Hoofdstuk 12 [ONDERZOEK] ‘Social commerce in fashion’

Dat dat ‘online’ enkel gaat over verkoop via websites op desktop of mobiel doet geen recht aan de platformrijkdom in de sector die zich richt op hybride verkoop. Onder de digitale kanalen die modemerken gebruiken om hun consumenten te bereiken, staat sociale media voorop. Dit betekent echter niet alleen dat retailers mooie modefoto’s op Instagram plaatsen. Social commerce in de mode is juist uitgegroeid tot een volwaardig marketing- en verkoopkanaal voor veel verkopers.

Sociale commerce is een transformatieve kracht in de mode retail, die merken en doelgroepen op nieuwe manieren verbindt, tweerichtingsgesprekken opent en steeds vaker een transactieplatform biedt. Volgens gegevens gebruikt 87% van de consumenten sociale media om hen te helpen bij het kiezen van wat ze willen kopen, zoekt 26% advies van hun leeftijdsgenoten over modekeuzes via sociale netwerken en bereikt 90% van de volgers merken via sociale media.

De rol

Met zoveel consumenten die voor hun plezier aanwezig zijn op sociale media, is het voor retailers en merken in de modesector steeds belangrijker om op deze platforms aanwezig te zijn omdat ze daardoor deelnemen aan de gesprekken die deze consumenten voeren. Het omzetten van die interactie en aanwezigheid in transacties is de volgende logische stap om impulsaankopen aan te moedigen.

Lees verder

Hoofdstuk 16: ‘Zijn kwalitatief onderzoekers, vervangbaar geworden door AI?’’

AI nieuws marketing

Kwalitatief onderzoek heeft zijn kracht altijd gehaald uit de menselijke kant. Onderzoekers zijn getraind om subtiele, zowel verbale als non-verbale, signalen op te vangen en de diepere lagen van motivatie en emotie te begrijpen. Maar nu AI zich in rap tempo ontwikkelt, rijst de vraag: wat is de toegevoegde waarde van AI binnen kwalitatief onderzoek? In een eerdere blog, “De onvervangbare rol van de mens in marktonderzoek,” werd benadrukt waar AI tekortschiet. Maar hoe kan AI onderzoekers juist ondersteunen in plaats van vervangen? Zo onderzoekt Ruigrok. 

 

Lees verder

Een handig boek over AI, marketing en het maken van een creatieve strategie

 

Met zijn nieuwste boek biedt Patrick Petersen marketeers de tools om AI slim toe te passen in hun strategieën: Effectieve AI-prompts voor een marketingstrategie die werkt. Dit boek laat zien hoe je slimme prompts kunt gebruiken om AI de juiste vragen te stellen, zodat je je marketingresultaten kunt verbeteren. Met praktische uitleg en voorbeelden leer je hoe AI kan helpen bij het automatiseren van processen en het creëren van gerichte content.

Dit boek is ideaal voor marketeers die hun inspanningen efficiënter willen maken. SEO verbeteren, betere advertenties schrijven, waardevolle data verzamelen—de AI-prompts in dit boek bieden de handvatten om dit allemaal mogelijk te maken. De combinatie van theorie, praktijk en duidelijke tips maakt dit boek onmisbaar voor elke marketingprofessional.

 

Met de hulp van handige AI-toepassingen kunnen we niet alleen snel creatieve content maken, maar ook strategische marketingplannen als een puzzel in elkaar zetten. Bij het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie spelen AI-toepassingen en prompts een cruciale rol, bijvoorbeeld bij het uitvoeren van marktanalyses en het formuleren van strategische SMART KPI’s die specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn.

Missie en DNA

Missie-DNA-prompts zorgen ervoor dat elk stuk content en elke strategie naadloos aansluit bij de kernwaarden en doelstellingen van organisaties. Door het gebruik van doordachte prompts en AI-toepassingen kunnen we relevante marketingcases onthullen en verschillende marketingkanalen effectief combineren voor maximale impact. Prompts voor zoekmachinemarketing verbeteren onze online zichtbaarheid en trekken gericht verkeer aan via zoekmachines.

Daarnaast helpen AI-prompts ons bij het ontwikkelen van juridische documenten zoals een privacydisclaimer en leveringsvoorwaarden, zodat we in overeenstemming blijven met wet- en regelgeving en het vertrouwen van onze klanten behouden. Dankzij deze geïntegreerde aanpak kunnen we met AI-ondersteunde prompts efficiënt en effectief werken aan alle aspecten van onze marketingstrategie, van analyse en creatie tot implementatie en naleving. 

 

Het handige boek bestellen, kan hier!

Hoofdstuk 1 en 10: Google geeft aan of een foto AI is

Generatieve AI is indrukwekkend en nuttig. Zo krachtig zelfs, dat het vaak moeilijk te onderscheiden is wat ‘echt’ is en wat door AI is gecreëerd. In veel situaties is het echter cruciaal om dat verschil te kennen: is een foto authentiek of door AI gegenereerd? Om deze verwarring te verminderen, gaat Google foto’s die met behulp van AI zijn gemaakt of bewerkt voorzien van een label.

Lees verder

Hoofdstuk 12: ‘Meta sluit vliegtuigtracker-accounts op Instagram en Threads’

Instagram en het sociale mediaplatform Threads, hebben besloten om accounts te blokkeren die openbare gegevens gebruiken om de locatie van privéjets van beroemdheden te delen, waaronder die van Meta-CEO Mark Zuckerberg. Volgens Meta vormen deze accounts een fysiek veiligheidsrisico voor de betrokken beroemdheden.

In 2022 verwijderde Musk het @ElonJet-account van het toenmalige Twitter om dezelfde reden, aangezien het specifiek zijn privéjet volgde.

Nadat het account naar Mastodon was verhuisd, werd het tijdelijk onmogelijk om vanaf Twitter naar dit platform te verwijzen. Journalisten die schreven over de verbanning, kregen ook hun Twitter-accounts geblokkeerd. Na kritiek werden deze blokkades in stilte opgeheven, maar ElonJet keerde niet terug.

Jack Sweeney, de beheerder van de ElonJet-accounts, verklaarde destijds aan Newsweek dat hij de reizen van Elon Musk was gaan volgen omdat de miljardair vaak aan meerdere projecten tegelijk werkt en “je nooit weet wat zijn verplaatsingen zouden kunnen onthullen.”

ElonJet deelde naast vluchtplannen ook gegevens over het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot. TechCrunch meldt dat eigenaren van privéjets in de Verenigde Staten recent de mogelijkheid hebben gekregen om hun identificatie te anonimiseren, wat het moeilijker maakt om hun bewegingen te volgen via openbare vluchtgegevens zoals die van FlightRadar24.

Hoewel het moeilijker is, is het volgens Sweeney nog steeds mogelijk.

Op Bluesky uitte Sweeney zijn frustratie over het gebrek aan transparantie rondom de verbanning. “Ik kan niet eens in beroep gaan tegen deze schorsingen bij Meta’s Toezichtsraad. Als er geen mogelijkheid is tot bezwaar, wat is dan het nut van zo’n toezichtsraad?” aldus Sweeney. TechCrunch heeft meer hierover.