Hoofdstuk 1: Onderzoek betaaltechnologieën: ‘61% van de Nederlanders gebruikt zelfscankassa’s’

Betaalvoorkeuren in Nederland veranderen snel door de opkomst van nieuwe technologieën, zoals social commerce, digitale wallets en zelfscan checkouts. Uit onderzoek van een financieel technologieplatform blijkt dat 61% van de Nederlanders gebruikmaakt van zelfscankassa’s. Ook achteraf betalen (door 35% gebruikt) is een populaire betaalmethode.  

Welke betaaltechnologieën zijn populair bij Nederlandse consumenten?

 

Lees verder

Hoofdstuk 1: ‘Remote werken cruciaal voor werkende ouders, werkgevers blijven achter’

 

Thuiswerken moeder kind marketing nieuws

Nederlandse organisaties zijn hard op zoek naar nieuw talent, maar desondanks maken ze het werkende ouders niet makkelijk als het gaat om flexibele werkregelingen. Uit recent onderzoek blijkt dat 71 procent van de werkende ouders overweegt hun baan op te zeggen als de mogelijkheden voor thuiswerken (verder) worden beperkt. Bovendien liep bijna 19 procent van hen tegen een discussie aan bij het indienen van een verzoek om flexibel te werken. Deze cijfers benadrukken een groeiende kloof tussen de wensen van werknemers en het beleid van werkgevers.

 

Lees verder

Hoofdstuk 12 [ONDERZOEK] ‘Social commerce in fashion’

Dat dat ‘online’ enkel gaat over verkoop via websites op desktop of mobiel doet geen recht aan de platformrijkdom in de sector die zich richt op hybride verkoop. Onder de digitale kanalen die modemerken gebruiken om hun consumenten te bereiken, staat sociale media voorop. Dit betekent echter niet alleen dat retailers mooie modefoto’s op Instagram plaatsen. Social commerce in de mode is juist uitgegroeid tot een volwaardig marketing- en verkoopkanaal voor veel verkopers.

Sociale commerce is een transformatieve kracht in de mode retail, die merken en doelgroepen op nieuwe manieren verbindt, tweerichtingsgesprekken opent en steeds vaker een transactieplatform biedt. Volgens gegevens gebruikt 87% van de consumenten sociale media om hen te helpen bij het kiezen van wat ze willen kopen, zoekt 26% advies van hun leeftijdsgenoten over modekeuzes via sociale netwerken en bereikt 90% van de volgers merken via sociale media.

De rol

Met zoveel consumenten die voor hun plezier aanwezig zijn op sociale media, is het voor retailers en merken in de modesector steeds belangrijker om op deze platforms aanwezig te zijn omdat ze daardoor deelnemen aan de gesprekken die deze consumenten voeren. Het omzetten van die interactie en aanwezigheid in transacties is de volgende logische stap om impulsaankopen aan te moedigen.

Lees verder

Hoofdstuk 15: ‘Podcast populair onder tieners en studenten’

De populariteit van podcasts blijft hoog in Nederland, met het aantal luisteraars dat sinds 2019 ongeveer is verdubbeld en een veelvoud aan beschikbare podcasts. Momenteel luistert maar liefst 48% van de Nederlanders wel eens naar een podcast, waarbij onder jongeren (12-18 jaar) dit percentage zelfs op 66% ligt. De podcast blijkt ook een belangrijke informatiebron te zijn geweest tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2023, waar meer dan een kwart van alle Nederlanders informatie uit putte via dit medium. Deze bevindingen komen voort uit de 10e meting van de Markteffect Podcast Monitor, een halfjaarlijks onderzoek dat al sinds 2019 wordt uitgevoerd.

Belangrijke punten:

  • Bijna de helft (48%) van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast, een percentage dat stabiel is gebleven sinds november 2022.
  • Commercieel gezien wordt de podcast steeds aantrekkelijker, met 15% van de luisteraars die wel eens betaalt voor het luisteren naar podcasts. Deze investering loont, gezien 80% van hen tevreden is over de ontvangen content.
  • De podcast fungeert steeds vaker als informatiebron, met meer dan een kwart van de Nederlanders (28%) die het medium gebruikte om informatie te verkrijgen over de Tweede Kamerverkiezingen.

Lees verder