Hoofdstuk 1 en 12 ‘Minder dan de helft jonge tieners nog Facebook-app op telefoon’ #FB #cijfers

 

Het aandeel 12 tot en met 15 jarigen dat een Facebook-app op de smartphone heeft staan, daalde de afgelopen drie jaar met ruim 40 procent. Ook Twitter verliest gebruikers onder deze jongste doelgroep. Instagram en Snapchat snel terrein winnen, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper Consumer Insights. Apple-gerelateerde apps zagen eveneens een stijging, die samenhangt met de toenemende populariteit van iPhones onder deze leeftijdsgroep.  Eind 2017 had 46 procent van de 12- tot en met 15-jarigen de Facebook-app op zijn of haar smartphone staan. Drie jaar eerder lag dit nog op 80 procent, een daling met 34 procentpunt (ofwel 43 procent). De populariteit van Facebook Messenger liet tot en met het derde kwartaal van 2015 nog een stijging zien, maar daarna nam dit af van 50 procent naar 33 procent eind 2017. De stijging van 2014 naar 2015 komt door de koppeling die Facebook aanbracht tussen de Facebook- en FB Messenger-app. Begin mei worden de cijfers verwacht waarin ook het effect van de huidige ontwikkelingen rondom Facebook te zien is.   

Instagram stijgt, Facebook daalt

Met de overname van Instagram in 2012 zorgde Facebook ervoor dat de jongeren die vanaf begin 2014 wegliepen bij de Facebook-app nog wel binnen het bereik van het bedrijf bleven. In dezelfde periode dat Facebook zijn penetratiegraad met 43 procent zag dalen, verdubbelde die van Instagram onder jonge tieners van 43 naar 86 procent. Behalve Instagram laat ook Snapchat een forse groei zien: van 48 naar 77 procent in drie jaar tijd. Daarmee is het op communicatievlak de derde app voor de jongste leeftijdsgroep. WhatsApp blijft onverminderd populair en staat op 98 procent van alle smartphones van deze jonge tieners.

Twitter verliest jongeren

De Twitter app komt gedurende de afgelopen drie jaar ook steeds minder vaak voor op telefoons van 12- tot en met 15-jarigen. Had begin 2014 nog 55 procent de app geïnstalleerd, drie jaar later ligt dit op 18 procent, een daling van 67 procent. Vijftien procent van de jonge tieners heeft de video app Musical.ly op zijn smartphone staan. Deze app is daarmee bijna even populair als de Twitter-app.

Apple-apps stijgen mee met populariteit iPhones

Steeds meer jonge tieners hebben een nieuwe of doorgeschoven iPhone. Dit zorgt er ook voor dat steeds meer 12 tot en met 15 jarigen iPhone gerelateerde apps op hun smartphone hebben staan. Zo verdubbelde het aantal jongeren dat Facetime en iMessage op hun telefoons hebben staan. Een woordvoerster van Facebook laat weten vooralsnog niet te kunnen reageren op vragen van Telecompaper over de sterke daling in het gebruik van de FB-app onder jonge tieners.