Hoofdstuk 12: ’20 procent Nederlanders weet niet wat kind online uitspookt’

Maar liefst twintig procent van de Nederlandse ouders heeft geen flauw idee wat hun kind allemaal uitspookt online. Dit blijkt uit onderzoek van onder 1.004 ouders met kinderen jonger dan achttien jaar, uitgevoerd door Panelinzicht. De reden hiervoor ligt voornamelijk bij de ouders zelf. Zo blijkt uit het onderzoek dat ruim een derde van hen bij de opvoeding van hun kind onvoldoende aandacht besteedt aan de risico’s van het internet. 

Lees verder

Hoofdstuk 1: De customer journey of klantreis en touchpoint #model #HOM #boek

Het volgen van het pad dat de klant betreedt richting een aankoop wordt klantreis of customer journey genoemd. In die customer journey wordt
het pad beschreven van het bewustzijn van een product of dienst, de overweging, de feitelijke koop en het eventueel loyaal gedrag. De klantreis bevat veelal 4 of 5 fasen.

Fasering in het algemeen:

●● De fase van klantbehoefte en awareness. De klant ervaart – en wordt zich bewust – van een behoefte en gaat richting de oriëntatie
op de behoeftebevrediging.

●● De (koop)oriëntatie. De klant gaat op zoek naar oplossingen voor zijn behoefte, oriënteert zich op aanbieders en verzamelt mogelijke
oplossingen voor zijn behoefte.

●● Afweging van alternatieven. De klant heeft inzicht in mogelijke oplossingen voor zijn behoefte en maakt een afweging op basis van
product, prijs, service, ervaringen, eigenschappen en emotionele overwegingen, zoals perceptie en merkidentiteit.

●● De aankoop. De klant heeft een keuze gemaakt en heeft een koopintentie voor een specifiek product of een bepaalde dienst en neemt het product of de dienst af.

●● De consumptie en service, de klant is in deze fase klaar om het product in gebruik te nemen. Indien het gebruik niet helemaal in orde is, ontstaan er vragen, verlangens en eventueel klachten. Is hij tevreden en blijft hij klant?

●● Evaluatie en advocacy, de klant heeft in deze fase het product of de dienst in gebruik genomen en heeft ervaringen opgedaan. Op basis hiervan overweegt hij een herhaalaankoop of fangedrag, zoals het plaatsen van een review of fysieke aanbeveling. Is er sprake van een WOW-effect?

Een mooi voorbeeld is het looppad van IKEA

 

 

Touchpoint

Een touchpoint, contactmoment, klantcontactmoment of point of contact omschrijft de interactieve (momenten) van een product, dienst of merk met klanten, niet-klanten en andere actoren rondom een transactie in bepaalde omgeving.

Onderzoek

Traditionele marketeers zijn gebonden aan tijdrovend marktonderzoek waarmee gedragskenmerken voor een grote groep in kaart worden gebracht. Op basis van de verworven individuele klantgegevens is het voor de (direct) marketeer mogelijk de boodschap persoonlijker te maken. De boodschap is optimaal als deze voor elk individu en voor elke fase van de klantreis aanpasbaar is. Dit laatstgenoemde voordeel is iets wat bij online marketing steeds vaker een noodzaak is gebleken. Zo wil een klant in de oriëntatiefase eerst content die hem helpt bij het verkennen van het productaanbod.

 

Customer Journey Maps - Walking a Mile in Your Customer's Shoes |  Interaction Design Foundation (IxDF)

Hieronder meer templates voor het maken van een customer journey map:

 

Customer Journey Mapping: Your Definitive Guide

Customer journey - Template

 

De customer journey. Van lead naar ambassadeur van jouw organisatie

Meer dan 1500 digitale Pinterest-bijlagen bij elk hoofdstuk van het Handboek Online Marketing

Het Handboek Online Marketing (dat in 2020 met een HOM6 update en HOM7 komt) kent meer dan 1200 digitale Pinterest-bijlagen bij elk hoofdstuk van het Handboek Online Marketing.  

Extra visuals

Elk hoofdstuk heeft een extra visueel, digitaal relevant aanbod van extra’s. Dit zijn visuals zoals de modellen uit het Handboek Online Marketing, extra infographics en meer visuals, zoals virale video’s. De Pinterest-account is met gast-pinners en duizenden views per maand zeer levendig en.. handig!  

 

Klik hier voor de Pinterest bij het Handboek Online Marketing. 

 

Hoofdstuk 12: Farmvloggers geven boeren en boerinnen een unieke inkijk in het leven op een agrarisch bedrijf

Logo

Farmvloggers geven boeren en boerinnen een unieke inkijk in het leven op een agrarisch bedrijf. Wat gebeurt er eigenlijk dagelijks op een boerderij? Wanneer wordt de melk van koeien opgehaald en lopen biologische varkens binnen of buiten? Wie zijn eigenlijk de klanten van een boer? In de serie Foodvalley 

De deelnemende boeren en boerinnen hebben een vlogcursus gevolgd, zodat zij zelf hun verhaal kunnen maken en delen. In 2021 wordt iedere maand een aflevering van de serie gepubliceerd. In iedere aflevering staat een actueel onderwerp centraal. Het doel van de serie is om mensen kennis te laten maken met de boeren in de regio.

Van winter naar de lente

In de eerste aflevering leggen boerinnen Conny van de Top uit Lunteren en Jannie Bos uit Putten uit hoe op het boerenerf wordt voorbereid op de lente, naast de bijzonderheden van dit moment. De kippen van Conny blijven nu bijvoorbeeld binnen vanwege de vogelgriep. Thuiswerken is voor de boerinnen weinig nieuws, maar een bedrijf runnen en je kinderen helpen met thuisonderwijs is wel een uitdaging!

De serie is mogelijk gemaakt door Landbouwnetwerk Regio Foodvalley in samenwerking met Vallei Boert Bewust, LTO Gelderse Vallei, Regio Foodvalley en Golypoon.

De video’s zijn te vinden op www.landbouwnetwerkregiofoodvalley.nl/farmvloggers