Hoofdstuk 14: [Onderzoek] Topwetenschappers: ‘Europa moet investeren in onderwijs en AI’

 

Europa moet een internationaal instituut oprichten om de razendsnelle ontwikkeling van artificiële intelligentie in goede banen te leiden en het hoofd te kunnen bieden aan China en de Verenigde Staten. Daarvoor pleiten 600 Europese topwetenschapppers in een open brief.

De briefschrijvers verwijzen naar de grote investeringen in AI-onderzoek in de Verenigde Staten, Canada en China en vragen zich af waarom Europa achterblijft. China lanceerde vorig jaar een ambitieus plan om AI-koploper te worden tegen 2030.

 

Continue reading

Hoofdstuk 12: ‘Handleiding voor de ouders van Instagram-gebruikers’

 

Een handleiding voor ouders die hun kinderen moeten leren begrijpen in het omgaan met Instagram. Laat jongeren  nadenken over wat ze van sociale media vinden. En laat ze ook zien wat de content of reacties van andere gebruikers met hen doen. Sociale media netwerk Instagram heeft een handleiding online gezet. Deze is speciaal voor ouders van tieners en ouders uitleggen hoe je Instagram veilig kan gebruiken.

De handleiding opent met de vraag: “Wat is Instagram?”  Daarnaast biedt de spoedcursus meer informatie over privacy-instellingen, manieren om andere accounts te blokkeren en wat gebruikers kunnen doen als ze worden lastiggevallen. Ook staat er een uitleg hoe ouders met hun kinderen kunnen praten over Instagram.

Check

 Ook delen de makers van de app tien vragen waarmee ouders een gesprek over Instagram kunnen beginnen met hun kinderen. Zo kunnen ouders checken hoe hun zoon of dochter de app gebruikt. Volgens de makers kan je zo’n gesprek beginnen door te vragen of ze hun volgers kennen en waar ze over nadenken voor ze een foto plaatsen.

 

Hoofdstuk 12: ‘Facebook verwerkt contactinformatie (zonder medeweten van gebruikers)’

 

Facebook verwerkt gegevens die gebruikers van van het platform niet zelf met het bedrijf hebben gedeeld, dit schrijft nieuwsplatform Gizmodo, september 2018:

Last week, I ran an ad on Facebook that was targeted at a computer science professor named Alan Mislove. Mislove studies how privacy works on social networks and had a theory that Facebook is letting advertisers reach users with contact information collected in surprising ways. I was helping him test the theory by targeting him in a way Facebook had previously told me wouldn’t work. I directed the ad to display to a Facebook account connected to the landline number for Alan Mislove’s office, a number Mislove has never provided to Facebook. He saw the ad within hours.

Continue reading