Hoofdstuk 12: DOWNLOAD CODE + ‘Sociale media iconen samen in aanpak Europese fake news’ #EU

 

Sociale media bedrijven hebben ingestemd met een nieuwe gedragscode. Deze code wordt ingezet in de strijd om nep-nieuws op hun platformen te bestrijden, nadat de EU met regelgeving dreigde als ze hun praktijken niet verbeterden. Google, Facebook en Twitter behoren tot de eerste partijen die zich aan de code hebben gecommitteerd en van andere online serviceproviders en adverteerders wordt verwacht dat ze zich aansluiten. Commissaris voor Europese digitale samenleving Mariya Gabriel zegt dat ze de komende weken met de bedrijven zal overleggen om de veranderingen te bespreken en de EU zal tegen het einde van het jaar de voortgang evalueren alvorens verdere actie te overwegen.  

Mededeling

In april heeft de Europese Commissie een mededeling gepubliceerd waarin wordt opgeroepen tot een gemeenschappelijke aanpak in heel Europa om online desinformatie te bestrijden, waaronder een actieplan en een voorstel voor een zelfreguleringscode. Het doel is om de maatregelen te treffen vóór de meervoudige verkiezingen in Europa in 2019.

De ondertekenaars beloven de maatregelen binnen een maand te implementeren. Deze omvatten een ‘follow the money’-benadering om advertentie-inkomsten terug te traceren naar accounts en websites die desinformatie verspreiden en hun inkomstenbronnen verstoren; verhoogde transparantie voor internetgebruikers over de bron van politieke advertenties en gebruikersmogelijkheden om aan te geven welke advertenties ze zien; strengere controles om valse accounts en spam-bots te verwijderen; meer hulpmiddelen om gebruikers valse nieuwsberichten te helpen identificeren en rapporteren en het profiel van gezaghebbende bronnen te vergroten; en meer wetenschappelijk onderzoek mogelijk te maken naar online desinformatie, inclusief toegang tot de benodigde gebruikersgegevens. 

Aanvullende maatregelen die specifiek zijn voor adverteerders zijn ook opgenomen in een bijlage bij de code.