Auteur Handboek Online Marketing komt met Handboek E-commerce

 

De auteur van besteller Handboek Online Marketing komt met Handboek E-commerce; een boek van ruim 300 pagina’s voor de manager en student.

Meer info op: http://www.handboekecommerce.nl/boek_ebusiness_shop_optimalisatie_commerce/

 

In het Handboek E-commerce wordt de lezer – via de noodzakelijke transitie van de E-business – meegenomen in de moderne vormen van doelgerichte E-commerce. In de transitie naar E-commerce 4.0 is niet alleen de Customer Journey Mapping door de wirwar van verkoopkanalen belangrijker dan ooit. Ook de conversie-optimalisatie op de webshop, app, portal of het platform zorgen continu voor nieuw inzichten om nog succesvoller te worden. Het dikke, crossmediale Handboek E-commerce helpt de ondernemer, moderne manager en student een winnend E-commerce Strategie Plan (EcSP) te construeren aan de hand van praktische voorbeelden, modellen en heldere stappen. In het kleurrijke en praktisch boek ligt focus op de Sell-side van het moderne E-business umfeld op basis van onderscheidende waardecreatie gelinkt aan de Waardeketen 2020. De promotie gebeurt op basis van een moderne E-commerce Marketingmix van 20 P’s, REAN en het 4C-model van Commerce, Consumentengedrag, Channels en Conversie. Voor de boekbeleving maakt het Handboek E-commerce gebruik van Augmented Reality lagen en laat het toekomstgerichte handboek de nieuwe mogelijkheden van gebruik van mixed reality, blockchain, machine en deep learning zien, in aanloop naar de succesvolle E-business 2020. Dit alles aangevuld met meer dan 1000 extra digitale bijlagen en de inzichten van de beste E-commerce experts!

Bestseller auteur Patrick Petersen RDM MA MSc is senior digital commerce strateeg, crossmediaal marketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op de Integratie van internet binnen de marketing- en communicatie-mix van grote organisaties. Dit resulteerde in diverse eigen marketing-
modellen die hij voor tal van gerenommeerde organisaties, zoals Heijmans, Trendhopper holding, Somfy, TU Delft, T-Mobile Nederland, Jack & Jones, IKEA Nederland, Hästens, Sapph/Coolcat en Sanoma media succesvol in de praktijk heeft bracht. Extra masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, brachten hem tot de integratie-modellen van de digital business en de mixed reality experience. Tevens is  Petersen door bureau Meltwater verkozen tot een top 10 marketing influencer.

INHOUD Handboek E-commerce #HECOM

Dankwoord

Voorwoord Drs. Hans Molenaar, voorzitter MarketingLiteratuurprijs, Voorzitter Marketer of the Year

Introductie en gebruik van het #HECOM

1 E-business en de (r)evolutie van de E-commerce markplaats 18

1.1 Traditionele E-commerce 19
1.2 Het verschil tussen E-commerce en E-business 20
1.2.1 De consumentenbestedingen 22
1.3 Korte geschiedenis E-commerce(denken) 23
1.3.1 Het WWW en E-commerce 26
1.3.2 Van internetbubble via social shopping tot explosieve groei 30
1.3.3 Wereldwijde records in 2018 34
1.3.4 Online koopgedrag Nederlanders en Belgen 36
1.3.5 Geo-blocking, de EU en grote spelers 39
1.3.6 De boost die Black Friday geeft 43
1.3.7 Mobiel shoppen als E-commerce disruptor 45
1.4 De evolutie van de fysieke en virtuele marktplaats 50
1.5 De componenten van de E-commerce Marktplaats 52
1.5.1 E-commerce Marktplaats: De Marktplaats als kerncomponent 53
1.5.2 Componenten E-commerce Marktplaats: De sell-side 54
1.5.3 Componenten moderne marktplaats: De Buy-side 57
1.5.4 Componenten moderne marktplaats: Consumentengedrag; klantgedrag, data en beleving 60
1.5.5 Componenten E-commerce Marktplaats: Technologische ontwikkelingen, Logistiek en IT 65
1.5.6 Componenten E-commerce Marktplaats: Waardecreatie, positionering en marketing 74
1.6 EXPERTCASE met auteur, spreker en futurist Drs. Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org 80

HECOM opdrachten hoofdstuk 1 85

Continue reading

Hoofdstuk 14 en 15 ‘Meer betalen voor veilige diensten IoT’

BlackBerry past zijn Secure-oplossing en licentiestrategie aan om elektronicabedrijven in staat te stellen snel beveiligde IoT-apparaten op de markt te brengen.

