Hoofdstuk 14 (AI): ‘CTO Takeaway over de rol van AI bij hedendaagse transformatie’

 

De CTO van Takeaway begint op het podium van The Next Web over de grote techontwikkelingen sinds 1990 die voor alle bedrijven van invloed zijn geweest, zoals de opkomst van het internet. Daarbij indrukwekkende cijfers dat er 2500 medewerkers bij het bezorgbedrijf werken in de tech. 

 

De Turkse manager Öztekin meent dat strategie alleen maar kan bestaan als er een vorm van executie is. Daarbij meent hij dat zijn bedrijf teveel focus had op het product. AI gaat verder dan alleen het product. Het is de eerste learning van de CTO.

De tweede learning draait om het afstemmen in de organistie; de boel was gefragmenteerd. De derde learning draait om governance. We gaan verder met een bekende uiting  Culture eats strategy for breakfast als learning.

Adoptie

Dan rolt de manager uit met een verhaal over de noodzaak om de innovators binnen een bedrijf in kaart te brengen. Volgens de CTO moeten we vooral blijven focussen op early adopters. Innovators moet je unlocken binnen de organistie en je moet iedeereen verzamelen die mee wil gaan in de noodzakelijke innovatie. Er moet een roadmap worden vastgesteld met daarin de innovators.

 

De uitsmijter draait om een uitspraak die we vaker hebben gehoord: het draait om leiderschap!

 

 

Hoofdstuk 1: ‘Digital News Report Nederland 2025: ‘Daling nieuwsgebruik zet journalistiek onder druk’

Digital News Report Nederland 2025: daling van nieuwsgebruik zet journalistiek onder druk

Het Digital News Report 2025, dat het Commissariaat voor de Media vandaag presenteert, laat zien dat de interesse in, het gebruik van en het vertrouwen in nieuws daalt. Daardoor ontstaat het risico dat burgers steeds minder goed geïnformeerd zijn. Het vertrouwen in het nieuws is nu op het laagste punt sinds de eerste meting in 2018. Ook gebruiken Nederlanders steeds minder nieuws. Met name het kijken naar televisienieuws is afgenomen. In 2018 keek 73 procent van de Nederlanders televisienieuws, in 2025 is dit nog maar 58 procent. Ook online en op sociale media wordt steeds minder nieuws gebruikt.

 

Lees verder

Cybercriminelen misbruiken enquête Europese Commissie om inloggegevens te stelen

Cyberbeveiliging Bedrijf - Gratis afbeelding op Pixabay

Onderzoekers hebben een phishingcampagne ontdekt waarbij aanvallers het platform EUSurvey, een online enquêtetool van de Europese Commissie, misbruikten om inloggegevens te stelen. Cybercriminelen maakten hierbij gebruik van geraffineerde technieken om detectietechnologieën te omzeilen die vaak worden gebruikt in Microsoft 365 en beveiligde mails.

 

Lees verder

Hoofdstuk 2 en 3: Google en Kantar “De impact van marketing op branding” #onderzoek

Onderzoek van Google en Kantar: "De impact van marketing op branding"

Herrmann-Scharnberg is directeur bij Kantar en heeft uitgebreide expertise in marktonderzoek en consumenteninzichten. Mary Kyriakidi is een wereldwijde thought leader die de op bewijs gebaseerde verhalen van Kantar over merkengroei en marketingeffectiviteit aanstuurt. In 2025 staan marketeers onder toenemende druk om hun budgetten te verantwoorden en de impact van hun werk op het stimuleren van winstgevende bedrijfsgroei te tonen. Er is echter een kloof tussen hoe marketeers en financiële teams de impact van marketing op de winstgevendheid zien. Het betreft een Google Insight case.

Lees verder

Auteur HOM schrijft nieuwe boek over AI-selling (Verkoop gebaseerd op Artificial Intelligence Selling)

https://managementboek.nl/boek/9789082298154/ai-selling-ai-in-het-verkoopteam-patrick-petersen-rdm-ma-msc?affiliate=1909

AI-verkoop (Artificial Intelligence Selling) is het gebruik van technologieën op basis van kunstmatige intelligentie om het verkoopproces te verbeteren, automatiseren en personaliseren. Het wordt vaak toegepast in zowel B2B- als B2C-verkoopomgevingen om de efficiëntie te verhogen en de slagingskans van verkopen te vergroten.

In ‘AI-selling: AI in het verkoopteam’ boek ontdek je hoe AI-selling het verkoopproces fundamenteel verandert door kunstmatige intelligentie strategisch in te zetten binnen een modern verkoopteam. Van de basisprincipes van AI-selling en de rol van AI in het huidige saleslandschap tot diepgaand marktonderzoek, klantinzichten en geavanceerde leadgeneratie; elk hoofdstuk biedt praktische inzichten en voorbeelden. Alles voorzien van extra’s op de bijbehorende website.

