Nieuwe Handboek Online Marketing editie 2017-2018; 5e herziene druk, 4e herziene oplage is uit!

De nieuwe HOM5 editie 2017-2018; 5e herziene druk, 4e herziene oplage is uit! Uitgever Boom Amsterdam – marketing doro de Adfo Groep (Adformatie) – heeft een updated HOM5 op de markt gebracht. Dit door de aanhoudende sterke verkoop en de must om met het Handboek Online Marketing altijd actueel te zijn.

Aangepast in deze versie

De structuur is gelijk. Cijfers, cases en illustraties zijn ge-updated om wederom – in een periode dat de ontwikkelingen rondom digital marketing zeer snel gaan – het meest actuele en meest up-to-date online marketing boek te brengen. Er is wederom een strakke redactieslag over de populaire titel gegaan op basis van bevindingen door lezers en gebruikers in het hoger onderwijs.

Hoofdstuk 10, 12 en 14: Apple koopt de Shazam app

Dat Apple een strategie rondom het aanbieden van muziek, video en tv voor ogen heeft, is duidelijk. Diverse Amerikaanse bronnen melden begin december 2017 dat Apple Shazam overneemt:

For Apple, the obvious benefit of acquiring Shazam is the company’s music and sound recognition technologies. It will also save some money on the commissions Apple pays Shazam for sending users to its iTunes Store to buy content, which made up the majority of Shazam’s revenue in 2016, and drove 10 percent of all digital download sales, according to The Wall Street Journal.

Omzet

Shazam – dat al ruim 19 jaar bestaat – kende in 2016 maar 50 miljoen euro omzet. Toch is de muziek-herkennings-dienst interessant gezien de links en deals met diensten als Snapchat en de meer dan 1 miljard downloads van de populaire app.

Hoofdstuk 12 [Social Business] #IKGEEFOMJE maakt Nederlander vriendelijker

 

Eind november 2017 is de landelijke actie #IKGEEFOMJE gestart. Met deze campagne wil magazine en platform Margriet het belang van aandacht en erkenning voor elkaar benadrukken. De oproep #IKGEEFOMJE is een roep om in actie te komen voor een ander; om samen het leven in Nederland warmer en vriendelijker te maken. En hiermee een tegengeluid te bieden in een tijd waarin de maatschappij steeds meer lijkt te verharden.

Leontine van den Bos, hoofdredacteur van Margriet:

Margriet is op een positieve manier maatschappelijk betrokken en geeft aandacht aan ontwikkelingen die ons allemaal aangaan. En een van die ontwikkelingen is de verharding van de samenleving. Het lijkt soms alsof zachte waarden als medemenselijkheid, vriendelijkheid en empathie achterhaald zijn. Met de actie #IKGEEFOMJE wil Margriet het belang van deze waarden juist benadrukken. Daarom gaan we vandaag van start met de actie #IKGEEFOMJE.

Kom in actie

#IKGEEFOMJE is een oproep om, op wat voor manier dan ook, in actie te komen voor een ander. Voor iemand in de nabije omgeving of verder weg. Die aandacht kan ‘m ook in kleine dingen zitten. Van een gesprek aanknopen of het delen van een maaltijd tot het tuinpad aanvegen of samen een uitstapje maken. Allemaal om het leven in Nederland met z’n allen warmer en vriendelijker te maken.

Klik door en doe mee!

Hoofdstuk 1 en 2 [Social Insights] Online zoeken naar een baan is laatste taboe op web

In een tijdperk van statusupdates en het delen van ons wel en wee op social media valt het zoeken naar een baan nog altijd in de taboesfeer. Dit blijkt uit onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld. Voor het onderzoek – getiteld Privacy of Job Search – werden tienduizend werkzoekenden in negen landen ondervraagd om inzicht te verkrijgen in de zorgen die leven bij mensen die naar een baan zoeken. Twee derde van de respondenten (65 procent) bleek zich zorgen te maken dat anderen erachter zouden komen dat ze naar een (nieuwe) baan op zoek waren.    Continue reading

Hoofdstuk 1 en 14 [Onderzoek] FIFA 18 en NERF: Online bestedingen rond Sint naar 1,51 miljard euro

Ook in 2017 heeft Sinterklaas de weg naar de Nederlandse webwinkels weer gevonden. In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond besteedt de goedheiligman € 358 miljoen online aan sinterklaasproducten. Hiermee zorgt hij in deze periode voor een gemiddelde weekomzet die 31% hoger ligt dan in een reguliere week in 2017, zo stellen de leden van Thuiswinkel.org. Dit blijkt uit een onderzoek van belangenvereniging, dat in samenwerking met PostNL is uitgevoerd. 

Hogere weekomzet door de Sint

De nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor (tot en met september) laten zien dat Nederlandse consumenten in een reguliere week in 2017 € 231,0 miljoen online uitgeven aan producten. Tussen 1 november en 5 december ligt de gemiddelde weekomzet mede dankzij Sinterklaas 31% hoger, op € 302,6 miljoen. De bestedingen van Sinterklaas bedragen daarmee € 358,1 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van vorig jaar.

Online bestedingen rond Sinterklaas bereiken € 1,51 miljard

Als we de reguliere omzet en de extra bestedingen aan sinterklaasproducten bij elkaar optellen, komen we in de vijf weken voorafgaand aan het sinterklaasfeest tot een totale online omzet van € 1,51 miljard. Dit vertegenwoordigt een groei van 19% ten opzichte van vorig jaar. De trend dat Nederlandse consumenten steeds eerder hun feestdagenaankopen doen, zet zich ook dit jaar voort. Belangrijk daarin zijn de relatief nieuwe koopevents die vanaf half november de aankopen voor de feestdagen stimuleren. Steeds meer (web)winkels spelen in op Black Friday en Cyber Monday eind november. Nieuw dit jaar was het uit China overgewaaide Singles Day op 11 november. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Voor veel consumenten heeft de publiciteit rond deze dagen hen eraan herinnerd om tijdig hun sinterklaasaankopen te doen. Gekoppeld aan leuke acties en voordelen heeft deze publiciteit gezorgd voor een betere spreiding van de feestdagendrukte. Dat is goed voor (web)winkels, maar natuurlijk ook voor Sinterklaas, die zijn pakketjes graag op tijd wil bezorgen.”

Bezorging op tijd

PostNL verwerkt deze dagen recordaantallen pakketten. De inspanningen van de e-commercesector zijn erg succesvol; de Nederlandse consument bestelt steeds meer online. Leendert-Jan Plaisier, directeur operations bij PostNL Pakketten:

Bij PostNL hebben wij ons in de afgelopen maanden goed voorbereid om alle pakketten in deze drukke dagen op tijd te bezorgen. Zo zetten wij in deze periode meer mensen en materieel in. Ook zien wij dat consumenten steeds meer zelf het bezorgmoment of -locatie kiezen met bijvoorbeeld bezorging in de avond of direct naar een PostNL-locatie. Wij vinden het mooi om te zien dat de consumenten onze bezorgers graag zien komen met alle bestellingen en cadeautjes.

Populaire online Sinterklaascadeaus

Ook dit jaar waren er weer verschillende cadeaus die veelvuldig op de verschillende verlanglijstjes terugkwamen. Hieronder vind je een overzicht van de populairste cadeaus:    Continue reading