Volgens onderzoek dat de producent heeft laten uitvoeren, vertrouwt 80 procent van de consumenten de apparaten die verbonden zijn met het internet niet als het gaat om de beveiliging van persoons- en privacygegevens:

More than half of the respondents (58%) said they would be willing to pay more for Internet-connected products such as Alexa-speakers, home security products, wearables, and more if they know their data and privacy is protected. When asked how much more, 10% of respondents were willing to pay up to 20% more, where the majority preferred 10% or less.

When it comes to connected cars, the majority also stated they would pay more to know their vehicle used the highest safety and security software. According to Kelley Blue Book, the estimated average transaction price for light vehicles in the United States was $35,742 in September 2018, which means the 23% of respondents that said they would pay up to five percent more for their car to use safe and secure software would spend  an additional $1,700 at the dealership. Ten percent of respondents were willing to pay up to 20% (approximately $7,000).

Secure

Deze nieuwe BlackBerry Secure-pakketten spelen hierop in door producenten van IoT-apparaten beveiligde software te laten ontwikkelen en zo veilige slimme apparaten op de markt te kunnen brengen, van wearables tot spraakassistenten zoals Alexa. Elektronicaproducenten kunnen hier eenvoudig gebruik van maken, zonder volledige interne expertise op het gebied van cyberbeveiliging te ontwikkelen.

Hoofdstuk 8: ‘Content-platform voor freelance schrijvers’

 

Dit content-platform is na een testperiode van ongeveer een jaar live gegaan en richt zich op bedrijven die veel content maken, bijvoorbeeld omdat ze marketing automation software hebben geïmplementeerd. De startup achter het platform lost twee problemen op. Bedrijven zetten steeds meer in op contentmarketing, maken dus steeds meer content en hebben hiervoor vaak te weinig resources. Daarnaast is het proces van content maken tijdrovend en inefficiënt. 

Jeroen Gunter, oprichter van platform Contentoo:

Bedrijven hebben veel verschillende soorten content nodig van verschillende specialisten. Ze moeten bijvoorbeeld goede schrijvers vinden en ook nog zorgen dat deze op de juiste momenten beschikbaar zijn.

Redactie  

Met Contentoo kan ieder bedrijf over zijn eigen redactie van gespecialiseerde freelance contentmakers beschikken. Deze wordt geselecteerd uit een pool van schrijvers, designers, eindredacteuren en journalisten op het platform, op basis van de contentbehoefte en -strategie van de klant. De redactie bestaat uit vaste freelancers, waardoor kwaliteit en continuïteit is gegarandeerd. De briefing en feedbackronde vinden plaats op het platform. Als de klant al met eigen freelancers werkt, kan het deze toevoegen aan zijn team.

 

Continue reading

Hoofdstuk 1 en 16: Trends 2019: ‘Data Insight Engines belangrijker zijn dan ooit’

 

Data zijn het goud van de digitale transformatie – maar alleen als uit deze gegevens kennis kan worden gegenereerd. Insight Engines zijn ontwikkeld om juist deze taak te vervullen. Daniel Fallmann, oprichter en directeur van Mindbreeze, definieert de belangrijkste zes Insight Engines-trends voor het jaar 2019.

