Hoofdstuk 1 en 14: Europese rapport, Insight Intelligent Technology: ‘Cloudconsumptie en veel innovatie die blijft liggen’

Bedrijven geven in totaal 29,48 miljoen pond uit aan clouddiensten, daarbij geeft 42% aan dat cloud de afgelopen twee jaar van cruciaal belang is geweest voor digitale innovatie in het bedrijf. Dit blijkt uit de Insight Intelligent Technology™ Index (ITI) van 2019, waarvoor 1.000 Europese ondernemingen werden benaderd. Uit het onderzoek komt echter ook naar voren, dat ruim 30% (8,8 miljoen pond) van de investeringen wordt gedaan in clouddiensten die ongebruikt blijven. Respondenten noemden tevens de drie grootste uitdagingen voor het beheer van de clouduitgaven: het bepalen van de beste workloads voor de publieke, de private en/of de hybride cloud (44%); het plannen en toewijzen van het budget voor cloud (39%); een gebrek aan zichtbaarheid van de gebruikte diensten op het niveau van de kostenplaats, de workload en de toepassingsmogelijkheden (36%). De kans is groot dat de verspilling nog hoger komt te liggen, omdat organisaties aangeven moeite te hebben met het optimaliseren van de cloudinvesteringen.

 

Continue reading

Hoofdstuk 12: Tiktok? Facebook in cijfers en gedrag dominant!

In Nederland heerst Facebook  nagenoeg over het gehele speelveld van apps voor messaging en sociale netwerken en is een zeer dominante speler, zo blijkt uit het onlangs verschenen Dutch Apps Market-rapport. WhatsApp, Facebook, Instagram en Facebook Messenger kennen een installed base van tussen de 44 en 94 procent en blijven alternatieven zoals bijvoorbeeld iMessage, Skype, Telegram, Signal en Snapchat ver voor. De installed base van alternatieven komt niet verder dan 25 procent. Wanneer naar de marktontwikkelingen over de afgelopen jaren gekeken wordt, zijn diverse voorbeelden zichtbaar dat Facebook ter verdediging van zijn dominante positie maatregelen neemt, waarbij de toegevoegde waarde van opkomende concurrerende social- en messaging apps al in een vroeg stadium teniet wordt gedaan.

Facebook heeft diverse unieke functionaliteiten van concurrerende apps zoals bijvoorbeeld Skype en Snapchat geïntegreerd in de apps voor Facebook, WhatsApp, Instagram en ook Facebook Messenger. Daarmee heeft Facebook de afgelopen jaren zijn dominante positie vast kunnen houden, terwijl de concurrerende apps de installed base hebben zien dalen. Voorbeelden daarvan zijn de (video)belfunctie waar Skype al jaren om bekend stond en de stories-functie die feitelijk het bestaansrecht van Snapchat vormen.

 

Continue reading

Hoofdstuk 4 en 5 ‘Erasmus University (RSM) heeft een algoritme ontwikkeld om emotionele ervaringen van klanten te meten’

Veel beslissingen die we nemen komen voort uit emotie, maar het direct meten van menselijke emoties is niet eenvoudig. Een onderzoeksteam van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) heeft nu een methode ontwikkeld om van seconde tot seconde te meten hoe mensen reageren op een stimulus zoals een trailer van een film of een commercial. Deze methode kan in de toekomst van belang zijn voor het bedrijfsleven voor het meten van consumenten ervaringen.
Esther Eijlers, dr. Maarten Boksem en hoogleraar Ale Smidts van RSM hebben een nieuwe methode ontwikkeld voor het van moment tot moment meten van emoties in de hersenen met behulp van elektro-encefalografie (EEG). Ze verzamelden EEG-gegevens van 40 studenten terwijl die korte video’s bekeken die een bepaalde emotie moesten oproepen. Blijdschap, verdriet, angst en afkeer werden elk in vijf korte video’s door de deelnemers ervaren. Met machine learning technologie werden aan elke van de vier emoties een bepaalde frequentie en topografie van het EEG-signaal toegeschreven.  Eijlers zegt:
Uit onze resultaten is gebleken dat het algoritme dat we hebben ontwikkeld, kon classificeren welke emoties zouden worden ervaren tijdens het bekijken van de video’s.
Een mooie illustratie dat het ontwikkelde classificatie-algoritme inderdaad werkt, zagen we toen we deelnemers een stukje van de Pixar-animatiefilm ‘Up’ lieten zien. In de video wordt het verhaal verteld van een man en vrouw die veel ups en downs meemaken, trouwen en samen oud worden. We hadden een classificatie gemaakt in welke seconden deelnemers zich blij of verdrietig zouden voelen tijdens het bekijken van de video. Het bleek dat de emotionele reactie die we voorspeld hadden op basis van het algoritme van onze EEG-gegevens, overeenkwam met de positieve en negatieve stukken uit de verhaallijn.
Het meten van emoties is altijd al lastig geweest. Mensen zijn niet altijd eerlijk over hoe ze zich voelen en zelfs als ze dat wel zijn, is het vaak lastig om deze gevoelens onder woorden te brengen, vooral op het moment dat deze emotie ervaren wordt.
Door publicatie in het tijdschrift PlosOne is de methode nu ook beschikbaar om commercieel toegepast te worden. Het van moment tot moment nauwkeurig kunnen meten van emoties is voor organisaties zeer waardevol. Zij kunnen op deze manier inzicht krijgen in de emotionele impact die hun product, film, tv programma, reclame, website of klantenservice op hun klanten heeft en deze aanpassen als het niet de gewenste impact heeft.
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) behoort tot de top 10 van Europese business schools. RSM richt zich op het ontwikkelen van zakelijke leiders met een internationale carrière die voor positieve verandering kunnen zorgen en zich op een innovatieve manier inzetten voor een duurzame toekomst. RSM biedt een breed scala aan bachelor, master, MBA, PhD en executive programma’s waarin studenten zich kunnen ontwikkelen tot kritische, creatieve, betrokken en samenwerkende denkers en doeners. RSM is gevestigd in de internationale havenstad Rotterdam, een bruisend knooppunt van bedrijven, logistiek en handel. Studievoorlichting en activiteiten van RSM voor toekomstige studenten, executives en alumni worden ook aangeboden vanuit ons kantoor in Chengdu, China. www.rsm.nl

Hoofdstuk 4 #IoT Europese primeur: ‘Bezorgrobot bedient zelf de lift’

Afbeeldingsresultaat voor sodexo bezorgrobot

Nederland heeft een Europese primeur: een robot die in een kantooromgeving actief is en zelf ook via de lift naar andere verdiepingen kan. Het is een bezorgrobot die wordt inzet in het kantoor van hun klant Aegon in Den Haag. De Sodexo bezorgrobot Relaybrengt bijvoorbeeld broodjes en drankjes van het restaurant naar de vergaderzaal op een andere verdieping. Het gaat om een experiment.

 

Continue reading

Bijlage Hoofdstuk 3 met de video over permission marketing door Seth Godin #Idea

Bijlage Hoofdstuk 3 bij het Handboek Online Marketing met de video over permission marketing (3 minuten):

 

 

 

6303, video, permission, HOM, Handboek Online Marketing, Online, geen basisboek, #6303