Hoofdstuk 12: Engagement-cijfers per gen: ‘Zijn wij echt verslaafd aan sociale media?’

Dat de sociale  media veel tijd kosten, is duidelijk. Welk social media-platform behaalt echter de beste engagement-cijfers?  Even je Facebook checken terwijl je in de file staat, meteen over je Instagram-tijdlijn scrollen wanneer je vliegtuig landt of, de klassieker, je WhatsApp checken terwijl je met iemand in gesprek bent.

 

Lees hier verder! 

 

Hoofdstuk 1,2 en 3 Customer Brand Loyalty Survey: ‘Klanten komen terug bij goede waarde product en goede service!’

Afbeeldingsresultaat voor customers pixabay

Juni 2019 zijn de resultaten van het Customer Brand Loyalty Survey, een onderzoek naar de verbondenheid die klanten voelen met een merk, gedeeld. Verschillende factoren zoals een aantrekkelijke website, een aanbeveling van een bekende of interessante kortingen zijn van groot belang om nieuwe klanten aan een merk te binden. Deze toegevoegde waarde die een merk biedt is tevens cruciaal om een éénmalige klant vervolgens om te zetten in een fan van dat merk. 

Liefde van een klant

Uit de Nederlandse resultaten van het onderzoek blijkt onder meer dat de liefde van een klant zeker niet voor eeuwig hoeft te zijn: 50% van de ondervraagden heeft favoriete merken, maar overweegt ook zeker andere opties. Wanneer consumenten te maken krijgen met een daling van de kwaliteit van producten, prijsverhogingen (44%) of een slechte klantenservice (29%) kan de relatie zo ernstig bekoelen dat ze zich wenden tot een ander merk en niet meer terugkomen. Ook lange levertijden van webshops (21%) en een slecht beleid voor retouren (20%) kunnen ertoe leiden dat een klant de webshop de rug toekeert.

 

Continue reading

Hoofdstuk 12: Tiktok? Facebook in cijfers en gedrag dominant!

In Nederland heerst Facebook  nagenoeg over het gehele speelveld van apps voor messaging en sociale netwerken en is een zeer dominante speler, zo blijkt uit het onlangs verschenen Dutch Apps Market-rapport. WhatsApp, Facebook, Instagram en Facebook Messenger kennen een installed base van tussen de 44 en 94 procent en blijven alternatieven zoals bijvoorbeeld iMessage, Skype, Telegram, Signal en Snapchat ver voor. De installed base van alternatieven komt niet verder dan 25 procent. Wanneer naar de marktontwikkelingen over de afgelopen jaren gekeken wordt, zijn diverse voorbeelden zichtbaar dat Facebook ter verdediging van zijn dominante positie maatregelen neemt, waarbij de toegevoegde waarde van opkomende concurrerende social- en messaging apps al in een vroeg stadium teniet wordt gedaan.

Facebook heeft diverse unieke functionaliteiten van concurrerende apps zoals bijvoorbeeld Skype en Snapchat geïntegreerd in de apps voor Facebook, WhatsApp, Instagram en ook Facebook Messenger. Daarmee heeft Facebook de afgelopen jaren zijn dominante positie vast kunnen houden, terwijl de concurrerende apps de installed base hebben zien dalen. Voorbeelden daarvan zijn de (video)belfunctie waar Skype al jaren om bekend stond en de stories-functie die feitelijk het bestaansrecht van Snapchat vormen.

 

Continue reading

Hoofdstuk 1 en 2 ‘We kopen in Nederland vaker bij buitenlandse webshops’

Afbeeldingsresultaat voor webshop pixabay

Elk jaar shopt de gemiddelde Nederlander meer bij buitenlandse webshops. Zo deed 9 procent van de Nederlanders hun online aankopen in 2018 alleen maar bij webshops over de grens en nog eens 40 procent maakte zowel gebruik van webshops in Nederland als in het buitenland. In 2016 was dit respectievelijk 7 en 32 procent. Het aantal mensen dat enkel in Nederland online winkelt daalde in die periode van 63 naar 51 procent. Dit blijkt uit het Ecommerce rapport 2019 dat in samenwerking met SAP Customer Experience is opgesteld. De redenen – maar ook mogelijkheden die het bedrag biedt – worden beschreven in het Handboek E-commerce.

Continue reading

Hoofdstuk 4 #IoT Europese primeur: ‘Bezorgrobot bedient zelf de lift’

Afbeeldingsresultaat voor sodexo bezorgrobot

Nederland heeft een Europese primeur: een robot die in een kantooromgeving actief is en zelf ook via de lift naar andere verdiepingen kan. Het is een bezorgrobot die wordt inzet in het kantoor van hun klant Aegon in Den Haag. De Sodexo bezorgrobot Relaybrengt bijvoorbeeld broodjes en drankjes van het restaurant naar de vergaderzaal op een andere verdieping. Het gaat om een experiment.

 

Continue reading