Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

 

 Kunstmatige intelligentie (AI) transformeert in hoog tempo werkplekken in Nederland. Dit lijkt al te zijn ingezet door de automatiseringsgolven in de jaren 90 (pc’s, software) en rondom 2010 (cloudoplossing, bigdata). Grote werkgevers integreren AI in hun dagelijkse operaties om efficiëntie te verhogen en verspilling te verminderen. KLM, de nationale luchtvaartmaatschappij, gebruikt AI om de vraag naar maaltijden op 300 dagelijkse vluchten te voorspellen. Of alles nu opeens te danken valt aan “AI” valt te betwijfelen in het tijdperk van AI-washing. 

Wij weten dat 3 tot 5 procent van de passagiers hun vlucht mist, maar dit varieert per dag.

Zo zegt Mike Fieten van KLM. AI houdt rekening met factoren zoals weersomstandigheden en vertragingen, waardoor het aantal onnodige maaltijden wordt verminderd. Gemiddeld bespaart KLM 2,5 maaltijd per vlucht, wat op jaarbasis aanzienlijk optelt. KLM meldt op hun blog

KLM is working on using artificial intelligence to determine the number of meals on board to help combat food waste. Not all bookings made result in a passenger on board a KLM aircraft. Depending on the class, between 3 and 5% of booked passengers do not show up (on time) for the flight. The latest AI model (TRAYS) is the first model specifically developed for KLM’s catering activities. The AI model predicts the number of passengers on board based on historical data. The Meals On Board System (MOBS) receives the expected passenger numbers per flight with separate forecasts for Business, Premium Comfort and Economy classes. The prediction using the AI model starts 17 days before departure and continues until 20 minutes before the flight departs. This means the most accurate possible number of passengers is predicted for the entire catering process from purchasing to loading, thus preventing a surplus of meals.

Brede toepassing van AI bij grote werkgevers

Uit een onderzoek van NOS Nieuwsuur blijkt dat grote Nederlandse werkgevers AI op uiteenlopende manieren inzetten. Philips heeft een intern AI-platform ontwikkeld dat vergelijkbaar is met ChatGPT, terwijl Rabobank AI gebruikt in de klantenservice. PostNL optimaliseert bezorgroutes met AI, en schoonmaakbedrijf Vebego heeft een AI-gestuurde schoonmaakhulp geïmplementeerd.

Effect op de arbeidsmarkt

De invloed van AI op werkgelegenheid is een onderwerp van discussie. Hoogleraar Wilthagen, arbeidsmarktexpert, benadrukt dat technologische vooruitgang zoals AI banen verandert in plaats van elimineert.

Nieuwe functies en taken ontstaan, waardoor er meer mogelijkheden voor menselijke arbeid komen.

Toch wijzen recente rapporten op eerste ontslagen door AI. Volgens een onderzoek van het World Economic Forum kan 11 procent van de wereldwijde beroepsbevolking tussen 2025 en 2030 hun baan verliezen door AI.