Hoofdstuk 12: Strategische stap in social media met WeChat Pay betalingen #KLM

Per direct biedt KLM klanten de mogelijkheid om tickets en diensten te betalen via WeChat Pay op KLM.com en WeChat. KLM is de eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij die deze betaalmethode via het meest populaire socialmediaplatform van China aanbiedt.
 
WeChat telt ruim 963 miljoen actieve gebruikers per maand, waarvan er 600 miljoen WeChat Pay hebben geactiveerd. Met deze in de WeChat-app geïntegreerde betaalfunctie kunnen gebruikers snel hun betaling via hun smartphone afronden zonder het platform te hoeven verlaten. WeChat Pay wordt vrijwel overal in China geaccepteerd. Meer dan 40% van alle mobiele transacties wordt op deze manier uitgevoerd. De service is beschikbaar voor alle gebruikers met een Chinese bankrekening.

De ticket

Een KLM-ticket betalen is daarmee heel eenvoudig geworden: wanneer de klant via een desktop een ticket via KLM.com boekt en daarbij WeChat Pay als betaalmethode kiest, wordt er een QR-code vrijgegeven. Door het scannen van deze code worden gebruikers naar WeChat Pay doorgeleid. Het bedrag wordt vervolgens afgeschreven en de betaling met succes afgerond. Klanten die een ticket via hun mobiel of via de WeChat-app boeken en daarbij WeChat Pay als betaalmethode kiezen, worden automatisch naar WeChat Pay doorgeleid waar ze eenvoudig hun ticket kunnen betalen. Gebruikers hoeven hun betaalpas of credit card maar één keer te koppelen aan WeChat Pay om van de dienst gebruik te kunnen maken.

KLM op WeChat

KLM opende in 2014 een WeChat-account om haar Chinese passagiers diensten, brand content en commerciële aanbiedingen via het platform te kunnen bieden. Sinds mei 2017 kunnen klanten van KLM ervoor kiezen via WeChat hun boekingsbevestiging, incheckmeldingen, boarding pass en vluchtupdates te ontvangen. Bijna 25% van alle Chinese KLM-klanten die online boeken, ontvangt nu vluchtinformatie via WeChat. KLM ontvangt per week meer dan 8.000 vragen over haar dienstverlening, die voor het grootste deel in het Chinees worden gesteld.
KLM heeft sinds 2009 een reputatie verworven als innovatieve en baanbrekende onderneming op het gebied van socialmediadiensten en -campagnes. In april 2017 had KLM meer dan 25 miljoen fans en volgers op verschillende socialmediakanalen. Hierop wordt KLM iedere week ruim 100.000 keer genoemd. In 15.000 gevallen gaat het daarbij om vragen of opmerkingen die persoonlijk worden beantwoord door ons socialmediateam, dat met 250 medewerkers bovendien het grootste ter wereld is. KLM biedt dag en nacht ondersteuning op Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, WeChat en KakaoTalk (Koreaans) in negentalen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees, Chinees, Japans en Koreaans. Tijdens Europese kantooruren kunnen klanten ook in het Italiaans bij KLM terecht. KLM bood als eerste luchtvaartmaatschappij klanten wereldwijd de mogelijkheid reisdocumenten en statusupdates via Messenger te ontvangen. KLM biedt deze service ook op Twitter en WeChat.