Auteur Handboek Online Marketing komt met Handboek E-commerce

 

De auteur van besteller Handboek Online Marketing komt met Handboek E-commerce; een boek van ruim 300 pagina’s voor de manager en student.

Meer info op: http://www.handboekecommerce.nl/boek_ebusiness_shop_optimalisatie_commerce/

 

In het Handboek E-commerce wordt de lezer – via de noodzakelijke transitie van de E-business – meegenomen in de moderne vormen van doelgerichte E-commerce. In de transitie naar E-commerce 4.0 is niet alleen de Customer Journey Mapping door de wirwar van verkoopkanalen belangrijker dan ooit. Ook de conversie-optimalisatie op de webshop, app, portal of het platform zorgen continu voor nieuw inzichten om nog succesvoller te worden. Het dikke, crossmediale Handboek E-commerce helpt de ondernemer, moderne manager en student een winnend E-commerce Strategie Plan (EcSP) te construeren aan de hand van praktische voorbeelden, modellen en heldere stappen. In het kleurrijke en praktisch boek ligt focus op de Sell-side van het moderne E-business umfeld op basis van onderscheidende waardecreatie gelinkt aan de Waardeketen 2020. De promotie gebeurt op basis van een moderne E-commerce Marketingmix van 20 P’s, REAN en het 4C-model van Commerce, Consumentengedrag, Channels en Conversie. Voor de boekbeleving maakt het Handboek E-commerce gebruik van Augmented Reality lagen en laat het toekomstgerichte handboek de nieuwe mogelijkheden van gebruik van mixed reality, blockchain, machine en deep learning zien, in aanloop naar de succesvolle E-business 2020. Dit alles aangevuld met meer dan 1000 extra digitale bijlagen en de inzichten van de beste E-commerce experts!

Bestseller auteur Patrick Petersen RDM MA MSc is senior digital commerce strateeg, crossmediaal marketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op de Integratie van internet binnen de marketing- en communicatie-mix van grote organisaties. Dit resulteerde in diverse eigen marketing-
modellen die hij voor tal van gerenommeerde organisaties, zoals Heijmans, Trendhopper holding, Somfy, TU Delft, T-Mobile Nederland, Jack & Jones, IKEA Nederland, Hästens, Sapph/Coolcat en Sanoma media succesvol in de praktijk heeft bracht. Extra masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, brachten hem tot de integratie-modellen van de digital business en de mixed reality experience. Tevens is  Petersen door bureau Meltwater verkozen tot een top 10 marketing influencer.

INHOUD Handboek E-commerce #HECOM

Dankwoord

Voorwoord Drs. Hans Molenaar, voorzitter MarketingLiteratuurprijs, Voorzitter Marketer of the Year

Introductie en gebruik van het #HECOM

1 E-business en de (r)evolutie van de E-commerce markplaats 18

1.1 Traditionele E-commerce 19
1.2 Het verschil tussen E-commerce en E-business 20
1.2.1 De consumentenbestedingen 22
1.3 Korte geschiedenis E-commerce(denken) 23
1.3.1 Het WWW en E-commerce 26
1.3.2 Van internetbubble via social shopping tot explosieve groei 30
1.3.3 Wereldwijde records in 2018 34
1.3.4 Online koopgedrag Nederlanders en Belgen 36
1.3.5 Geo-blocking, de EU en grote spelers 39
1.3.6 De boost die Black Friday geeft 43
1.3.7 Mobiel shoppen als E-commerce disruptor 45
1.4 De evolutie van de fysieke en virtuele marktplaats 50
1.5 De componenten van de E-commerce Marktplaats 52
1.5.1 E-commerce Marktplaats: De Marktplaats als kerncomponent 53
1.5.2 Componenten E-commerce Marktplaats: De sell-side 54
1.5.3 Componenten moderne marktplaats: De Buy-side 57
1.5.4 Componenten moderne marktplaats: Consumentengedrag; klantgedrag, data en beleving 60
1.5.5 Componenten E-commerce Marktplaats: Technologische ontwikkelingen, Logistiek en IT 65
1.5.6 Componenten E-commerce Marktplaats: Waardecreatie, positionering en marketing 74
1.6 EXPERTCASE met auteur, spreker en futurist Drs. Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org 80

