Hoofdstuk 5 en 6 Consumentenbond: ‘Liever veiligheid boven gemak bij overboeken’ #usability #safe

Safe - Free photo on Pixabay

Uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim 8000 consumenten blijkt de veiligheid een stuk belangrijker te zijn dan het gemak, bij overboeken. De bond schrijft op haar site: 

Consumenten vinden veiligheid belangrijker dan gemak en snelheid bij overboeken. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim 8000 consumenten. 89% van de ondervraagden vindt dat banken het overboeken van grote bedragen naar onbekende rekeningen moeilijker moet maken. De Consumentenbond roept banken op hier werk van te maken.

Oproep banken

Bijna 90 procent van de ondervraagden vindt dat banken het overboeken van grote bedragen naar onbekende rekeningen moeilijker moet maken. De Consumentenbond roept banken op hier werk van te maken en schrijft:

ING, Volksbank en Triodos Bank hebben inmiddels ter bescherming van hun klanten een wachttijd van enkele uren ingebouwd om de overboeklimiet te verhogen. Dan kan een consument niet onder druk snel grote sommen geld overmaken. Bij ABN AMRO en Knab kan dat wel. Klanten van die banken kunnen weliswaar hun limiet niet verhogen, maar óók niet verlagen. Terwijl die limieten extreem hoog zijn. Bij ABN AMRO is de standaardlimiet €250.000, bij Knab €50.000.

Het aantal mensen dat slachtoffer is van oplichting via onder meer WhatsApp-fraude, helpdeskfraude en spoofing neemt – volgens de Consumentenbond – enorm toe. De schade door bankspoofing zou volgens de Consumentenbond in 2021 naar schatting al zo’n EUR 44 miljoen bedragen.

Een groot deel  van de ondervraagden is voorstander van een wachttijd bij overboekingen boven een bepaald bedrag en/of naar een onbekende rekening, zo blijkt uit de peiling:

Van de concrete maatregelen die de Consumentenbond de ondervraagden voorlegde, is een tussenrekening het populairst: 62% is hier voor. Grote transacties naar onbekende rekeningen worden dan tijdelijk vastgehouden. Ruim 40% van de ondervraagden is voorstander van een wachttijd bij overboekingen boven een bepaald bedrag en/of naar een onbekende rekening.

 

Maatregelen

Van de concrete maatregelen die de Consumentenbond de ondervraagden voorlegde, is een tussenrekening het populairst: 62 procent is hier voor. Grote transacties naar onbekende rekeningen worden dan tijdelijk vastgehouden.