Je leert hoe je met behulp van AI gerichte salescampagnes opzet, klantgesprekken optimaliseert, deals sneller sluit en AI effectief integreert in teamprocessen. Ook wordt ingegaan op toekomstige trends, ethische vraagstukken en veranderende teamrollen. Dit boek biedt niet alleen theorie, maar ook toepasbare tools, benchmarks en oefeningen – ideaal voor salesprofessionals die AI willen benutten om efficiënter en slimmer te verkopen.

 

Bestellen kan hier!

Inhoudsopgave

1 Waarom en wat is AI-selling?
2 AI in het verkoopproces; voordelen en risico’s van het moderne verkoopproces
3 Onderzoek & Marktinzicht met AI
4 Leadgeneratie met AI
5 Salescampagnes Initiëren
6 Conversie en scoren van deals
7 Integratie en samenwerking binnen verkoopteams

Hoofdstuk 1: Meta wil AI trainen met publieke EU-data; AP maakt een markante melding in de pers

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een opvallende waarschuwing afgegeven over nieuwe plannen van techgigant Meta. Het bedrijf is van plan om vanaf 27 mei 2025 AI-systemen te trainen met openbare berichten, reacties en chatbot-interacties van volwassen gebruikers binnen de Europese Unie. Stappenplan afmelding/bezwaar maken is hier te vinden! 

Lees verder

Hoofdstuk 1: De Circular Hub van IKEA

Ikea Gebouw Magazijn - Gratis foto op Pixabay

De Circular Hub van IKEA heeft een make-over gekregen en heet nu Tweedekanshoek. Met een vernieuwde uitstraling en nóg meer mooie vondsten voor een aantrekkelijke prijs. Het mooiste is dat meubels en accessoires zo een tweede kans krijgen – goed voor de planeet én de portemonnee. De Tweedekanshoek is zowel in de winkel als online te ontdekken.

Duurzaam en voordelig shoppen

De Tweedekanshoek biedt een wisselend assortiment aan meubels en accessoires voor een scherpe prijs. Sommige producten zijn alleen online beschikbaar en kunnen direct gereserveerd worden, terwijl er in de winkels nog meer keuze is. Hier zijn bijvoorbeeld showmodellen te vinden, artikelen die uit het assortiment zijn gehaald of meubels die via de Meubelinruilservice een tweede leven krijgen.

Jaarlijks belanden wereldwijd miljoenen meubels op de vuilstort. Om verspilling tegen te gaan, koopt IKEA gebruikte IKEA meubels terug. Zo krijgen stoelen, kasten en tafels een nieuwe eigenaar en wordt afval verminderd.

Lees verder

Hoofdstuk 12: Extra laag privacy bij WhatsApp-chats

 

WhatsApp heeft woensdag aangekondigd dat het een nieuwe functie lanceert waarmee gebruikers een extra laag privacy kunnen toevoegen aan hun chats. De nieuwe instelling, genaamd “Geavanceerde Chatprivacy”, voorkomt dat jij en de mensen met wie je chat gesprekken kunnen exporteren of media automatisch kunnen downloaden naar hun telefoon.

Ook voorkomt de instelling dat gebruikers Meta AI kunnen noemen in berichten of vragen kunnen stellen aan Meta AI.

Het idee achter deze functie is om iedereen in een groep de zekerheid te geven dat wat er gedeeld en gezegd wordt, niet buiten de chat kan worden gebracht.

Lees verder

Hoofdstuk 1 en 2: Taalmodel dementie: ‘Kunstmatige intelligentie getest tegen cognitieve achteruitgang’

Taalmodel dementie: 'Kunstmatige intelligentie getest tegen cognitieve achteruitgang'

Een recent gepubliceerde studie in het BMJ onthult opmerkelijke bevindingen over de evaluatie van taalmodellen (LLMs) in relatie tot cognitieve achteruitgang. Neurologen en een datawetenschapper hebben verschillende modellen getest, waaronder ChatGPT 4, 4o, Gemini en Claude 3.5, en ontdekten vergelijkbare cognitieve beperkingen zoals die bij mensen voorkomen. Opvallend is dat ChatGPT 4o een alarmerende score van 26/30 behaalde op de MoCA, wat wijst op cognitieve achteruitgang die vergelijkbaar is met neurodegeneratieve processen.

Lees verder

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

 

 Kunstmatige intelligentie (AI) transformeert in hoog tempo werkplekken in Nederland. Dit lijkt al te zijn ingezet door de automatiseringsgolven in de jaren 90 (pc’s, software) en rondom 2010 (cloudoplossing, bigdata). Grote werkgevers integreren AI in hun dagelijkse operaties om efficiëntie te verhogen en verspilling te verminderen. KLM, de nationale luchtvaartmaatschappij, gebruikt AI om de vraag naar maaltijden op 300 dagelijkse vluchten te voorspellen. Of alles nu opeens te danken valt aan “AI” valt te betwijfelen in het tijdperk van AI-washing. 

Wij weten dat 3 tot 5 procent van de passagiers hun vlucht mist, maar dit varieert per dag.

Lees verder