De zin “Kennis is macht”, die in de 16de eeuw door Francis Bacon werd geformuleerd, heeft vrijwel nooit een grotere rol gespeeld dan in het digitale tijdperk. Want kennis die op het juiste tijdstip kan worden opgevraagd, geeft in het hedendaagse, dynamische tijdperk de doorslag of de noodzakelijke bedrijfsbeslissingen tijdig kunnen worden genomen, of de klant trouw blijft aan de onderneming omdat hij hier meteen de gewenste antwoorden krijgt, of tijd en geld worden gespaard omdat bijvoorbeeld machine-onderdelen worden vervangen met behulp van voorspellend onderhoud (“Predictive Maintenance”) voordat het tot een dure productiestilstand komt enz.

Beschikbaar

Hoeveel kennis is er beschikbaar in hedendaagse bedrijven? Paradoxaal genoeg minder dan ooit, als je het onderwerp beschouwt met betrekking tot de gegeven mogelijkheden. Daar zijn vooral twee redenen voor. Ten eerste: Met de zeer snelle toename van de ter beschikking staande gegevens, beter bekend als Big Data, en de toenemende complexiteit wordt het in het algemeen moeilijker om kennis te genereren. Ten tweede: Gebruikers zijn nog steeds gedwongen om kennis te verwerven met de methoden van de analoge wereld. Want traditionele bestandssystemen van gangbare applicaties of de toenemende resultaten van online zoekopdrachten zijn eigenlijk niets anders dan ouderwetse kaartenbakken waarin je antwoorden d.m.v. tijdrovend, handmatig precisiewerk bij elkaar moet zoeken.

Juist hierop sluiten de zogenoemde Insight Engines aan – een systeem dat niet alleen technisch, maar ook methodisch beantwoordt aan de mogelijkheden van de digitale transformatie. Zo halen Insight Engines bijvoorbeeld met middelen van Deep Learning, Machine Learning of Natural Language Processing (NLP) relevante informatie uit de meest verschillende gegevensbronnen – al dan niet gestructureerd – en bundelen deze tot bedrijfsbreed bruikbare kennis. Bovendien krijgen de gebruikers alleen de voor de betreffende context relevante informatie die, hoe langer het systeem in gebruik is, des te nauwkeuriger is. Dat wil zeggen: Kennis met een druk op de knop en op het juiste tijdstip.

Dat het aantal bedrijven dat de voordelen van Insight Engines inziet snel toeneemt, tonen hedendaagse marktonderzoeken. In 2017 lag het mondiale volume bij rond de 700 miljoen Amerikaanse dollar, in het jaar 2025 zal het de grens van drie miljard passeren bij een jaarlijks gemiddeld groeipercentage van 26,4 procent.

Welke mijlpalen we op de weg daarnaartoe voor het jaar 2019 kunnen verwachten, leest u hieronder.

Trend 1: Betere customer experience 

Actuele onderzoeken laten er geen twijfel over bestaan: Klanten tevreden te stellen is nog nooit zo moeilijk geweest als tegenwoordig. En er zijn nooit meer en betere mogelijkheden geweest om dat te doen. Zo verwacht 79 procent van de consumenten volledig door bedrijven begeleid te worden voordat zij een koopbeslissing nemen. Daartegenover bericht 84 procent van de bedrijven die zich concentreren op de verbetering van de customer experience over duidelijke omzetstijgingen.

Met Insight Engines hebben bijvoorbeeld de medewerkers van callcenters of supportdesks al die informatie bij de hand, die voor de concrete en rechtstreekse beantwoording van klantenvragen noodzakelijk is, zonder zelf expert te hoeven zijn. Ook bij self-service-systemen die 24/7 beschikbaar zijn voor klanten, worden Insight Engines in 2019 snel steeds belangrijker. Door het geautomatiseerde genereren van kennis en het vermogen in natuurlijke taal te interageren, kan de customer experience ook gedurende de nachtelijke tijden en op zon- en feestdagen op een hoog niveau worden gehouden.

