Inhoudsopgave Handboek Online Marketing HOM6 (2018) – HOM5 (mei 2016 en update editie januari 2018), HOM4 (2014), HOM3 (2013), HOM2 (2010), HOM1 (uit 2009)

 

Inhoudsopgave HOM6 release augustus 2018. Klik hier voor de veranderingen in dit totaal vernieuwde boek.  

Inhoudsopgave

1 VAN TRADITIONELE NAAR MODERNE MARKETING 30
1.1 Online marketing: Van fysieke naar virtuele marktplaats
1.2 Het marketingdenken en de waardecreatie
1.2.1 Grondleggers van het marketingdenken
1.3 Van productie-, product- naar marketingdenken
1.4 Van massamarketing naar een een-op-een aanpak
1.4.1 Van massa marketing naar een een-op-een aanpak
1.4.2 Van massamarketing naar direct marketing en klantrelatie
1.4.3 Organisaties die direct marketing als missie toepassen
1.4.4 Customer Relationship Management en Big data
1.4.5 De klantreis of customer journey
1.5 De online besteding in Nederland en België in cijfers
1.5.1 De opkomst van m-commerce
1.5.2 Online verkoop, vergelijking en autoriteit
1.5.3 ShoppingTomorrow, het online koopgedrag en disruptail
1.6 Moderne marketing: “It’s all about You!”
1.7 Maatschappelijke ontwikkelingen van invloed op marketing
1.7.1 Privacy, politiek, wetgeving, cookies en AVG/GDPR
1.7.2 De AVG en online marketing
1.7.3 Cybersociologie en cybersecurity
1.8 Veranderingen in modern consumentengedrag
1.8.1 Consumentengedrag: De invloed van multi- en crosschannel
1.8.2 De impact van dialoogmarketing
1.9 De toekomst van marketing: Big data en de mixed reality
1.9.1 De impact van digitale transitie op de marketing aanpak
1.10 EXPERTCASE Interview met Steven van Belleghem: When does digital become human? 89
HOM opdrachten hoofdstuk 1

2 De connected consument en transitie naar moderne marketing 94
2.1 Traditionele marketinginzichten als fundament
2.1.1 Verschillen tussen traditionele en moderne marketing
2.2 Wereldwijde instanties die inzicht geven in de transitie van traditionele naar moderne marketingvormen 100
2.3 De transitie in marketingdenken
2.3.1 Het Productieconcept
2.3.2 Het Productconcept
2.3.3 Het Verkoopconcept
2.3.4 Het Marketingconcept
2.3.5 Het Online concept
2.3.6 De connected prosumer en het Marktplaatsconcept
2.3.7 De Generatie Connected en het Marktplaatsconcept
2.3.8 Gen C, social proof, screenagers en The Age of the Customer
2.3.9 Factoren die nieuwe marketingconcepten beïnvloeden
2.4 De traditionele marketingmix
2.4.1 De P van Product
2.4.2 De P van Prijs
2.4.3 De P van Promotie
2.4.4 De P van Plaats
2.5 De extra P’s van de retail marketingmix
2.6 De marketing P’s van de organisatie in transitie
2.6.1 Drie duurzame marketing P’s
2.6.2 Het model van de 10 P’s voor het internet
2.7 De stappen van een strategisch (online)marketingplan
2.7.1 De strategieën van Porter en de Ansoff matrix
2.7.2 De groeistrategie en de Ansoff matrix
2.7.3 De SWOT-analyse en het vervolg
2.7.4 Het SMART-principe
2.7.5 De confrontatiematrix activeert de SWOT-analyse
2.7.6 De doelstelling en marketingstrategie
2.7.7 De beperkingen van traditionele marketing
2.7.8 De kansen van moderne en online marketing
2.7.9 De transitie: Het Business Model Canvas
2.7.10 Het invullen van het Business Model Canvas
2.8 De transitie naar nieuwe vormen van marketing 152
2.8.1 De kernwaarden van de moderne marketing
2.8.2 Eisen aan de moderne marketeer
2.9 EXPERTCASE met Drs. Hans Molenaar over de inrichting van het digital b2c en b2b marketingplan
HOM opdrachten hoofdstuk 2

 

 

Continue reading

Hoofdstuk 1 en 12 De introductie van ‘Programmable Conversations’ voor klantinteractie

Het in Amsterdam gevestigde wereldwijde cloudcommunicatieplatform, introduceert Programmable Conversations. Dit is een technische koppeling,  een API, voor het samenbrengen van klantinteracties op meerdere kanalen in één gespreksinterface. Door het consolideren van de volledige communicatiegeschiedenis van een klant in één interface kunnen bedrijven betere klantprofielen maken, waardoor ze nog betere, gepersonaliseerde klantervaringen kunnen bieden. Met Programmable Conversations integreren bedrijven de communicatiekanalen WhatsApp, WeChat, Facebook Messenger, Line, Telegram, SMS en Voice-interacties in hun communicatieworkflows.

