Hoofdstuk 2 en 3: Google en Kantar “De impact van marketing op branding” #onderzoek

Onderzoek van Google en Kantar: "De impact van marketing op branding"

Herrmann-Scharnberg is directeur bij Kantar en heeft uitgebreide expertise in marktonderzoek en consumenteninzichten. Mary Kyriakidi is een wereldwijde thought leader die de op bewijs gebaseerde verhalen van Kantar over merkengroei en marketingeffectiviteit aanstuurt. In 2025 staan marketeers onder toenemende druk om hun budgetten te verantwoorden en de impact van hun werk op het stimuleren van winstgevende bedrijfsgroei te tonen. Er is echter een kloof tussen hoe marketeers en financiële teams de impact van marketing op de winstgevendheid zien. Het betreft een Google Insight case.

Lees verder

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

 

 Kunstmatige intelligentie (AI) transformeert in hoog tempo werkplekken in Nederland. Dit lijkt al te zijn ingezet door de automatiseringsgolven in de jaren 90 (pc’s, software) en rondom 2010 (cloudoplossing, bigdata). Grote werkgevers integreren AI in hun dagelijkse operaties om efficiëntie te verhogen en verspilling te verminderen. KLM, de nationale luchtvaartmaatschappij, gebruikt AI om de vraag naar maaltijden op 300 dagelijkse vluchten te voorspellen. Of alles nu opeens te danken valt aan “AI” valt te betwijfelen in het tijdperk van AI-washing. 

Wij weten dat 3 tot 5 procent van de passagiers hun vlucht mist, maar dit varieert per dag.

Lees verder

Hoofdstuk 12: ‘Instagram biedt met Tieneraccount schijnveiligheid’

Hoofdstuk 12: ‘Instagram biedt met Tieneraccount schijnveiligheid’

Hoofdstuk 12: ‘Instagram biedt met Tieneraccount schijnveiligheid’

Instagram presenteert met ‘Tieneraccounts’ een reeks instellingen die tieners online beter zou moeten beschermen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt echter dat deze ‘automatische bescherming’ vooral schijnveiligheid biedt. Meta, de eigenaar van Instagram, zet consumenten hiermee dan ook op het verkeerde been.

De Consumentenbond onderzocht hoe effectief de nieuwe instellingen zijn. Ouders van 13- tot en met 17-jarigen krijgen iets meer inzicht in en controle op het gedrag van hun kind op Instagram. Zo staan Tieneraccounts standaard op privé, waardoor onbekenden berichten niet kunnen zien. En tieners kunnen alleen privéberichten ontvangen van accounts die ze zelf volgen.

Dat zijn kleine stapjes vooruit, maar fundamentele problemen blijven onopgelost. Instagram doet met Tieneraccounts bijvoorbeeld niets tegen verslavende algoritmes, content die een eventueel negatief zelfbeeld versterkt en de continue privacyschending omdat het erg veel persoonsgegevens van de tieners verzamelt.

Bovendien werken Tieneracounts met de leeftijd die het kind zélf ooit heeft opgegeven. Bij het aanmaken van een account doet Instagram geen deugdelijke leeftijdscontrole.

 

Tijdslimiet

De tijdslimiet, die Instagram presenteert als een beschermende maatregel, heeft in werkelijkheid nauwelijks effect. Zodra tieners de ingestelde limiet bereiken, verschijnt slechts een melding die ze eenvoudig kunnen wegklikken. De jongere kan zonder restricties door blijven scrollen. Pas als ouders zelf extra maatregelen nemen en een harde blokkade instellen, stopt Instagram echt na de ingestelde tijd. Ouders moeten hiervoor wel een eigen Instagram-account hebben. En daarmee delen zij ook hun gegevens met Meta.

 

Vertrouw niet op de beloofde automatische bescherming

De Consumentenbond waarschuwt ouders om niet blind te vertrouwen op de ‘automatische bescherming’ die Instagram belooft. In werkelijkheid verandert er nauwelijks iets en blijft het platform gericht op het maximaliseren van schermtijd.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Als Instagram echt de veiligheid van jongeren centraal zou stellen, zou ze iets doen aan de verslavende eigenschappen en privacyschendigen van het platform en schadelijke content gerichter blokkeren. Nu blijft het vooral bij mooie woorden.’

 

Kritisch

Het is belangrijk om kritisch te blijven op beloftes vanuit sociale media platforms zelf. De Consumentenbond hoopt dat de bevindingen van het onderzoek worden meegenomen in de ontwikkeling van nieuw beleid dat de negatieve gevolgen van social mediagebruik van jongeren moet terugdringen. Vorige week riep de Tweede Kamer het kabinet op om in Europees verband een minimumleeftijd voor social media in te stellen. De staatssecretarissen voor jeugd en digitalisering buigen zich nu over de materie. 

Hoofdstuk 12: ‘WhatsApp gaat antwoorden groeperen (threads)’

The Verge: 'WhatsApp gaat antwoorden groeperen (threads)'

 

WhatsApp is bezig met de ontwikkeling van een functie die reacties op specifieke berichten in threads (gesprekken) groepeert, zodat het gemakkelijker wordt om gesprekken te volgen. In plaats van door chats te scrollen om verspreide individuele reacties te vinden, zal deze functie een aparte weergave maken die alle geciteerde berichten toont die terugverwijzen naar het oorspronkelijke bericht dat de thread is gestart. Dit helpt gebruikers om specifieke antwoorden te vinden en gemakkelijker door lange en chaotische gesprekken te navigeren.

