Hoofdstuk 1 en 2 ‘We kopen in Nederland vaker bij buitenlandse webshops’

Afbeeldingsresultaat voor webshop pixabay

Elk jaar shopt de gemiddelde Nederlander meer bij buitenlandse webshops. Zo deed 9 procent van de Nederlanders hun online aankopen in 2018 alleen maar bij webshops over de grens en nog eens 40 procent maakte zowel gebruik van webshops in Nederland als in het buitenland. In 2016 was dit respectievelijk 7 en 32 procent. Het aantal mensen dat enkel in Nederland online winkelt daalde in die periode van 63 naar 51 procent. Dit blijkt uit het Ecommerce rapport 2019 dat in samenwerking met SAP Customer Experience is opgesteld. De redenen – maar ook mogelijkheden die het bedrag biedt – worden beschreven in het Handboek E-commerce.

Continue reading

Hoofdstuk 4 en 5 ‘Erasmus University (RSM) heeft een algoritme ontwikkeld om emotionele ervaringen van klanten te meten’

Veel beslissingen die we nemen komen voort uit emotie, maar het direct meten van menselijke emoties is niet eenvoudig. Een onderzoeksteam van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) heeft nu een methode ontwikkeld om van seconde tot seconde te meten hoe mensen reageren op een stimulus zoals een trailer van een film of een commercial. Deze methode kan in de toekomst van belang zijn voor het bedrijfsleven voor het meten van consumenten ervaringen.
Esther Eijlers, dr. Maarten Boksem en hoogleraar Ale Smidts van RSM hebben een nieuwe methode ontwikkeld voor het van moment tot moment meten van emoties in de hersenen met behulp van elektro-encefalografie (EEG). Ze verzamelden EEG-gegevens van 40 studenten terwijl die korte video’s bekeken die een bepaalde emotie moesten oproepen. Blijdschap, verdriet, angst en afkeer werden elk in vijf korte video’s door de deelnemers ervaren. Met machine learning technologie werden aan elke van de vier emoties een bepaalde frequentie en topografie van het EEG-signaal toegeschreven.  Eijlers zegt:
Uit onze resultaten is gebleken dat het algoritme dat we hebben ontwikkeld, kon classificeren welke emoties zouden worden ervaren tijdens het bekijken van de video’s.
Een mooie illustratie dat het ontwikkelde classificatie-algoritme inderdaad werkt, zagen we toen we deelnemers een stukje van de Pixar-animatiefilm ‘Up’ lieten zien. In de video wordt het verhaal verteld van een man en vrouw die veel ups en downs meemaken, trouwen en samen oud worden. We hadden een classificatie gemaakt in welke seconden deelnemers zich blij of verdrietig zouden voelen tijdens het bekijken van de video. Het bleek dat de emotionele reactie die we voorspeld hadden op basis van het algoritme van onze EEG-gegevens, overeenkwam met de positieve en negatieve stukken uit de verhaallijn.
Het meten van emoties is altijd al lastig geweest. Mensen zijn niet altijd eerlijk over hoe ze zich voelen en zelfs als ze dat wel zijn, is het vaak lastig om deze gevoelens onder woorden te brengen, vooral op het moment dat deze emotie ervaren wordt.
Door publicatie in het tijdschrift PlosOne is de methode nu ook beschikbaar om commercieel toegepast te worden. Het van moment tot moment nauwkeurig kunnen meten van emoties is voor organisaties zeer waardevol. Zij kunnen op deze manier inzicht krijgen in de emotionele impact die hun product, film, tv programma, reclame, website of klantenservice op hun klanten heeft en deze aanpassen als het niet de gewenste impact heeft.
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) behoort tot de top 10 van Europese business schools. RSM richt zich op het ontwikkelen van zakelijke leiders met een internationale carrière die voor positieve verandering kunnen zorgen en zich op een innovatieve manier inzetten voor een duurzame toekomst. RSM biedt een breed scala aan bachelor, master, MBA, PhD en executive programma’s waarin studenten zich kunnen ontwikkelen tot kritische, creatieve, betrokken en samenwerkende denkers en doeners. RSM is gevestigd in de internationale havenstad Rotterdam, een bruisend knooppunt van bedrijven, logistiek en handel. Studievoorlichting en activiteiten van RSM voor toekomstige studenten, executives en alumni worden ook aangeboden vanuit ons kantoor in Chengdu, China. www.rsm.nl

Hoofdstuk 12: ‘Flinke stijging van Social Media Phishing’

Afbeeldingsresultaat voor Social Media Phishing pixabay

De Social Media Phishing Test (SPT) is een gratis test helpt IT- en security professionals gebruikers te identificeren die vatbaar zijn voor phishing. In de SPT lijken de phishingmails afkomstig van social media sites zoals Facebook, LinkedIn of Twitter.

Hackers bedienen zich steeds vaker van social media om bedrijven aan te vallen. Het aantal aanvallen afkomstig van social media accounts is met maar liefst 43 procent toegenomen. Gebruikers vallen vaak ten prooi aan sociale media-gerelateerde programma’s omdat ze het gevoel hebben dat ze kunnen vertrouwen op berichten die afkomstig zijn van hun ‘geverifieerde’ connecties. Slachtoffers beseffen niet dat hackers door middel van scrapen persoonlijke informatie hebben bemachtigd en dat ze worden doorverwezen naar een landingspagina die er bijna als echt uitziet.

Sociale-mediaplatformen zijn gemeengoed geworden, maar veel gebruikers zijn zich niet bewust van de risico’s die het gebruik van verschillende platformen met zich meebrengt.

Aldus Stu Sjouwerman, CEO:

Ze zijn ook moeilijker te reguleren in een kantooromgeving, omdat werknemers vanaf hun telefoon of zelfs hun werkcomputer toegang hebben tot sociale media. Trainingen en tests zijn daarom noodzakelijk voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op het gebied van social media.

Klik hier voor meer informatie over de STP.

Hoofdstuk 1 ‘Start-up die online bezorgplatformen connect, krijgt flinke funding’

De start-up die het online bezorgproces voor restaurants vereenvoudigt, kondigde in 2019  aan dat het een financiering van 3 miljoen euro heeft ontvangen van Newion Investments en Smartfin.  Deliverect is een SaaS-bedrijf dat online bezorgplatformen van derden, zoals Ubereats,Takeaway.com en Foodora, verbindt met de POS van restaurants. De software is een game changer voor restaurants die tevens online maaltijden aanbieden.

Continue reading