Hoofdstuk 12: ‘Facebook verwerkt contactinformatie (zonder medeweten van gebruikers)’

 

Facebook verwerkt gegevens die gebruikers van van het platform niet zelf met het bedrijf hebben gedeeld, dit schrijft nieuwsplatform Gizmodo, september 2018:

Last week, I ran an ad on Facebook that was targeted at a computer science professor named Alan Mislove. Mislove studies how privacy works on social networks and had a theory that Facebook is letting advertisers reach users with contact information collected in surprising ways. I was helping him test the theory by targeting him in a way Facebook had previously told me wouldn’t work. I directed the ad to display to a Facebook account connected to the landline number for Alan Mislove’s office, a number Mislove has never provided to Facebook. He saw the ad within hours.

Continue reading

Het @Handboek Online Marketing is het best verkochte boek over online marketing! #STOPDEBLABLA

Het @Handboek Online Marketing is het best verkochte boek over online marketing. In principe is het boek sinds 2008 al het standaardwerk op gebied van online marketing, digitale transitie en de online marketingstrategie. Het boek leert je over de toekomst van marketing, de link met traditionele marketing, het boek inspireert, legt uit en doet dit vooral crossmediaal. Het HOM6 draait om Online Marketing 5.0, zo schrijft ook CustomerTalk over de visie, meerwaarde en inzichten die het handboek ons oplevert:

 

Online marketing is geen kind meer. Net als de discipline digitale marketing is het vak de 25-jarige mijlpaal al ruimschoots gepasseerd. De moderne vormen van marketing kennen een hoofdrol in de huidige digitale transitie en gaan alweer naar de vijfde generatie van denken en doen. De versmelting met andere leergebieden – en de noodzaak online marketing op een hoger niveau te tillen – vragen om nuances.

Diepgaande inzichten

Meer dan ooit draait het Web 5.0 om koppelingen met het Internet of Things aan veeleisend mobiel consumentgedrag. Het vergt diepgaande inzichten in veel marketingkanalen en het oprecht willen brengen van een ultieme consumentenervaring. Voice marketing – denk aan Siri en Google Assistant – en de mogelijkheid om echte social engaging content te maken, vragen om gedegen kennis. Kennis die toekomstbestendig is.

Technologie en gedrag

Een gedurfde mix van technische mogelijkheden binnen het moderne marketingdenken wordt vitaal. Daarvoor heb je op beide terreinen vernuftige kennis nodig om tot een werkende online marketingmix en gelijksoortige campagnes te komen. De basistrucs werken niet meer en kunnen de kast in. De consument wil digitaal in alle lagen van de klantreis optimaal beleven, zoals:

  • Kan ik jouw producten al laten visueel scannen met Google Lens?
  • Deel je leuke content of doe je aan contentmarketing?
  • Is er een benadering gekoppeld aan sociaal, lokaal en mobiel die gebruikers op locatie van relevante informatie voorziet?
  • Zorgt jouw online marketingmix voor een daadwerkelijke digitale transitie of is het niets meer dan een boeketje van online instrumenten?

 

 

 

Hoofdstuk 1,2,3: ‘Vooral vrouwen doen aan bingewatchen’

 

Begin 2018 was er een forse groei van het aantal Nederlanders dat aan bingewatchen doet via een streaming video-dienst (VoD). Ruim 30 procent deed aan bingewatchen via een losstaande VoD-dienst. Nog eens 7 procent deed dit via een VoD-dienst die de tv-operator aanbiedt. In totaal 40 procent, aldus onderzoek van het Nederlandse Telecompaper. 

 

Continue reading

REVIEW HOM6 door Rein Hof Het @Handboek Online Marketing 6 is een ultieme beleving met naslagfunctie’ #HOM6 #Boom #leeromgeving

 

De titel zegt dan wel Uitgelezen, maar dat is niet helemaal de waarheid. Ik ben één van de gelukkigen die het dikke handboek al voor de officiële presentatie heeft mogen ontvangen en ik kan ook behoorlijk snel door een boek gaan. Maar dit is een monster van een handboek met duizenden extra bijlagen en opvallende augmented reality lagen! 

Multi-functioneel en het beleven van de extra’s

Auteur Patrick Peterseneigenaar van onder andere bureau AtMost, docent bij onder andere Beeckestijn Business School, NCOI, EURIB, Nyenrode Business Universiteit en diverse HBO’s in Nederland en België, heeft veel tijd, moeite en zorg gestoken in het totaal verbouwde deel zes van de reeks Handboek Online Marketing. Ik lees, of beter gezegd, ik lees de handboeken van de energieke Petersen al vanaf de eerste editie (2008, red). De frisse doorontwikkeling verrast mij iedere keer weer; het lijkt mij niet zo heel ingewikkeld om je boek iedere keer van wat meer pagina’s te voorzien en een vooruitlopende visie te ontwikkelen die inspireert en de lezer op een hoger niveau tilt. De extra’s die er deze keer  aan zijn toegevoegd – zoals webinar, exclusieve video-interviews met internationale expert, expert-case bijdrage en scoops van nieuwe marketingmodellen van de beste experts, 3000 digitale bijlagen en augmented reality-,  maken deze uitgave nóg meer de moeite waard. En dat voor verschillende lezersgroepen en dus verschilledne doelgroepen.

 

Lees hier verder!

Hoofdstuk 1 [Onderzoek] ‘Nederlandse consumenten meer vertrouwd met artificial intelligence’

 

Nederlandse consumenten raken vertrouwd met artificial intelligence of gewoon ‘kunstmatige intelligentie’ genoemd. Dit stelt Capgemini in een nieuw rapport. De consultancy heeft in tien landen onderzoek gedaan naar de beleving van AI. 

70 procent van de respondenten geeft aan dat zij met AI te maken hebben gehad. Van deze groep is 69 procent tevreden over de interactie met AI. Een meerderheid zegt te wensen dat AI menselijker wordt (64%) of meer gecombineerd wordt met menselijke interactie (55%).  Goede AI kan zorgen voor meer omzet, maar daar hebben bedrijven volgens het onderzoek te weinig oog voor. Bedrijven houden weinig rekening met de zorgen en voorkeuren van klanten wanneer zij AI-technologie toepassen in de klantervaring. Zij richten zich namelijk vooral traditionele waarden als de implementatiekosten en het rendement op de investering.

Continue reading