Hoofdstuk 1: ‘Zakelijk Nederland bestelt voor de helft producten online’ #cijfers #trends

B2b-e-commerce zit in de lift; het percentage van de werkzame beroepsbevolking dat in de afgelopen twaalf maanden een zakelijke online bestelling heeft geplaatst of geaccordeerd, groeide ten opzichte van vorig jaar met negen procentpunt naar 48%. Kantoorartikelen en computers blijven hierbij populaire categorieën, maar ook grotere en specialistische producten worden vaak online gekocht. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor 2020, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers dat Multiscope in opdracht van Thuiswinkel.org, PostNL, De Nieuwe Zaak en Currence uitvoerde onder 3.899 Nederlandse werknemers.

“Net als onder consumenten zien we nu ook dat het aantal zakelijke online kopers het afgelopen jaar sterk is gestegen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Hoewel de impact van de coronacrisis niet expliciet is onderzocht, is de kans groot dat deze hier invloed op heeft gehad, ook omdat het onderzoek laat zien dat in veel productcategorieën het online aandeel binnen de bestellingen is toegenomen.”


Rol van digitaal binnen b2b-sector

Binnen de meeste b2b-branches zien we dat het aandeel van online toeneemt. De grootste groei zien we bij bouwnijverheid, waarbinnen 60% van de bestellers in de afgelopen twaalf maanden minimaal één online bestelling heeft gedaan (tegenover 44% in 2019). Hiermee is bouwnijverheid de zakelijke dienstverlening voorbij als de branche met het hoogste percentage online kopers. Andere branches met een forse groei zijn de horeca en de handel.

Net als vorig jaar bestellen zakelijke online kopers met name kantoorartikelen en computers online. Opvallend is dat ook dit jaar de grote en meer specialistische goederen vaak online worden besteld. Denk hierbij aan grondstoffen en halffabricaten, die door bijna de helft van alle kopers online worden besteld. Maar ook aan machines en installaties, die door bijna een derde uitsluitend online werden besteld, waar dit vorig jaar nog een kwart was. De rol van digitaal in de keten neemt toe.

Zakelijke koopervaring beter dan gedacht

Het beeld is vaak dat in b2b de customer experience achterloopt op de b2c-sector. Toch is bij ruim 70% van de zakelijke bestellers de koopervaring hetzelfde als bij consumenten en bijna een kwart heeft zakelijk zelfs een betere ervaring. Gemak speelt steeds vaker een grote rol in het online bestellen, zowel door een persoonlijk aanbod, door de manier van betalen als door de manier waarop de bestelling wordt geleverd.

Factuur en iDEAL populairste betaalmethoden

Gevraagd naar hun voorkeur voor betaalmethode bij een zakelijke online bestelling, geeft 38% van de respondenten het betalen op factuur aan en 36% betalen via iDEAL. Hierachter volgen op grote afstand de creditcard (9%), AfterPay (5%) en PayPal (4%).

Er zit overigens wel een verschil in de voorkeur van zakelijke bestellers en de methode die het vaakst wordt gebruikt. 40% van de zakelijke kopers geeft namelijk aan dat de meest gebruikte methode niet hun voorkeur heeft. Zo betaalt 26% daadwerkelijk per factuur en 50% met iDEAL. De belangrijkste reden voor deze verschillen zijn te vinden in het aanbod van de verkoper en het beleid dat binnen het bedrijf van de koper wordt gehanteerd. Ondanks deze verschillen tussen de voorkeur en de daadwerkelijk gebruikte methoden zijn de zakelijke online kopers over het algemeen tevreden over het aanbod van betaalmogelijkheden; 67% is tevreden tot zeer tevreden.

61% vergelijkt webwinkels

Logistiek speelt een bepalende rol in de groei van b2b-e-commerce. 61% van de zakelijke online bestellers vergelijkt aanbieders op logistieke aspecten als leversnelheid, de locatie waarop geleverd kan worden en verzendkosten. De belangrijkste bezorgaspecten zijn lage bezorgkosten en het kunnen volgen van het product; bijna een derde van de zakelijke online bestellers geeft aan dit belangrijk te vinden. Ook retouropties zijn belangrijk; 77% laat de keuze van de webwinkel afhangen van de retourvoorwaarden. Daarnaast breekt 20% de bestelling af als er geen mogelijkheid is om retour te sturen. Opvallend, aangezien de b2b-sector geen retourrecht heeft zoals de b2c-sector.

Hoewel duurzaamheid niet voor iedereen tot de vijf belangrijkste aspecten van de bezorging hoort, vindt ruim een derde (37%) van alle zakelijke online kopers duurzame levering in meer of mindere mate van belang. Voor 34% mag dit ten koste gaan van de levertijd en 18% zou hier iets meer voor willen betalen. Light users zijn vaker bereid (38%) langer op de levering te wachten als deze duurzaam bezorgd wordt, dan heavy users (20%).

De bijlagen via de QR-codes in het Handboek Online Marketing scannen?