Trend 2: Bundeling van de krachten van digitale disruptie, innovatie en transformatie

Insight Engines hebben niet alleen de macht om kennis uit aanwezige gegevens en informatie geautomatiseerd te genereren, maar ook om nieuwe kennis te creëren. Dit doen ze aan de ene kant indirect, bijvoorbeeld doordat ze medewerkers ontheffen van routinetaken – zogenoemde Monkey Business – en hiermee zorgen voor ruimte voor innovatie en creatieve ideeën. Aan de andere kant verschaffen Insight Engines direct nieuwe inzichten die vooral d.m.v. het disruptieve Technologie Deep Learning worden verkregen.

Marktonderzoekers gaan ervan uit dat de Deep Learning-markt die zich momenteel bij boven de twee miljard Amerikaanse dollar bevindt, tot 2023 naar 18 miljard Amerikaanse dollar zal stijgen – bij een gemiddeld groeipercentage van goed 41,7 procent. Terwijl Deep Learning en Machine Learning tegenwoordig vooral voor de optimalisatie van interne processen worden gebruikt (zie ook volgende trend), hebben ze het vermogen om op basis van Advanced Analytics voorspellingen te doen met tot nu toe niet-bereikte nauwkeurigheid. Deze vormen op hun beurt bijvoorbeeld een solide basis voor nieuwe bedrijfsmodellen.

Trend 3: Insight Engines ondersteunen Business Process Transformation     

Hedendaagse bedrijfsprocessen zijn in de regel onderworpen aan optimalisatiemaatregelen. Zo wordt bijvoorbeeld de binnenkomende post gedigitaliseerd, maar het hiermee samenhangende proces wordt niet veranderd. Insight Engines bezitten echter vaardigheden waarmee processen volledig opnieuw kunnen worden gemodelleerd en dus kunnen worden getransformeerd. Voorbeeld verzekeringen: Terwijl tegenwoordig grote customer service-teams met niets anders bezig zijn dan schadegevallen omslachtig op te nemen, kunnen verzekeringsbedrijven die Insight Engines in gebruik nemen radicale vereenvoudigingen bereiken. Dankzij geautomatiseerde beeldclassificatie is het voortaan voldoende als de verzekeringsnemer met zijn mobiele telefoon foto’s van de schade, pas en polis maakt en deze stuurt om een nieuw dossier aan te maken en verdere stappen te zetten. In geval van twijfel grijpt de administratief medewerker in, die door de automatisering van routinegebeurtenissen meer tijd overhoudt voor moeilijke gevallen.

Als je dit principe verder ontwikkelt, kunnen nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd voor het genereren van leads. Dankzij automatische beeldherkenning wordt bijvoorbeeld een op luchtvaart gespecialiseerd onderhoudsbedrijf op de hoogte gebracht van een beschadigde machine, zodra een betreffende foto op social media openbaar wordt gemaakt. Vervolgens contacteert het onderhoudsbedrijf de betreffende luchtvaartmaatschappij die uit kostenoverwegingen meestal niet over een eigen team van technici beschikt. Normaal gesproken krijgt de eerste die contact opneemt de opdracht.

Trend 4: Conversational User Interfaces geven kunstmatige intelligentie een menselijk gezicht

Tegenwoordig gebruikelijke chatbots worden door consumenten meestal geclassificeerd als onintelligent en niet zeer nuttig. Daarom investeren bedrijven steeds meer in technologieën die de interactie met klanten naar een in zekere zin menselijk niveau brengen. Volgens IDC zorgen zogenoemde Conversational Agents momenteel voor een markt van 12 miljard Amerikaanse dollar. In het jaar 2022 zal dit 28 miljard zijn.

In 2019 zullen bedrijven in toenemende mate inzien dat Insight Engines de optimale basis vormen voor de intelligente interactie met klanten. Hierbij gebruiken deze systemen technologieën zoals Natural Language Processing (NLP) en Natural Language Question Answering (NLQA) – allebei deelgebieden van de kunstmatige intelligentie – om dialogen in natuurlijke taal te kunnen voeren. Hiermee krijgt de klant, bijvoorbeeld bij de vraag wie Francis Bacon was, niet ontelbare links maar onmiddellijk het antwoord: “Engelse filosoof, jurist, staatsman en pionier van het empirisme.” Hierbij is de context van de vraagsteller correct geïnterpreteerd en is de informatie semantisch ontsloten.

