is geïntegreerd met de huidige zender bij Ziggo. Hierdoor hoeft de gebruiker niet langer de app op te zoeken in de appstore, maar heeft men met een settopbox direct toegang tot de service via kanaal 25. Hiermee is XITE de eerste aanbieder ter wereld die technologie, muziek en televisie combineert om een brug te slaan tussen de traditionele manier van tv-kijken en het nieuwe digitale on-demand tijdperk.

Continue reading