Hoofdstuk 1 [Onderzoek] ‘Jongeren bijna 4 uur per dag online’

Afbeelding1-mediatijd-1

Kijken jongeren nog wel echt tv? Van alle media besteden we de meeste tijd aan het tv-kijken, bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand tv-kijken, ongeacht via welk apparaat. Het mag geen verrassing zijn dat kijkers uit de hogere leeftijdscategorieën de gemiddelde kijktijd behoorlijk beïnvloeden. Jongeren tussen 13 en 19 jaar besteden de meeste tijd op het online platform, 3 uur en 58 minuten. Gemiddeld kijkt deze groep 15 minuten per dag naar online video content zoals YouTube.    

VOD-platforms

Van alle leeftijdsgroepen besteden de 20-34 jarigen de meeste tijd aan het kijken naar VOD-platforms en het uitgesteld kijken, respectievelijk 30 en 25 minuten per dag. Dit zijn enkele uitkomsten uit een analyse die SPOT heeft uitgevoerd op de 2015 editie van het Media:Tijd onderzoek.

In het onderzoek wordt per mediumactiviteit ook gevraagd via welk apparaat men kijkt. Een TV-programma kijken via de laptop valt qua mediatijd onder TV-kijken en niet onder online platform.

Online platform

De categorie Online platform (e-mail, social media, surfen/internet, chatten, online gamen, online muziek, etc.) is het grootste medium onder jongeren van 13-19 jaar, bijna vier uur per dag. TV staat binnen deze groep op de tweede plaats gevolgd door radio op de derde plaats.

 

 

           Bron: BRO/NLO/NOM/SCP/SKO: Media:Tijd TBO 2015

Het wordt steeds moeilijker om de aandacht van de consument te trekken. Veel media worden geconsumeerd terwijl de consument ondertussen ook zijn aandacht op andere activiteiten richt. Uit de analyse blijkt dat we in tegenstelling tot de meeste media bij het TV-kijken weinig andere acitiviteiten doen. 66% van de tijd dat we TV-kijken doen we daar niets bij. Deze tegenhanger van het multitasking staat bekend als single-tasking en liet ook in het vorige Media:tijd onderzoek een vergelijkbaar beeld zien. Gamen staat op de tweede plek met een percentage single tasking van 47%.

   Bron: BRO/NLO/NOM/SCP/SKO: Media:Tijd TBO 2015

Van alle leeftijdsgroepen kijken de 20-34 jarigen het meeste uitgesteld TV. Zij kijken 25 minuten per dag uitgesteld TV, wat goed  is voor 16% van de totale kijktijd. De 20-34 jarigen zijn ook de zwaarste consumenten van gestreamde, gedownloade of gekochte videocontent. Binnen deze categorie vallen VOD-platforms als Netflix, HBO en Videoland. Gemiddeld besteden ze 30 minuten per dag aan het bekijken van VOD-content.

Overige videocontent, waaronder YouTube, wordt meer bekeken door de 13-19 jarigen. Aangetrokken door de groter wordende groep  vloggers kijkt deze leeftijdsgroep 15 minuten per dag naar YouTube-content. Dit combineren zij het met TV-kijken waar zij per dag 93 minuten aan besteden (live plus uitgesteld).

 

   Bron: BRO/NLO/NOM/SCP/SKO: Media:Tijd TBO 2015

Onderzoeksopzet
Media:Tijd is een tijdsbestedingsonderzoek dat sinds 2013 tweejaarlijks wordt uitgevoerd. De tweede meting is in de herfst van 2015 uitgevoerd door GfK in opdracht van het SCP (Sociaal Cultureel Planbureau) en de JIC’s; BRO, NLO, NOM, en SKO. Media:tijd bestaat uit een (online) dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland is verzameld. Door de beoogde langjarige opzet kan Media:tijd inzicht geven in trends en in de verhoudingen en het gebruik van media in relatie tot elkaar.

De resultaten van deze aanvullende analyses op het Media:Tijd onderzoek zijn terug te vinden in de samenvatting op de website van SPOT.

Geef een reactie