Hoofdstuk 1 en 2: ONDERZOEK Social Media in de Achterhoek

Organisaties in de Achterhoek maken nog beperkt gebruik van social media. Een onderzoek dat het Doetinchemse bureau WPG Research uitvoerde in het kader van de manifestatie AchterhoekConnect, wijst uit dat slechts ongeveer één op de zeven bedrijven in de Achterhoek gebruik maakt van één of meerdere kanalen.

 

Het gebruik in deze omgeving blijft hiermee achter bij het landelijk gemiddelde van 66%. Dit is zo geten in het Pondres Social Media Onderzoek 2012. WPG Research onderzocht eind maart 2012 het social media-gedrag onder circa tweehonderd Achterhoekse bedrijven. Uit het onderzoek komt naar voren dat een beperkte groep van deze bedrijven(15 procent) social media inzet.

Twitter

Het medium Twitter is het populairste kanaal onder de Achterhoekse bedrijven. 13 procent maakt hiervan gebruik. Onderzoeker WPG Research herhaalt het onderzoek elk kwartaal om de ontwikkeling van het social media-gebruik onder Achterhoekse bedrijven te meten.

Onderzoek

Het onderzoek geeft geen definitie van ‘sociale media’. Het aantal onderzochte bedrijven is N=200. Wij zien het als een bewuste keuze. Kijken we naar die organisaties die sociale media veelvuldig inzetten en daar maar weinig rendement uit halen(‘kost veel tijd’) dan is wellicht de nuchtere Achterhoek wel slim bezig! Begin 2012 is reeds bekend gemaakt dat vooral het MKB juist minder gebruik maakt van sociale media omdat (1) niet altijd hun netwerk en dus klanten actief zijn in de ‘social’ en het rendement zwak is.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.