Hoofdstuk 1 en 2 ‘We kopen in Nederland vaker bij buitenlandse webshops’

Afbeeldingsresultaat voor webshop pixabay

Elk jaar shopt de gemiddelde Nederlander meer bij buitenlandse webshops. Zo deed 9 procent van de Nederlanders hun online aankopen in 2018 alleen maar bij webshops over de grens en nog eens 40 procent maakte zowel gebruik van webshops in Nederland als in het buitenland. In 2016 was dit respectievelijk 7 en 32 procent. Het aantal mensen dat enkel in Nederland online winkelt daalde in die periode van 63 naar 51 procent. Dit blijkt uit het Ecommerce rapport 2019 dat in samenwerking met SAP Customer Experience is opgesteld. De redenen – maar ook mogelijkheden die het bedrag biedt – worden beschreven in het Handboek E-commerce.

Wanneer Nederlanders in het buiteland winkelen gaan ze meestal voor Chinese webshops. 45 procent van de buitenlandse aankopen komt daarvandaan. Ook vanuit Frankrijk (26%) en Engeland (21%) komen regelmatig pakjes in ons land aan. Toch blijkt niet iedereen happig op het online winkelen in Azië. Een derde van de Nederlanders vertrouwt de kwaliteit van de producten namelijk niet. Daarnaast vindt 32 procent het gemakkelijker om via een Nederlandse webshop te bestellen en is een kwart bang dat het pakketje niet aan zal komen.

Toch blijft Azië favoriet

Opvallend is dat er niet veel aankopen vanuit de Verenigde Staten komen. 72 procent van de Nederlanders heeft hier nog nooit iets gekocht en slechts vier procent shopt regelmatig bij webshops uit de VS. Gemiddeld genomen zijn Europa en Azië ongeveer even populair. Het percentage dat regelmatig shopt in Azië ligt echter wel zeven procent hoger dan in Europa.

Shana Snellen, Marketing Manager Benelux ziet in deze verschuiving een kans voor retailers:

Het wordt steeds gemakkelijker en goedkoper om in het buiteland items te bestellen. Dit kan in eerste instantie klinken als een uitdaging voor Nederlandse retailers, maar ik hoop dat ze dit juist als kans zien. Grote spelers in Nederland onderscheiden zich door de goede service die ze bieden. Door nu in te zetten op een optimale en persoonlijke customer experience, zien consumenten de waarde van jouw organisatie in. Als je je weet te onderscheiden op service-gebied, hoef je niet bang te zijn dat je klanten verliest aan Chinese webshops.