Trend 5: Innovatieve inzichten in bedrijfsbrede informatie zorgen voor nieuwe kennis

Informatie over klanten, onderwerpen, processen en objecten uit de werkelijkheid zijn tegenwoordig doorgaans geparkeerd in zogenoemde silo’s. Bijvoorbeeld in de vorm van e-mails, documenten of records van diverse bedrijfsapplicaties. Insight Engines scheppen in zekere zin een verbindend element over alle gegevensbronnen, waarbij de gegevens – in tegenstelling tot de methode van traditionele kennismanagement-systemen – daar blijven, waar ze gegenereerd zijn.

Analoog aan de actuele IoT- en Industrie 4.0-trend, waarbij bijvoorbeeld machines van een productielocatie gekoppeld worden en hiermee nieuwe inzichten in de performance en de toestand toelaten, scheppen Insight Engines een machtig instrument dat kan worden omschreven als “Unified Everything 4.0”.

Hiermee krijgen medewerkers volledig zicht op klanten, onderwerpen, processen tot aan enkele bouwdelen, waaruit nieuwe inzichten kunnen worden verkregen. Bovendien zijn bedrijven hiermee in staat om virtuele representaties te creëren (“Digital Twins”), die bijvoorbeeld voor simulaties op het gebied van productontwikkeling, procesmodulering of marketing kunnen worden gebruikt. Digital Twins vormen een snel groeiende markt: In 2023 zal het record van 15 miljard dollar worden bereikt bij een jaarlijkse groei van 37 procent.

Trend 6: CEO’s nemen het roer over

De digitale transformatie werd in het verleden vaak als een puur technisch onderwerp gezien of aan marketingafdelingen of afdelingen personeelszaken gedelegeerd. Steeds meer CEO’s hebben echter ingezien dat de toegang tot gegevens en intelligente verwerking ervan bedrijfskritisch zijn. Dit bevestigen ongeveer twee derde van de Duitse bedrijfsleiders.

Daarom zullen in 2019 CEO’s hun activiteiten versterkt toesturen op het thema digitale transformatie en de daarmee samenhangende technologieën. Met Insight Engines krijgt u een instrument dat aan de ene kant helpt de transformatie strategisch te sturen en aan de andere kant voor de mogelijkheid zorgt om in de operationele bedrijfsvoering beslissingen te nemen die gefundeerd zijn op kennis en betrouwbare informatie.

Conclusie: “Kennis is macht” geldt meer dan ooit 

Insight Engines brengen de centrale aspecten van de digitale transformatie onder één dak. Ze helpen niet alleen de in het bedrijf verstrooide gegevens te bundelen om daaruit kennis te genereren, maar maken op basis hiervan een betrouwbare blik in de toekomst mogelijk. Hiervan profiteren management, medewerkers en klanten in gelijke mate, waarmee in het jaar 2019 bij strategische activiteiten meer de nadruk zal worden gelegd op Insight Engines.

Hoofdstuk 12 ‘Daling installatie Facebook-app Nederlandse smartphones’

In iets minder dan een jaar tijd (eind 2017-eid 2018) is de penetratie van de Facebook-app op Nederlandse smartphones met 1,1 miljoen installaties gedaald, zo blijkt uit het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper. In het laatste kwartaal van 2017 stond de Facebook app bij 74 procent van alle Nederlanders op de smartphone geïnstalleerd. In het derde kwartaal van 2018 was dit nog 68 procent van alle smartphones.

Ook Facebook Messenger stond in het derde kwartaal van 2018 minder vaak geïnstalleerd op smartphones dan in het laatste kwartaal van 2017. Het verschil bedraagt ruim 850.000 installaties, waarmee de penetratie van de Facebook Messenger app is gedaald van 62 naar 56 procent.

Continue reading