Hoofstuk 1 en 12: Onderzoek naar machtsmisbruik en advertentiedeal Google en Meta (Facebook)

De Europese Commissie (EC) is met partners een onderzoek gestart naar de zogenaamde ‘Jedi Blue’-overeenkomst tussen Google en Meta, het moederbedrijf van Facebook. Dit zou gaan om deals die de twee hebben afgesloten om andere spelers uit te sluiten van de online advertentiemarkt.

 

Jedi Blue is the name of an agreement between Alphabet and Meta Platforms that gave Facebook an illegal advantage in Google’s ad auctions in exchange for Facebook’s word that it would end its own ad service plans.

CMA onderzoek

De autoriteiten gaan onderzoeken of een overeenkomst tussen Meta en Google, intern bij Google bekend onder de codenaam ‘Jedi Blue’ en daterend uit september 2018, in strijd is met het mededingingswetgeving.

Zo meldt Telecompaper, maart 2022. Al eerder deed het Engelse CMA een onderzoek naar deze deal, klik hier: 

What have we looked at?

To what extent Google and Facebook have market power in search and social media respectively and the sources of this market power

  • Whether consumers have adequate control over the use of their data by online platforms
  • Whether a lack of transparency, conflicts of interest, and the leveraging of market power undermine competition in digital advertising
  • What were the objectives of the study?
  • Use information gathering powers to investigate substance of concerns in markets within scope and propose remedies as required
  • Inform government thinking on regulatory reform in relation to online platforms, particularly in context of response to Furman Review
  • To inform and influence the broader public debate, in the UK and globally, on the benefits and challenges posed by online platforms and how to respond

 

Onderzoek EC

De Europese Commissie meldt dat het onderzoek zich richt op misbruik van macht en het Meta’s Audience Network. Daarbij een vermeende deelname aan het Open Bidding-programma van Google. Via dit platform neemt Meta deel aan veilingen voor advertentieruimte van externe uitgevers die Google en concurrerende advertentietechnologieservices gebruiken.

Dit zou kunnen duiden op manieren om andere advertentietechnologiediensten uit te sluiten van concurrentie met het Open Bidding-programma van Google.