Hoofdstuk 1 en 14: Europese rapport, Insight Intelligent Technology: ‘Cloudconsumptie en veel innovatie die blijft liggen’

Bedrijven geven in totaal 29,48 miljoen pond uit aan clouddiensten, daarbij geeft 42% aan dat cloud de afgelopen twee jaar van cruciaal belang is geweest voor digitale innovatie in het bedrijf. Dit blijkt uit de Insight Intelligent Technology™ Index (ITI) van 2019, waarvoor 1.000 Europese ondernemingen werden benaderd. Uit het onderzoek komt echter ook naar voren, dat ruim 30% (8,8 miljoen pond) van de investeringen wordt gedaan in clouddiensten die ongebruikt blijven. Respondenten noemden tevens de drie grootste uitdagingen voor het beheer van de clouduitgaven: het bepalen van de beste workloads voor de publieke, de private en/of de hybride cloud (44%); het plannen en toewijzen van het budget voor cloud (39%); een gebrek aan zichtbaarheid van de gebruikte diensten op het niveau van de kostenplaats, de workload en de toepassingsmogelijkheden (36%). De kans is groot dat de verspilling nog hoger komt te liggen, omdat organisaties aangeven moeite te hebben met het optimaliseren van de cloudinvesteringen.

 

“Cloud blijft een missiekritische facilitator voor flexibel en digitaal zakendoen, maar het heeft de juiste aanpak nodig,” aldus Rogier Stolk, Country Manager Insight Nederland. “Een betrouwbaar besturingssysteem, dat overzicht en continue optimalisatie van de cloudomgeving biedt, is hierbij van cruciaal belang. Onderbenutte technologie is al tientallen jaren een probleem, dus het is niet verwonderlijk dat het probleem zich verspreidt naar de cloud. Maar door de juiste controles in te voeren, kunnen organisaties de cloudconsumptie optimaliseren en ervoor zorgen dat ze alleen betalen voor de diensten die ze daadwerkelijk gebruiken.”

De innovatie

Het ITI-rapport toont ook aan dat de investeringen in digitale innovatie toenemen. Ondernemingen investeerden de afgelopen 24 maanden gemiddeld 32,23 miljoen pond in digitale innovatie en zijn van plan de komende twee jaar 42,12 miljoen pond te investeren. Met 7 van de 10 respondenten die aangeven dat het belangrijk of zeer belangrijk is voor IT om een consumentenachtige ervaringen te bieden, wordt duidelijk dat het versterken van de positie van werknemers met technologie focus heeft gekregen. Het is volgens 74% van de CIO’s zelfs zo dat hun organisatie het aanbod van moderne technologie koppelt aan het kunnen behouden of aantrekken van talent. Het rapport geeft ook aan dat organisaties (zullen blijven) investeren in slim gebruik van data. 46% van de respondenten geeft aan dat geavanceerde analyses de afgelopen twee jaar een cruciale basis vormen om te investeren in digitale innovatie.

IT-afdeling  

Het rapport van dit jaar wijst ook op de gewenste voorzichtigheid rond digitale innovatieprojecten. 66% van de ondervraagden geeft aan dat de IT-afdeling moeite heeft om aan de hoge verwachtingen van het bedrijf kan voldoen. De afdeling neemt steeds vaker de verantwoordelijkheid voor ingewikkelde transformatieprojecten op zich, terwijl ze daarnaast ook verantwoordelijk zijn voor de overige IT-projecten binnen het bedrijf. Dit in vergelijking met 57% in 2018. Tenzij er een verandering in de bedrijfscultuur plaatsvindt, waarbij de verantwoordelijkheid voor digitale innovatie daadwerkelijk wordt gedeeld met de hele onderneming, zal deze trend waarschijnlijk nog toenemen.

Druk op IT

De druk op de IT-afdeling komt niet alleen voort uit de noodzaak om nieuwe digitale projecten op te leveren, maar ook uit de noodzaak om de kosten en veiligheid onder controle te houden. Gevraagd naar de drie belangrijkste uitdagingen op het gebied van digitale innovatie, koos 46% voor de maandelijkse kosten (bijvoorbeeld operationele uitgaven), 44% voor de aanloopkosten (zoals investeringsuitgaven) en 38% koos voor een beperkte budget. IT-beveiliging houdt zeker 60% van de respondenten ‘s nachts wakker, 68% zegt zelfs dat het de grootste uitdaging is in het beheer van alle IT-activiteiten wereldwijd.

Op directieniveau ziet men het strategische belang van IT voor toekomstig zakelijk succes steeds meer in.

Zo zegtRogier Stolk. “De rol van de CIO evolueert van IT-manager naar zakenpartner. Zij zijn als ‘Digital Transformation Change Agents’ een kernlid van de raad van bestuur geworden. Toch kunnen de CIO en de IT-afdeling niet alleen verantwoordelijk worden gehouden voor digitale innovatie. Zorg ervoor dat het hele bedrijf zijn steentje bijdraagt. Zonder interne betrokkenheid en draagvlak kunnen bedrijven hun digitale ambities niet waarmaken.”

Het volledige Europese rapport, Insight Intelligent Technology Index 2019, uitgevoerd door Coleman Parkes* voor Insight, is hier te downloaden.