Groei

In de afgelopen jaren is het aantal verschillende messaging- en communicatiekanalen ongelofelijk gegroeid en zijn de kosten van het wereldwijd communiceren met familie en vrienden radicaal verlaagd. Tegelijkertijd wordt voor bedrijven die ook via deze kanalen met hun klanten communiceren, de infrastructuur voor wereldwijde business-to-customer communicatie ingewikkelder, duurder en minder efficiënt. Naast deze hindernis is het implementeren van omnichannel communicatie een zware technische uitdaging. Elk kanaal vereist extra tijd en middelen van ontwikkelaars. Niet alleen voor de initiële implementatie, maar ook voor het nodige onderhoud dat volgt.

Programmable Conversations maakt het voor bedrijven mogelijk om klanten te ontmoeten op de kanalen die zij al gebruiken. Door de verbindingen met ’s werelds populairste kanalen toe te voegen en te onderhouden, doet MessageBird het zware werk. Hierdoor kunnen bedrijven zich focussen op het belangrijkste: het leveren van ervaringen die klanten blij maken en merkloyaliteit vergroten.

“Als belangrijk onderdeel van een geoptimaliseerde, digitale customer experience-strategie hebben bedrijven noodzaak aan één holistische kijk op alle interacties die voortkomen uit al die verschillende kanalen”, aldus Courtney Munroe, GVP WW Telecom Research van IDC. “MessageBird’s Programmable Conversations is een uitstekende, kostenefficiënte oplossing waarmee bedrijven de complexiteit van het B2C omnichannel klantervaringsproces kunnen verminderen.”

Programmable Conversations maakt voor bedrijven het volgende mogelijk.

  • Geeft klantgerichte teams toegang tot een volledige gespreksgeschiedenis, ongeacht op welke kanalen deze gesprekken hebben plaatsgevonden. Klantenservicemedewerkers kunnen een gesprek oppakken waar dat gebleven was, responstijden verminderen, workflows stroomlijnen en klanttevredenheid en -loyaliteit verbeteren.
  • Bespaart tijd van ontwikkelaars door de tijd en de pijn weg te nemen van het toevoegen en onderhouden van de verbinding met alle kanalen die klanten gebruiken. Hierdoor wordt op overhead en waardevolle ontwikkeltijd bespaard.
  • In plaats van klanten in hokjes te stoppen, kunnen nu gepersonaliseerde klantervaringen gecreëerd worden door ze te bereiken op de kanalen waar zij de voorkeur aan geven. Allemaal zonder een dramatische toename in kosten.

“Bij bedrijven moet de focus tegenwoordig liggen op het leveren van communicatie-ervaringen die de klanttevredenheid en merkloyaliteit vergroten”, zegt Robert Vis, CEO van MessageBird. “Klanten willen zich tegenwoordig net zo kunnen verbinden met bedrijven als ze dat met vrienden en familie doen: in hun eigen tijd, via een kanaal van hun voorkeur en met de juiste context van voorgaande gesprekken. Met Programmable Conversations kunnen bedrijven nu makkelijk aan de slag met het bouwen van een moderne communicatie-ervaring en tegelijkertijd de druk verminderen op hun overbelaste ontwikkelaars.”

Ga voor meer informatie en om te beginnen met moderne klantbetrokkenheid naar:www.messagebird.com/nl/conversations.

ONDERWIJS: Lesmateriaal en wijzigingen Handboek Online Marketing 6 #HOM6 – editie augustus 2018

Docent, leraar of trainer? Vraag hier uw docentexemplaar aan! Indien het boek op de verplichte lijst komt te staan, bieden wij lesmateriaal exclusief voor docenten (PowerPoint lessen van meer dan 200 slides)

 

Klik hier voor de hele inhoud van HOM6!

