Slechts 17% van de bedrijven houdt bloggen voor hun eigen website vol. Uit onderzoek van Contany.nl is gebleken dat maar liefst 4 op de 5 bedrijven al na gemiddeld 7 blogposts stopt. Is bloggen voor ondernemers nog wel in trek?
Populariteit bloggen
Bloggen is de laatste jaren enorm populair geworden. Niet alleen jongeren houden tegenwoordig hun eigen blog bij, maar ook bedrijven proberen door middel van een blog hun doelgroep aan te spreken. Deze populariteit is niet verwonderlijk; via een blog blijf je onder de aandacht bij je (potentiële) klanten en zorg je ervoor dat je een gratis advertentiekanaal hebt. “De blogs van bedrijven zijn steeds vaker informatieve artikelen. Om goede kwaliteit te kunnen leveren moet er tijd voor vrijgemaakt worden. Omdat het vaak geen prioriteit heeft houden maar weinig bedrijven dit op periodieke basis vol.” vertelt Jordi Bron, eigenaar van contentmarketingbureau Contany.nl.
Google hecht steeds meer waarde aan een goede blog op een website. Om hoog te scoren in de zoekmachine is het daarom van groot belang dat de blog actief en de content van hoge kwaliteit is. “Het moeilijke van bloggen is dat je niet direct resultaat ziet. Veel van onze klanten geven aan dat ze weten dat het belangrijk is, maar dat ze niet weten wat het oplevert.” vervolgt Jordi.
Bij Contany.nl stellen we een contentstrategie en metrics op zodat we ook kunnen meten wat de resultaten zijn. Het blijft een strategie voor de lange termijn, dus is een lange adem vereist.
Contany.nl heeft in kaart gebracht hoeveel bedrijven periodiek bloggen en hoeveel daarvan weer vroegtijdig stoppen. Wat blijkt: maar liefst 83% van de bedrijven die zelfstandig bloggen houdt dit niet vol. Dit terwijl het juist belangrijk is om het publiceren van blogs op constante basis te blijven doen. Aan de respondenten werd gevraagd wat de voornaamste redenen zijn voor het niet onderhouden van hun blog. Hieronder de cijfers samengevat:
- De voornaamste reden voor vroegtijdig stoppen met bloggen is dat een bedrijf hier te weinig tijd voor heeft, ofwel het geen prioriteit heeft (89%).
- 52% van de respondenten geeft aan niet in te zien wat het hen oplevert. Te weinig kennis van contentmarketing resulteert vaak in een gebrek aan inzicht in de lange termijn voordelen.
- Onvoldoende kwaliteit van de blogs staat op de derde plaats met 45%. Dit kan betekenen dat het bedrijf wel actief is op de blog, maar dat er simpelweg niet genoeg tijd in wordt gestoken om het gewenste resultaat te bereiken.
Concluderend kunnen we stellen dat bloggen voor veel bedrijven een uitdaging blijft. Doordat men niet direct resultaat ziet wordt er veelal geen tijd voor vrijgemaakt. Meer over de aanpak en de resultaten vindt u hier: Onderzoek bloggen bij bedrijven.