Vanaf Handboek Online Marketing 7 kent het HOM handige QR-codes. Gebruik voor het scannen een smartphone of tablet.

  • De camera van de mobiel of tablet dient de optie “QR-codes scannen” te hebben. Veel moderne apparatuur heeft dit, soms dient deze optie aangezet te worden.
  • Zorg dat de QR-code en het boek goed belicht zijn, houd het apparaat zo een 10-20 cm boven het boek en beweeg deze langzaam van en naar de QR-code.
  • Opeens verschijnt er een melding “Webpagina”; zie boven. Klik nu op deze melding om direct naar de bijlage te surfen op de mobiel of tablet.

 

Het scannen is middels moderne Windows, Ios en Android apparaten getest bij daglicht en kunstlicht.

Indien het scannen niet lukt via uw standaard camera, dan het advies een aparte QR-app te gebruiken zoals QR Code reader op Android. Of deze QR Code scanner in de Apple Store.

In de plaats van de QR-code kunt ook het nummer van de bijlage – zoals 7805 – in de zoekoptie op deze website intikken om bij de bijlag te komen.

Hoofdstuk 12: 5 handige TikTok tips van TechGirl

Tiktok Foto's - Download gratis afbeeldingen - Pixabay

Hashtags? Dansjes? Grappige video’s? Blogger TechGirl deelt 5 handige tips om meer volgers te krijgen op TikTok; het snelgroeiende netwerk dat vooral onder jongeren zeer populair is.

Voordat we jou 5 tips geven om meer volgers op TikTok te krijgen, eerst even dit. Bij TikTok heb je de Following page (Volgend) met alle video’s van de personen die je volgt en de For You Page (Voor jou) met video’s van onbekenden. En deze laatste is belangrijk in het creëren van meer volgers. Op de For You Page laat TikTok namelijk video’s zien waarvan zij denken dat je die graag wilt zien. Hoe meer views en likes, des te groter de kans dat jouw video op de For You Page terechtkomt! En daar moeten jouw video’s dus terechtkomen….. op de For You Page van anderen!

 

1. Challenges en Trends

Challenges en Trends zijn enorm belangrijk op TikTok. Je vindt ze op de For You Page door te zoeken naar video’s met bijvoorbeeld hetzelfde liedje, geluid of video-effect. Meestal hebben ze zelfs een eigen hashtag. Heb je zo’n challenge of trend gevonden, dan is het belangrijk dat je hier als één van de eersten aan meedoet. Je kan dan zomaar ineens enorm veel views krijgen. Wat er vervolgens weer voor zorgt dat het algoritme van TikTok jouw video er tussenuit pikt en jouw video op de For You Page staat.

2. Hashtags

Plaats altijd hashtags bij je video op TikTok. Deze kunnen namelijk van invloed zijn op het algoritme van TikTok. Maar welke hashtags moet je dan gebruiken? Ten eerste moet je hashtags gebruiken die echt iets over de content van je video zeggen. Zorg er wel voor dat je trending hashtags gebruikt die ook door anderen gebruikt worden. Je checkt dit heel eenvoudig door de hashtag in te typen en vervolgens de suggesties te checken. Achter de suggestie staat hoe vaak deze hashtag is gebruikt. Is deze maar 3 keer gebruikt dan is deze dus niet echt trendy. Is hij echter miljoenen keren gebruikt dan kun je hem beter ook niet gebruiken, je video valt dan niet meer op. Zoek hierin een middenweg en kijk vooral ook welke hashtags andere TikTokkers gebruiken.

 

Lees hier verder!

 

Hoofdstuk 1,2 en 3 Customer Brand Loyalty Survey: ‘Klanten komen terug bij goede waarde product en goede service!’

Afbeeldingsresultaat voor customers pixabay

Juni 2019 zijn de resultaten van het Customer Brand Loyalty Survey, een onderzoek naar de verbondenheid die klanten voelen met een merk, gedeeld. Verschillende factoren zoals een aantrekkelijke website, een aanbeveling van een bekende of interessante kortingen zijn van groot belang om nieuwe klanten aan een merk te binden. Deze toegevoegde waarde die een merk biedt is tevens cruciaal om een éénmalige klant vervolgens om te zetten in een fan van dat merk. 

Liefde van een klant

Uit de Nederlandse resultaten van het onderzoek blijkt onder meer dat de liefde van een klant zeker niet voor eeuwig hoeft te zijn: 50% van de ondervraagden heeft favoriete merken, maar overweegt ook zeker andere opties. Wanneer consumenten te maken krijgen met een daling van de kwaliteit van producten, prijsverhogingen (44%) of een slechte klantenservice (29%) kan de relatie zo ernstig bekoelen dat ze zich wenden tot een ander merk en niet meer terugkomen. Ook lange levertijden van webshops (21%) en een slecht beleid voor retouren (20%) kunnen ertoe leiden dat een klant de webshop de rug toekeert.

 

Lees verder