  • .HOM6 is een totaal herschreven editie met aangepaste structuur (helder, strak en logisch)
  • .Met gebruik van augmented reality lagen op het boek (HP reveal)
  • Updated en houdt rekening met AVG-GDPR privacywetgeving
  • Ruim 300 serieuze oefeningen voor het onderwijs (online oefensysteem Boom uitgevers Amsterdam) .
  • Kernvragen bij elk hoofdstuk met lesdoelen
  • Mobile marketing + toevoeging mixed reality in de crosschannel  customer journey  (op basis van masteronderzoek London Business School, 2017)
  • Contentmarketing + toevoeging content en digital engagement met stappenmodel
  • Social media influencer marketing toevoeging voor organic campagnes
  • Minder “oude marketing”, meer transitie van traditionele naar moderne, online marketing en transitiestappen
  • Veel over online conversie, klantreis-conversiepad-customer journey (crosschannel) mapping en weboptimalisatie
  • Met medewerking van de beste marketingexperts uit Nederland en België
  • .3000+ digitale bijlagen
  • .50+ cases (b2b en b2c)
  • Growthhacking Online Marketing
  • Vormgeving: rusterig, beter uitleg van de modellen en strakke structuur
  • .Zeer modern en meeste volledige en actuele boek over online en digital marketing, meer dan een basis: Web 5.0
  • Voorwoord door Prof. dr. Henry Robben (Nyenrode Business University)
  • Nog dikker: Value for Money
  • Nog veel meer..

Verschillen HOM5 <> HOM6

HOM6 kent aanzienlijke verbeteringen in vergelijking met HOM5 uit 2016.:

  • De globale structuur in het boek is gelijk gebleven, met de drie herkenbare delen (kader-trends, & traditioneel versus modern, de mix van middelen en planopbouw).
  • Didactisch kan gebruikt worden gemaakt van de augemented reality. Hiervoor gebruikt het boek de gratis – en kleine app – HP reveal. Deze app (van zo’n 60 mb) opent direct een camera. Houd vervolgens de smartphone of tablet boven de afbeelding met het HP augmented reality symbool en zie vervolgens wat er gebeurt.
  • Het boek is opnieuw geredigeerd door Boom uitgevers Amsterdam.
  • Het boek kent een focus op zowel Nederland als België. Dit is terug te zien in de verwerkte cijfers, trends en deelnemende experts uit beide landen.
  • Deel 1 heeft minder een focus op “oude marketing”, maar draait vooral de transitie van traditionele marketing naar moderne marketingvormen. De impact van verschijnselen, zoals IoT, machinelearning en mixed reality, worden daarbij uitgelicht.
  • In deel 1 en 2 is de structuur van het strategisch plan flink aangepast; de structuur is strakker, logischer en plaatst alle behandelde modellen duidelijker op zijn plek.
  • De structuur van het strategisch marketingplan is op basis van veelgebruikte structuren bij diverse post HBO-opleidingen in Nederland en België.
  • In deel 1 van het boek veel aandacht voor de privacywetgeving en de impact op (online) marketing. Hier wordt duidelijk aangegeven wat wel of niet mag.
  • Door het boek heen meer wetenschappelijk bijdragen die praktisch zijn gemaakt, zoals gedegen onderzoek op gebied van mixed reality in de online marketingmix.
  • De diverse onderdelen van het plan worden al in de relevante hoofdstukken toegelicht en geduid.
  • Onderdelen, zoals zoekmachinemarketing, contentmarketing, mobile marketing en sociale media, zijn gemoderniseerd en toekomstbestendig gemaakt. Dit onderscheidt het boek van veel andere uitgaven die achter te feiten aanlopen.
  • Het boek kent nu ruim 300 nieuwe bijlagen en in totaal 3000+ digitale bijlagen die op de ondersteunende website www.handboekonlinemarketing.nl zijn te vinden.
  • De ondersteunende website is aangepast voor beter gebruik via een smartphone of tablet.
  • Het boekformaat (hardcover wederom) is iets breder waardoor tekst en opmaak iets meer ” lucht krijgen “
  • De visuele opmaak is lichter gemaakt, waardoor het boek minder ” druk ”  oogt.

 

 

 

 

Continue reading

Hoofdstuk 1 [Video] Javier Guzman geeft zijn interpretatie op marketing

media_xl_1061740

 

De video van cabaretier Javier Guzman die zijn interpretatie op marketing geeft. Hij deelt onder andere zijn ervaring hoe winkels producten en merken top-of-mind denken te krijgen:


#6105 en #5101 #4101 en 3-101