Dat dat ‘online’ enkel gaat over verkoop via websites op desktop of mobiel doet geen recht aan de platformrijkdom in de sector die zich richt op hybride verkoop. Onder de digitale kanalen die modemerken gebruiken om hun consumenten te bereiken, staat sociale media voorop. Dit betekent echter niet alleen dat retailers mooie modefoto’s op Instagram plaatsen. Social commerce in de mode is juist uitgegroeid tot een volwaardig marketing- en verkoopkanaal voor veel verkopers.
Sociale commerce is een transformatieve kracht in de mode retail, die merken en doelgroepen op nieuwe manieren verbindt, tweerichtingsgesprekken opent en steeds vaker een transactieplatform biedt. Volgens gegevens gebruikt 87% van de consumenten sociale media om hen te helpen bij het kiezen van wat ze willen kopen, zoekt 26% advies van hun leeftijdsgenoten over modekeuzes via sociale netwerken en bereikt 90% van de volgers merken via sociale media.
De rol
Met zoveel consumenten die voor hun plezier aanwezig zijn op sociale media, is het voor retailers en merken in de modesector steeds belangrijker om op deze platforms aanwezig te zijn omdat ze daardoor deelnemen aan de gesprekken die deze consumenten voeren. Het omzetten van die interactie en aanwezigheid in transacties is de volgende logische stap om impulsaankopen aan te moedigen.
De rol van sociale media beperkt zich niet tot het bieden van een platform aan retailers en merken – het biedt ook een complexere interactie voor shoppers. De opkomst van gebruikersgegenereerde content en influencer cultuur – waarbij zowel beroemdheden als ‘gewone’ mensen hun eigen content produceren en merken en retailers aanbevelen – is een essentieel onderdeel geworden van het mode marketingmodel dat al voor veel modewinkels de verkoop stimuleert.
Onderzoek
Volgens onderzoek gaat ongeveer een kwart van de sociale vermeldingen door influencers op sociale media nu over de toonaangevende modewinkel Zara. Ongeveer een vijfde gaat over Shein. Een groot aantal andere bekende merken maakt deel uit van een lange rij andere modemerken die ook domineren in sociale media vermeldingen, en allemaal zien ze als gevolg daarvan een groeiende verkoop.
Hoewel Instagram de weg heeft gebaand, is het momenteel TikTok dat de boventoon voert voor modemerken die aandacht willen trekken via influencer- en UGC-content. Het korte videoformaat van TikTok, dat nu de mogelijkheid biedt om ‘door te klikken’ naar aankopen, is in 2023 een krachtige kracht gebleken in sociale commerce en, als de juridische kwesties in de VS het toestaan, lijkt dit zich in 2024 voort te zetten.
Sociale commerce in mode Met meer dan 1 miljard actieve gebruikers in 2021 en op weg naar 2 miljard in 2024, heeft TikTok de jeugdmarkt voor sociale media gedomineerd. In 2022 realiseerde het een omzet – niet alleen in mode – van zo’n $20 miljard en het streeft ernaar dit te verdubbelen, waardoor het in de sfeer komt van online ecommerce-giganten zoals Amazon en Shein.