HECOM opdrachten hoofdstuk 1 85

2 Waardeketen 2020 (r)evolutie: High performance rol E-business 86

2.1 De traditionele voordelen van E-commerce management 89
2.2 Return on Experience: Innovatieve waardecreatie door vernieuwend E-commerce management 91
2.3 Tevredenheid is niet genoeg; het High Performance Organization framework 92
2.4 De traditionele waardeketen als vertrekpunt voor veranderend E-commerce management 93
2.5 Veranderend E-commerce management: De Waardeketen 2020 95
2.5.1 De Waardeketen 2020 97
2.5.2 De Waardeketen 2020: Employee branding 98
2.5.3 De Waardeketen 2020: Technologie & Innovatie 99
2.5.4 De Waardeketen 2020: Procurement en Aggregatie 101
2.5.5 De Waardeketen 2020: Return on Experience 103
2.6 Het waardeketen systeem: De transacties in de waardeketen 107
2.6.1 Het waardeketen systeem: ERP, CRM en SRM als geautomatiseerd hart van de E-business 109
2.6.2 Het waardeketen systeem: CRM stuurt DM aan 110
2.6.3 Het waardeketen systeem: Machine learning, R&D en CRM 114
2.6.4 Het waardeketen systeem: Warehousing met R&D en SRM 116
2.6.5 Het waardeketen systeem: Blockchain met R&D, SRM en CRM 120
2.6.6 Het waardeketen systeem: Supply Chain Management en E-fullfillment 123
2.6.7 Het waardeketen systeem: Supply Chain Management en de verandering in schakels 125
2.6.8 Het waardeketen systeem: Re-intermediation zorgt voor een gespannen waardeketen 131
2.6.9 Het waardeketen systeem: Via re-intermediation naar internet-intermediair als E-business model 132
2.6.10 Het waardeketen systeem: De nieuwe onderneming 135
2.7 Het onstaan van De nieuwe onderneming: Best practices 142
2.8 E-commerce management: Innoveren in de praktijk 146
2.9 EXPERTCASE Interview met Alex Bloemendal (Wehkamp.nl, Thomas Cook, bol.com, Euroflorist) 150

HECOM opdrachten hoofdstuk 2 155

3 Strategie: Doelen en de 20 P’s uit de E-commerce Mix 156

3.01 Het bewegend E-business umfeld, markt-ontwikkelingen en de SWOT-analyse 160
3.1 De positionering van de Marktplaats en het verdienmodel 166
3.2 Het Business Model Canvas 169
3.3 De Doelen: De strategie en moderne rol van E-commerce 171
3.3.1 De doelen omzetten naar de KPI’s 173
3.4 De doelgroep of persona bepalen 174
3.5 De customer journey of klantreis leren begrijpen 179
3.5.1 De customer journey: Awareness (en Bereik) 182
3.5.2 De customer journey: Consideration (en Engagement) 182
3.5.3 De customer journey: Purchase (en Nurture) 183
3.5.4 De customer journey: Loyalty (Engagement en Nurture) 183
3.6 De 20 P’s van de E-commerce Mix (EcM) 184
3.7 EXPERTCASE Interview met Michel Schaeffer (Het geheim van bol.com) 192

HECOM opdrachten hoofdstuk 3 201

4 C’s: Consument, Channels, Conversie en Commerce 202

4.1 De impact van consumentengedrag 203
4.1.1 Persuasion en consumentengedrag van hoge impact 204
4.2 De C van Commerce gelinkt aan de Customer Life Cycle van de Customer Journey 207
4.2.1 De C van Commerce en de stappen van de Customer Journey Mapping 214
4.2.2 De C van Commerce en de uitwerking van de Customer Journey Mapping 216
4.2.3 EXPERTCASE klantloyalty met Egbert Jan van Bel 222
4.3 De C van Channels 225
4.4 De C van Conversie 228
4.4.1 Conversie: REAN en de onderdelen van de reis 230
4.4.2 Conversie: Het onderdeel Reach van REAN 231
4.4.3 Conversie: Het onderdeel Engage van REAN 236
4.4.4 Conversie: Het onderdeel Activate van REAN 237
4.4.5 Conversie: Het onderdeel Nurture van REAN 239
4.5 EXPERTCASE Interview met Hendrik-Jan Staal van Sanoma/Nu.nl 243

HECOM opdrachten hoofdstuk 4 245

5 E-commerce marketing: De online marketingmix 246

5.1 E-commerce marketing 247
5.1.1 Overzicht van online marketing middelen 247
5.1.2 De online marketingmix en de online mediabestedingen 249
5.2 De online marketing mix van middelen: ICT-model 251
5.3 De online marketing mix van middelen: Zoekmachinemarketing (SEM, SEO, SEA en SEP) 253
5.4 De online marketing mix van middelen: Sociale Media kanalen, virale en contentmarketing 256
5.5 De online marketing mix van middelen: E-mailmarketing 261
5.6 De online marketing mix van middelen: Digital advertising 264
5.7 EXPERTCASE Interview met Alexander van Slooten (Group director Coolinvestments, ex-Wehkamp.nl) 265

HECOM opdrachten hoofdstuk 5 269

6 De stappen van het E-commerce Strategie Plan (EcSP) 270

6.01 De Marktplaats en noodzaak van Waardecreatie 271
6.02 De globale stappen en transitie 273
6.03 Stap 0: Een HPO stelt voorwaarden 275
6.1 Stap 1: De interne en externe analyse 277
6.2 Stap 2: De doelgroep en persona 278
6.3 Stap 3: De analyse van de klantreis 280
6.4 Stap 4: De doelen en KPI’s 280
6.5 Stap 5: De implementatie: De E-commerce mix 20 P’s en 4 C’s 281
6.6 Stap 6: Van doel, mix van middelen naar campagne 282
6.7 Stap 7: De implementatie: De E-commerce online marketingmix 282
6.8 Stap 8: De planning en het budget 283
6.9 Stap 9: De evaluatie 283
6.10 EXPERTCASE Prof. dr. Cor Molenaar over de platformstrategie 284
6.11 EXPERTCASE Martijn Arets over de macht van platformen 288

Register #HECOM 294