HOM4 @Handboek Online Marketing Review van marketeer Robbert Timman

mbreview

Komt dit je bekend voor: je denkt van een onderwerp het een en ander te weten, je hebt er al wat over gelezen, er mensen over gesproken en toch valt dit achteraf gezien tegen. Dit overkwam mij na het lezen van het boek ‘Handboek online marketing 4.0’ van Patrick Petersen.

De opbouw van het boek is logisch en systematisch. Het start met het ontstaan van marketing en beschrijft de ontwikkelingen van het vak en vervolgens kom je uit bij één van de (actuele) trends: de ontwikkeling van online marketing. Er staat ons nog heel wat te wachten, online staat nog in de kinderschoenen. De traditionele marketingmix is niet geschikt voor online marketing, de 4C’s dekken beter de lading:
– Costs (prijs), in ruime zin des woord, kortingen, marge, tijd consument etc.
– Convenience (plaats), usability (gebruiksgemak)
– Consumer value (product), onderscheidenheid, unieke meerwaarde
– Communication (promotie), look and feel

Daarnaast worden ook de 10 internet P’s beschreven: positioning, portals, pages, packaging, pathways, personalization, progression, payments, processes en performance. Ook andere modellen zoals het 5R-model, ICT-model, 5C-model van de mobile marketing passeren de revue. Deze geven een helder inzicht in factoren die een rol spelen binnen de online-wereld. De vertaling van deze modellen naar online conversie en het salesproces komt eveneens aan bod. Tot slot wordt een opzet behandeld voor het schrijven van een strategisch online marketingplan (STOMP) in zeven stappen: nulpunt bepalen, SWOT-analyse, visie en focus, doestellingen bepalen, de doorvertaling naar de online modellen, de operationele aanpak en de voortgangsanalyse.

Het boek is helder geschreven en bevat veel theorie, maar is toch ook zeer praktisch door de vele voorbeelden, casussen en expertcases. De visuele en digitale ondersteuning is bovendien erg goed. In alle hoofdstukken worden begrippen in een apart kader toegelicht en worden keywords benoemd. Hierdoor is het altijd duidelijk waarover de tekst gaat. Elk hoofdstuk sluit af met opdrachten, waarin de besproken stof wordt getoetst.

Het boek is zowel strategisch als operationeel gericht en goed bruikbaar voor opleidingen en voor mensen die verdieping zoeken in de online wereld, zowel B2B als B2C. De aangeboden informatie is erg omvangrijk, maar op meerdere niveaus bruikbaar en levert veel eye-openers op.

Over Robbert Timman

Robbert Timman is marketing manager bij Zimmer, een producent en leverancier van orthopedische implantaten, die wereldwijd vertegenwoordigd is.

Geef een reactie