Hoofdstuk 12 [ONDERZOEK] ‘Social commerce in fashion’

Dat dat ‘online’ enkel gaat over verkoop via websites op desktop of mobiel doet geen recht aan de platformrijkdom in de sector die zich richt op hybride verkoop. Onder de digitale kanalen die modemerken gebruiken om hun consumenten te bereiken, staat sociale media voorop. Dit betekent echter niet alleen dat retailers mooie modefoto’s op Instagram plaatsen. Social commerce in de mode is juist uitgegroeid tot een volwaardig marketing- en verkoopkanaal voor veel verkopers.

Sociale commerce is een transformatieve kracht in de mode retail, die merken en doelgroepen op nieuwe manieren verbindt, tweerichtingsgesprekken opent en steeds vaker een transactieplatform biedt. Volgens gegevens gebruikt 87% van de consumenten sociale media om hen te helpen bij het kiezen van wat ze willen kopen, zoekt 26% advies van hun leeftijdsgenoten over modekeuzes via sociale netwerken en bereikt 90% van de volgers merken via sociale media.

De rol

Met zoveel consumenten die voor hun plezier aanwezig zijn op sociale media, is het voor retailers en merken in de modesector steeds belangrijker om op deze platforms aanwezig te zijn omdat ze daardoor deelnemen aan de gesprekken die deze consumenten voeren. Het omzetten van die interactie en aanwezigheid in transacties is de volgende logische stap om impulsaankopen aan te moedigen.

Lees verder

Hoofdstuk 12: Instagram Threads biedt tweetdeckachtige interface

Threads: What to Know About Instagram's 'Twitter Killer' App - The New York Times

 Instagram is in 2024 begonnen met het testen van een TweetDeck-achtige ervaring voor Threads. Dit stelt Threads-gebruikers in staat om aanpasbare feeds te maken die gestapeld zijn in een kolominterface op het web, net zoals TweetDeck dat deed voordat het een betaalde dienst werd en vorig jaar werd omgedoopt tot X Pro. Threads doet het goed lente 2024 en heeft in de US reeds X verslagen qua actief gebruik per dag.

 

 Als je in de test zit, kun je ervoor kiezen om het eenvoudig te houden met een enkele feed, of aparte kolommen toe te voegen voor je favoriete zoekopdrachten, tags, accounts, opgeslagen berichten en meldingen.

Zo legt Meta-woordvoerder Seine Kim uit in een verklaring aan The Verge.

Je kunt ervoor kiezen om specifieke kolommen in realtime automatisch te laten bijwerken.

Een screenshot van de TweetDeck-achtige UI op Threads De nieuwe TweetDeck-achtige webervaring voor Threads. Afbeelding: Meta Meta zal Threads-gebruikers selecteren om deze nieuwe ervaring in de webversie van Threads te testen, en een screenshot laat zien dat het erg lijkt op TweetDeck. Je kunt kiezen of een kolom automatisch wordt bijgewerkt met de nieuwste berichten en kolommen vol zoekresultaten of berichten van een enkel gebruikersprofiel vastpinnen.

 

Nieuw

Deze nieuwe interface is waarschijnlijk een reactie op veelvoorkomende klachten van Threads-krachtgebruikers over het feit dat ze elke keer dat ze Threads op het web bezoeken, gedwongen worden naar de algoritmegestuurde For You-feed. Threads heeft wel een realtime Volgen-feed, maar je moet de Volgen-URL bookmarken of elke keer schakelen wanneer je Threads op het web laadt. Hetzelfde gebeurt op de mobiele apps, aangezien Meta de Volgen-feed heeft verborgen onder een tik op het hoofd Threads-logo.

TweetDeck was een populaire app van derden voor toegang tot Twitter voordat het bedrijf het in 2011 overnam. Functies zoals ondersteuning voor meerdere accounts en aanpasbare feeds maakten het een populair hulpmiddel voor krachtgebruikers, journalisten en marketeers die Twitter dagelijks gebruikten. Nu moet je een X Premium-account ($8 per maand) betalen als je toegang wilt tot de omgedoopte X Pro.

Lees verder

Hoofdstuk 1 en 12: Meer shopping via sociale media

Social Selling met LinkedIn

Bijna één op de drie Nederlanders (31%) heeft het afgelopen jaar wel eens via social media gewinkeld. Vooral jongeren uit generatie Z maken gebruik van social media kanalen om aankopen te doen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van betaalplatform Adyen uit Nederland.

Over alle generaties heen nam het aantal social shoppers in 2023 jaar toe met 22%. Zestigplussers doen het minst vaak aankopen via platforms zoals Facebook, Instagram of TikTok, met slechts 21% van hen die dit doen.

Lees verder

Hoofdstuk 2-5: DNA, Purpose.. en de algehele merkpositionering

Een merkpositionering bepaalt waar jouw merk staat in de gedachten en gevoelens van mensen, idealiter op een unieke en betekenisvolle manier. Het gaat niet alleen om een willekeurige uniciteit, maar om een betekenisvolle, onvervangbare uniciteit. Merkpositionering draait om het creëren van een diepgaande connectie tussen jouw merk en jouw doelgroep.

Deze connectie ontstaat door jouw merk te laden met positieve, emotionele associaties bij de mensen die je wilt bereiken. Hoe sterker deze associaties zijn, hoe dieper de verbinding wordt.

De What, How en Why zijn vragen die een DNA en purpose kunnen optekenen

 

Brand Purpose 101: Everything you wanted to know but were afraid to ask. | by Afdhel Aziz | Medium

 

De DNA

Je organisatieDNA vat eigenlijk de kern van je organisatie samen, zo konden wij dit in het boek lezen. De cultuur, de mensen, de gewoontes, de manier van communiceren en de kracht en unieke punten van je bedrijf. Het representeert de authenticiteit van je bedrijf. Het is de identiteit en het zijn de waarden van je bedrijf. Het verkondigt dus ook waar je voor staat. Is het DNA bijvoorbeeld inspirerend, onschuldig, duurzaam, een creator, heldhaftig.

