Hoofdstuk 12 Auteur HOM ge-interviewd voor Adformatie over zijn Mobile Marketing boek

Vrijdag 9 november 2012 is Patrick Petersen ge-interviewd voor Adformatie over mobile marketingstrategie de inzet van mobile, social mobile en zijn mobile marketing boek:

Online strateeg Patrick Petersen publiceerde onlangs ‘Handboek Mobile Marketing’. ‘Bedrijven die het nu al doen, hebben straks een grote voorsprong.’

Waarom moest dit boek er komen?
‘Wereldwijd was er nog geen boek dat zo’n overzicht geeft over mobile marketing. Het boek Mobile Marketing van Cindy Krum is na twee, drie jaar eigenlijk al gedateerd. Zij beschrijft nauwelijks de toepassingen voor tablets en social mobile als FourSquare. Terwijl de helft van de gezinnen nu een tablet of smartphone gebruikt om zich te oriënteren bij een aankoop.’

Wat zijn de valkuilen voor marketeers die zich aan mobile marketing wagen?
‘Mobile marketing draait om mobiliteit. Je gaat letterlijk in de broekzak van je klant. Gemak en gebruik gaan daarbij voorop. Als je app of mobiele site vanaf het begin niet goed is, verwijderen ze je meteen uit de telefoon en ben je weg. Je krijgt maar één kans. Daarom is een goede app ook interessant voor kleine bedrijven. Niemand kende Whatsapp, maar het versloeg wel de grote merken en ging daarmee van onbekende speler naar marktleider.’ 

Welke fout wordt het meest gemaakt?
‘Bij veel marketeers gaat het fout doordat ze alle mobile marketing uitbesteden aan technische bedrijven en die vervolgens ook de strategie laten bepalen. Maar garbage in, is garbage out. Op het gebied van mobile marketing strategie ligt een markt open. Ik hoop dat dit boek dat gat kan vullen, maar misschien moet er ook wel een nieuwe generatie marketeers overheen.’

Hoe moet het dan wel?
‘De content is het belangrijkste. Je moet een selectie maken in wat je aanbiedt. Daarnaast moet je het mobiele gedrag van je klanten kennen. Via social media monitoring tools kun je zien wat voor content klanten willen en wat voor toestel ze gebruiken. Door FourSquare te analyseren zie je precies waar ze zijn. Daar kun je op inspelen door bijvoorbeeld bij de kassa mobile kortingscoupons aan te bieden. Je wilt natuurlijk ook dat klanten hun ervaringen meteen delen. Daarom is connectivity heel belangrijk. Zorg ervoor dat mensen mobiel kunnen zijn. Samen vormen deze laatste drie factoren de SOLOMO (Social, Location based, Mobile) tactiek. Als je deze drie goed combineert, gaat het goed komen.’

 

Kliker hier en lees op Adformatie.nl verder

 

 

 

Geef een reactie