Lees verder

Hoofdstuk 1: De Circular Hub van IKEA

Ikea Gebouw Magazijn - Gratis foto op Pixabay

De Circular Hub van IKEA heeft een make-over gekregen en heet nu Tweedekanshoek. Met een vernieuwde uitstraling en nóg meer mooie vondsten voor een aantrekkelijke prijs. Het mooiste is dat meubels en accessoires zo een tweede kans krijgen – goed voor de planeet én de portemonnee. De Tweedekanshoek is zowel in de winkel als online te ontdekken.

Duurzaam en voordelig shoppen

De Tweedekanshoek biedt een wisselend assortiment aan meubels en accessoires voor een scherpe prijs. Sommige producten zijn alleen online beschikbaar en kunnen direct gereserveerd worden, terwijl er in de winkels nog meer keuze is. Hier zijn bijvoorbeeld showmodellen te vinden, artikelen die uit het assortiment zijn gehaald of meubels die via de Meubelinruilservice een tweede leven krijgen.

Jaarlijks belanden wereldwijd miljoenen meubels op de vuilstort. Om verspilling tegen te gaan, koopt IKEA gebruikte IKEA meubels terug. Zo krijgen stoelen, kasten en tafels een nieuwe eigenaar en wordt afval verminderd.

Lees verder

Hoofdstuk 12 [ONDERZOEK] ‘Social commerce in fashion’

Dat dat ‘online’ enkel gaat over verkoop via websites op desktop of mobiel doet geen recht aan de platformrijkdom in de sector die zich richt op hybride verkoop. Onder de digitale kanalen die modemerken gebruiken om hun consumenten te bereiken, staat sociale media voorop. Dit betekent echter niet alleen dat retailers mooie modefoto’s op Instagram plaatsen. Social commerce in de mode is juist uitgegroeid tot een volwaardig marketing- en verkoopkanaal voor veel verkopers.

Sociale commerce is een transformatieve kracht in de mode retail, die merken en doelgroepen op nieuwe manieren verbindt, tweerichtingsgesprekken opent en steeds vaker een transactieplatform biedt. Volgens gegevens gebruikt 87% van de consumenten sociale media om hen te helpen bij het kiezen van wat ze willen kopen, zoekt 26% advies van hun leeftijdsgenoten over modekeuzes via sociale netwerken en bereikt 90% van de volgers merken via sociale media.

De rol

Met zoveel consumenten die voor hun plezier aanwezig zijn op sociale media, is het voor retailers en merken in de modesector steeds belangrijker om op deze platforms aanwezig te zijn omdat ze daardoor deelnemen aan de gesprekken die deze consumenten voeren. Het omzetten van die interactie en aanwezigheid in transacties is de volgende logische stap om impulsaankopen aan te moedigen.

Lees verder

Hoofdstuk 1 en 2: Taalmodel dementie: ‘Kunstmatige intelligentie getest tegen cognitieve achteruitgang’

Taalmodel dementie: 'Kunstmatige intelligentie getest tegen cognitieve achteruitgang'

Een recent gepubliceerde studie in het BMJ onthult opmerkelijke bevindingen over de evaluatie van taalmodellen (LLMs) in relatie tot cognitieve achteruitgang. Neurologen en een datawetenschapper hebben verschillende modellen getest, waaronder ChatGPT 4, 4o, Gemini en Claude 3.5, en ontdekten vergelijkbare cognitieve beperkingen zoals die bij mensen voorkomen. Opvallend is dat ChatGPT 4o een alarmerende score van 26/30 behaalde op de MoCA, wat wijst op cognitieve achteruitgang die vergelijkbaar is met neurodegeneratieve processen.

Lees verder

Hoofdstuk 1 TEDx: ‘De Setback Cycle die achterstand omdraait in succes’

In dit verslag worden de inzichten besproken over het omgaan met tegenslagen, zoals gepresenteerd door een journalist die zich verdiept heeft in de psychologische en neurologische impact van tegenslagen en de manier waarop deze ons kunnen helpen bij persoonlijke en professionele transformatie.

Lees verder

Hoofdstuk 1: ‘Apple moet noodgedwongen gaan samenwerken met e-commerce gigant Alibaba hun AI-taalmodellen’

Reuters: 'Apple moet noodgedwongen gaan samenwerken met e-commerce gigant Alibaba hun AI-taalmodellen'

Apple moet in China noodgedwongen gaan samenwerken met e-commerce gigant Alibaba, ‘s werelds grootste online B2B-handelsplatform. Dit meldt website The Information, die de informatie direct van de betrokkenen zou hebben. De samenwerking komt voort uit maanden van onzekerheid over Apple’s AI-strategie in China en kan een cruciale stap zijn om het marktaandeel terug te winnen, dat Apple de afgelopen jaren verloor aan binnenlandse concurrenten zoals Huawei.

Lees verder

Hoofdstuk 1 en 14: ‘AP: Aan de slag met AI-geletterdheid’

De samenleving wordt steeds meer geconfronteerd met de invloed van algoritmes en AI. AI-geletterdheid is essentieel voor het versterken van maatschappelijke weerbaarheid in de omgang met algoritmes en AI. 

 

 

Ontwikkelaars van AI-systemen en organisaties die gebruikmaken van AI-systemen moeten vanaf 2 februari 2025 zorgen dat hun werknemers ‘AI-geletterd’ zijn. Dat betekent dat mensen die binnen of namens de organisatie AI-systemen gebruiken, voldoende kennis, vaardigheden en begrip moeten hebben om AI op een verantwoorde manier in te zetten. Zowel op technisch als op praktisch, sociaal en ethisch gebied. Dat staat in de AI-verordening.

Als coördinerend AI- en algoritmetoezichthouder helpt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) organisaties met dit document op weg.

 

Lees verder