Hoofdstuk 1 COLUMN AI en Marketing: ‘Hoe prompt bent u met AI?’

Op de site van het Handboek Online Marketing een keur aan updates over AI en marketing, zoals deze inspirerende column van de auteur van het HOM:

 

Voor een boek over praktische, strategische AI-prompts om plannen samen te stellen, mocht ik een keur aan toepassingen gebruiken. In theorie is een “prompt” een aanwijzing, suggestie of aanmoediging die iemand of iets aanspoort om te reageren of iets te doen. De snelheidsvoordelen die de AI-toepassingen ons bieden, lijken te vaak ten koste te gaan van de nauwkeurigheid van de resultaten. De effectiviteit is van belang, vooral in professionele en educatieve contexten, waar nauwkeurige en relevante informatie cruciaal is. Bijvoorbeeld, een docent kan een prompt geven om leerlingen te stimuleren na te denken en te reageren. Zo komen we vanzelf in de discussie over het betrouwbare gebruik van AI in het onderwijs, waarbij lesvormen momenteel ingrijpend veranderen.

“Een goede prompt is als een kompas voor AI; het wijst de weg naar waardevolle inzichten en relevante antwoorden.”

Lees verder

[Hoofdstuk 1] Nederlandse marketeers lopen voorop met data en AI-gebruik #onderzoek

Olympische Spelen: 'Twee derde van officiële partners stelt consumenten bloot aan e-mailfraude'

Uit een nieuw gezamenlijk onderzoek van HubSpot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België hun Europese collega’s voorbijstreven in het toepassen van data en  kunstmatige intelligentie ( AI). Voor het rapport, ‘The Intersection of Marketing, Data and AI’, werden meer dan 2.300 marketeers uit heel Europa ondervraagd, waarvan 208 afkomstig uit Nederland en België.

 

Lees verder

Hoofdstuk 4-6: ‘AI helpt websites sneller live te gaan’

Hoofdstuk 1: AI tools gebruik op werk: ‘Nederlanders koploper Europa’

Nederlandse bedrijfsleiders zijn koplopers in Europa bij het gebruik van AI-tools op het werk. Ons land laat andere Europese landen als Frankrijk en Duitsland achter zich als het gaat om de bereidwilligheid om AI door te voeren op het werk. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat onlangs werd gehouden namens Freshworks. Lees verder

Hoofdstuk 12: Instagram Threads biedt tweetdeckachtige interface

Threads: What to Know About Instagram's 'Twitter Killer' App - The New York Times

 Instagram is in 2024 begonnen met het testen van een TweetDeck-achtige ervaring voor Threads. Dit stelt Threads-gebruikers in staat om aanpasbare feeds te maken die gestapeld zijn in een kolominterface op het web, net zoals TweetDeck dat deed voordat het een betaalde dienst werd en vorig jaar werd omgedoopt tot X Pro. Threads doet het goed lente 2024 en heeft in de US reeds X verslagen qua actief gebruik per dag.

 

 Als je in de test zit, kun je ervoor kiezen om het eenvoudig te houden met een enkele feed, of aparte kolommen toe te voegen voor je favoriete zoekopdrachten, tags, accounts, opgeslagen berichten en meldingen.

Zo legt Meta-woordvoerder Seine Kim uit in een verklaring aan The Verge.

Je kunt ervoor kiezen om specifieke kolommen in realtime automatisch te laten bijwerken.

Een screenshot van de TweetDeck-achtige UI op Threads De nieuwe TweetDeck-achtige webervaring voor Threads. Afbeelding: Meta Meta zal Threads-gebruikers selecteren om deze nieuwe ervaring in de webversie van Threads te testen, en een screenshot laat zien dat het erg lijkt op TweetDeck. Je kunt kiezen of een kolom automatisch wordt bijgewerkt met de nieuwste berichten en kolommen vol zoekresultaten of berichten van een enkel gebruikersprofiel vastpinnen.

 

Nieuw

Deze nieuwe interface is waarschijnlijk een reactie op veelvoorkomende klachten van Threads-krachtgebruikers over het feit dat ze elke keer dat ze Threads op het web bezoeken, gedwongen worden naar de algoritmegestuurde For You-feed. Threads heeft wel een realtime Volgen-feed, maar je moet de Volgen-URL bookmarken of elke keer schakelen wanneer je Threads op het web laadt. Hetzelfde gebeurt op de mobiele apps, aangezien Meta de Volgen-feed heeft verborgen onder een tik op het hoofd Threads-logo.

TweetDeck was een populaire app van derden voor toegang tot Twitter voordat het bedrijf het in 2011 overnam. Functies zoals ondersteuning voor meerdere accounts en aanpasbare feeds maakten het een populair hulpmiddel voor krachtgebruikers, journalisten en marketeers die Twitter dagelijks gebruikten. Nu moet je een X Premium-account ($8 per maand) betalen als je toegang wilt tot de omgedoopte X Pro.

Lees verder