 

Welke positie je in wilt nemen en welke rol je wilt spelen in de markt en de maatschappij. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of diversiteit.

Brand DNA—What is it and why does it matter? | Tribu Marketing and Design Firm

 

De purpose

De purpose draait vooral om de belofte naar buiten toe en drijft op de DNA van de organisatie en draait om de Why. Het begrip “purpose” is tegenwoordig een veelbesproken onderwerp als het om merken gaat. Vaak wordt het gebruikt in de (her)positionering van een merk, waarbij naar de purpose wordt verwezen. Het lijkt alsof het woord zo alomtegenwoordig is geworden in communicatie en marketing, dat iedereen wel zou moeten weten wat het inhoudt, hoe het zich verhoudt tot de identiteit van een merk, en hoe je zo’n purpose eigenlijk formuleert. Dit artikel duikt dieper in het concept van purpose, plaatst het in perspectief, en biedt tips voor merken die ermee aan de slag willen.

Maar wat is purpose eigenlijk? Net als veel begrippen in de wereld van marketingcommunicatie en merken, heeft purpose geen eenduidige definitie. Dat maakt het soms lastig, vooral wanneer je voor jouw merk aan de slag wilt met dit onderwerp en in interne discussies belandt over wat het nu eigenlijk betekent. Het is vergelijkbaar met een andere populaire term, de “Why” van Simon Sinek. In essentie is purpose het doel van een merk, oftewel wat een organisatie of merk nastreeft. Het heeft natuurlijk veel overlap met de identiteit van een merk, maar daarover later meer.

De laatste tijd heeft het begrip purpose vooral aan betekenis gewonnen door het gebruik ervan in marketingliteratuur: purpose marketing. Dit is marketing die gericht is op het laten zien van het “goede” dat een merk doet, in een bredere context dan alleen het genereren van omzet en winst. Dit “goede” heeft vooral te maken met de impact die een merk heeft op de wereld om zich heen, zoals op mensen, de maatschappij en/of de natuur. Daardoor lijkt “purpose” soms meer op een modegril in marketing, dan op iets wat werkelijk verband houdt met de identiteit van een merk.

Is het dan echt purpose, of slechts “purpose washing”? Zoals bij elk populair begrip zijn er zowel voor- als tegenstanders. Soms is de kritiek terecht, omdat nieuwe begrippen vaak oude wijn in nieuwe zakken zijn, maar soms is de kritiek ongegrond. Het overmatig gebruik van “purpose” in vakbladen en blogs heeft geleid tot kritiek op grote merken, die meer lijken te doen aan “purpose washing” dan dat ze daadwerkelijk hun merk vanuit een oprechte purpose sturen.

Niettemin zijn er genoeg bedrijven met geloofwaardige en inspirerende purpose. Een voorbeeld hiervan is het schoenenmerk TOMS, dat zich inzet om mensen in armere landen te voorzien van schoenen, brillen, water en kraampakketten bij elk paar schoenen dat consumenten kopen. Het bedrijf is opgericht met deze intentie en wordt ook op die manier geleid.

How to use brand purpose to drive the power of brand

 

De algehele merkpositionering

 

De DNA en de purpose zijn onderdeel van de merkpositionering. Het claimen van een algehele specifieke merkpositie vereist scherpe keuzes over hoe je wilt worden gezien en erkend. Focus is hierbij cruciaal! Hoe scherper het beeld is dat je van jouw merk neerzet, hoe gemakkelijker mensen jouw merk kunnen plaatsen waar het hoort. Hoe graag we het ook ontkennen, we zijn allemaal geneigd tot hokjesdenken.

Een effectieve merkpositionering:

  • Sluit aan bij jouw organisatie
  • Stuurt al je activiteiten aan
  • Voldoet aan de (emotionele) behoeften van je klanten
  • Claimt een unieke positie in de markt
  • Zorgt voor herkenbaarheid van jouw merk 

 

Download hier de whitepaper over merkpositionering

 

Hoofdstuk 12: ‘Brussel wil bewijs van YouTube en TikTok dat ze minderjarigen echt beschermen’

 

Eind 2023 is bekend geworden dat de Europese Commissie TikTok en YouTube heeft gevraagd om uitgebreidere informatie te verstrekken over de maatregelen die zij nemen ter bescherming van minderjarige gebruikers. Beide socialemediaplatformen dienen voor 30 november te reageren op de vragen van Brussel. Deze vragen richten zich onder andere op de methoden waarmee de bedrijven minderjarige gebruikers beschermen, met als doel om te waarborgen dat zij voldoen aan de Digital Services Act in Europa. Deze wet vereist actie tegen de verspreiding van illegale en schadelijke content. Digital-strategy.ec.europa.eu meldt: 

 

Furthermore, the request addresses TikTok’s compliance with other elements of the DSA, in particular with regards to its provisions related to the protection of minors online.

TikTok must provide the requested information to the Commission by 25 October 2023 for questions related to the crisis response and by 8 November 2023 on the protection of integrity of elections and minors online. Based on the assessment of TikTok’s replies, the Commission will assess next steps. This could entail the formal opening of proceedings pursuant to Article 66 of the DSA. Pursuant to Article 74 (2) of the DSA, the Commission can impose fines for incorrect, incomplete, or misleading information in response to a request for information. In case of failure to reply by TikTok, the Commission may decide to request the information by decision. In this case, failure to reply by the deadline could lead to the imposition of periodic penalty payments.

 

Lees verder