[Hoofdstuk 1 en 12] EU opent onderzoek naar social media!

Diverse consumentenorganisaties uit Europa dreigen met boetes voor Alphabet, Facebook en Twitter indien zijn hun gebruikersvoorwaarden niet wijzigen. De Europese organisaties schreven vorig jaar december al een brief aan de technologiebedrijven waarin stond dat zij onvoldoende rekening hielden met de privacyrechten van consumenten.  Ook zou de EU aandringen op een strengere controle op content zodat consument niet ongevraagd geconfronteerd worden met reclame, misleiding of fraude. De maatregelen werden vrijdag 17 maart 2017 bekend gemaakt door Eurocommissaris Vera Jourová (Justitie).     Continue reading

Hoofdstuk 8 en 15: Nieuw YouTubeKanaal met muziek door en voor… Oudjes

Er komen steeds meer online videokanalen bij. Zo wordt Oudjes gepresenteerd door ouderen en is het eerste digitale format dat voortvloeit uit de samenwerking tussen IDTV en Hot Pepper. Oudjes is een format waar ouderen van 65 jaar en ouder inhaken op de dingen van nu. Ze reageren op de nieuwste videoclips waaronder die van Nicki Minaj, unboxen de modernste dingen en doen challenges die de huidige YouTubegeneratie ook uitvoeren, zoals de Chubby Bunny Challenge.

Romario van ’t Land, eigenaar van Hot Pepper:

De onderwerpen die behandeld worden heb je wellicht af en toe al eens voorbij zien komen, alleen worden deze onderwerpen door dezelfde generatie behandeld. Wij willen de mening van de generatie met de meeste ervaring vangen, in de setting van de huidige YouTubegeneratie.

Hoofdstuk 12: Ontevredenheid over WhatsApp na update story-functie

WhatsApp en Instagram ‘lenen’ veel opties van Snapchat. Veel WhatsApp-gebruikers zijn niet enthousiast over de nieuwe functie waarbij je statusupdates kunt doen in de vorm van foto’s. De nieuwe functie lijkt daarmee exact op de story-functie van de concurrenten Instagram en Snapchat. Dit is dan ook de grootste klacht van gebruikers.

WhatsApp verliest identiteit

Na de update waarmee gebruikers kunnen WhatsApp-bellen, heeft de tool ook een story-functie geïntroduceerd. Gebruikers klagen dat de nieuwe functie teveel lijkt op de story-functie van de concurrenten. De simpelheid die volgens de gebruikers juist de kracht was van WhatsApp, lijkt met de update verleden tijd. Daarbij wordt genoemd dat de app ‘al compleet was en geen nieuwe functie miste’. Dit blijkt uit onderzoek van Goedkoopste Simonly.net (GSO) van 1200 online reviews en rondvragen.  Continue reading

6 april 2017 spreken (2x) op de #Adfoacademy van Adformatie: u/jij erbij?

 

6 april 2017 spreken (2x) op de #Adfoacademy van Adformatie: u/jij erbij? Spreken over de ideale online marketingmix, conversie en contentmarketing!

Petersen presenteert de ultieme mix tussen storytelling en gerichtheid op gebied van social selling marketing. Dat doet hij op basis van een praktische cheatsheet.

Over Patrick Petersen

Ervaren docent en ondernemer Patrick Petersen RDM MA MSc is oprichter van bureau AtMost(TV), veelgevraagd internationaal spreker en docent voor onder andere Nyenrode Business Universiteit, Beeckestijn Business School, NIMA en EURib. Hij is bestseller auteur bij Adfo Groep en Van Duuren Media en deed aan de London Business School research op het gebied van digital marketing behaviour en content engagement.

 

Petersen verzorgt op 6 april 2017 een workshop tijdens de MarketingBreak.

Tijd:       11.15 – 13.00 (ronde 2)

Locatie: Seats2Meet, Utrecht CS

Meer info hier!

Hoofdstuk 12: ‘Verhalen moet je delen, toch?’ Hoe jongeren sociale media gebruiken in 2017

Vorig jaar schreef ik over het Nationale Social Media Onderzoek dat Newcom toen had uitgebracht. Ook dit jaar heeft het onderzoeksbureau een grootschalige enquête gehouden onder Nederlanders over het gebruik van sociale media. Dit geeft mij de kans om de resultaten van beide onderzoeken te vergelijken en om de meest opvallende veranderingen in het gebruik onder jongeren te analyseren.

Het onderzoek is gehouden onder meer dan 8000 mensen die een weerspiegeling vormen van alle Nederlanders boven de 15 jaar. Met het onderzoek wil Newcom (de frequentie van) het gebruik van verschillende sociale media binnen een aantal leeftijdscategorieën meten.  Continue reading