[Hoofdstuk 12] Spotify gaat ondanks toename nettoverlies – met 70 miljoen premium gebruikers -naar de beurs

Muziekdienst Spotify gaat voor een beursgang. Dit zou miljarden kunnen opbrengen. Bestaande aandeelhouders – investeerders en werknemers – kunnen hun aandelen verkopen. De Zweedse streaming muziekdienst verkrijgt zelf geen extra kapitaal met de IPO. Er is ook geen bank ingehuurd om de beursgang te begeleiden. Spotify voelt duidelijk de hete adem van de concurrentie in hun nek.

Spotify is actief sinds 2008, inmiddels in ruim 60 landen. Spotify heeft in januari gezegd ruim 70 miljoen Premium gebruikers te hebben, met daarnaast nog een flink aantal klanten voor de gratis versie. Het totale aantal gebruikers ligt rond de 159 miljoen. Apple, één van de belangrijkste concurrenten, heeft met Apple Music zo’n 36 miljoen betalende gebruikers.

 

Stijgende omzet ondanks verlies

Spotify toont in financiële gegevens die het naar aanleiding van de beursgang moet verstrekken dat het een stijgende omzet heeft en relatief stabiele operationele kosten. In 2017 steeg de omzet met 39 procent naar 4,09 miljard euro, tegen 2,95 miljard euro een jaar eerder. Het operationeel verlies steeg in een jaar tijd van 349 naar 378 miljoen euro.  Het nettoverlies groeide met 129 procent, vooral vanwege financiële kosten gerelateerd aan een overeenkomst uit 2016. Daarbij haalde de muziekdienst één miljard euro op die bij een IPO geconverteerd worden naar aandelen.

Spotify zou Apple, Google en Amazon – met 16 miljoen betalende user – als grootste concurrenten zien. Zo hebben Apple en Google allebei een belangrijke grip op smartphone-gebruikers met hun mobiele OS, terwijl zij net als Amazon voordeel zouden hebben met hun spraakassistenten.