Hoofdstuk 1 trends: HOT-NOT 2017: De radicale ID van de moderne consument #lijst

Markt- & trendonderzoekers Klaus van den Berg en Evelien Dieleman hebben de Hot-Not editie 2017 gelanceerd. Voor 2017 voorzien zij een radicale identiteitswisseling van de oude passieve consument die aan de zijlijn blijft toekijken naar de nieuwe actieve burger die het heft in eigen handen neemt.

 

Klaus van den Berg:

2016 was een heftig, maar ook leerzaam jaar. De blik van Nederlanders en Europeanen gaat van buiten naar binnen bewegen. De extraverte focus op de negatieve buitenwereld van anderen gaat plaatsmaken voor een meer introverte belangstelling voor de positieve binnenwereld van jezelf. ‘It’s the inside that really counts.

Evelien Dieleman:

In 2016 is de zoektocht naar de ware ik in gang gezet. Niet alleen mensen, maar ook organisaties en overheden gaan met de billen bloot. We verwachten meer eerlijkheid wat zich vertaalt in actief deelnemen in plaats van toekijken vanaf de zijlijn. Dat zal in 2017 nog meer zichtbaar worden.

HOT – NOT 2017

  • Black Friday – Casual Friday
  • Onderaf – Bovenaf
  • Ethische piraten – Moraalridders
  • Circulaire economie – Disruptieve economie
  • Verkiezingsuitslagen – Opiniepeilingen
  • Privacy – Selfie
  • Vluchtelingen – Expats
  • Consumer mode – Producer mode
  • Binnenland – Buitenland
  • Soberistas – Fashionistas
  • Ervaringsdeskundigen – De kletsende klasse
  • Bewoners – Toeristen
  • Diepgang – Oppervlakkigheid
  • Intelligence Augmentation (IA) – Artificial Intelligence (AI)
  • Professionele gamers – Iedereen is een vlogger
  • Vegan – Biologisch
  • Buurderij – Snackbar
  • Safe zones – Ontgroening
  • Desem dude – Quinoa meisje
  • On-demand – Abonnement
  • Engagement – Commentaar
  • Basisinkomen – Belastingparadijs
  • Protestborden – Reclameborden
  • Spraakopdracht – Spellingscontrole
  • Geheimen – Transparantie
  • Leon Naturally Fastfood – McDonalds
  • Glazen Klif – Glazen plafond
  • Hackers – IT-ers
  • Signal – Whatsapp
  • Sociale balans – Gentrificatie
  • Online discounters – Flagship stores
  • Fitgirl – Fotomodel
  • Data reclaim – Big data
  • Loonsverhoging – Loonmatiging
  • Yoost – Joop
  • Bots – Apps
  • Burgers – Consumenten
  • Mono stores – Concept stores
  • Lokale keuken – Exotische keuken
  • Collectief – Individueel
  • Robots – Drones
  • Geld is tijd – Tijd is geld
  • Wakker Dier – Plofkip

© Klaus van den Berg & Evelien Dieleman, 2016

Klaus van den Berg werkt in marktonderzoek, strategie & trends voor bedrijven, overheden en goede doelen. Evelien Dieleman werkt in trend & marktonderzoek (TrendCult) en is docent International Lifestyle Studies bij Fontys Hogescholen.