Handboek Online Marketing

Actuele editie 2023-2025; genomineerd Marketing Literatuurprijs – online marketingboek, meer dan een basisboek ISBN 9789082298178

Spring naar inhoud
  • ZOEKEN
  • Inhoud
  • Auteur
  • Recensies
  • ONDERWIJS
  • H1
  • H2
  • H3
  • H4
  • H5
  • H6
  • H7
  • H8
  • H9
  • H10
  • H11
  • H12
  • H13
  • H14
  • H15
  • H16

Hoofdstuk 12 “Sociale media – vooral Facebook – verliezen terrein als nieuwsbron”

Geplaatst op 11 augustus 2024 door de beheerder

Waarom facebook gebruik

De relatie tussen journalisten en PR-professionals is een cruciale factor bij het bepalen van wat er in de media verschijnt. Het recente onderzoek van PR-Dashboard werpt licht op deze samenwerking. Het merendeel van de PR-professionals heeft zelden tot nooit rechtstreeks contact met journalisten. In feite geeft 91% van de journalisten aan zelden tot nooit persoonlijk contact te hebben met PR-medewerkers, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2020, toen dit percentage nog op 44% lag. Bovendien verkiest 94% van de journalisten om niet telefonisch benaderd te worden door PR-professionals.

 

Waar in 2020 nog 64% van de respondenten aangaf contact te hebben met PR-professionals via WhatsApp, is dit percentage gedaald naar 37%. Hoewel het moeilijk is om directe verbanden te leggen met gebeurtenissen zoals de pandemie, lijkt het waarschijnlijk dat de werkwijzen van zowel redacties als PR-specialisten in de loop der jaren zijn geëvolueerd.

Goeman Borgesius werkzaam bij de onderzoeker PR-Dashboard, benadrukt:

Onze sector heeft de afgelopen jaren aanzienlijke veranderingen doorgemaakt. Communicatie tussen PR-professionals en media verloopt nu hoofdzakelijk via e-mail, terwijl social media aan relevantie inboet als nieuwsbron en communicatiemiddel. Het onderzoek laat ook zien dat freelancewerk nu de norm is op redacties, waarbij 65% van de journalisten freelance werkt, in tegenstelling tot slechts 35% in loondienst in 2012.

 

E-mail blijkt het voorkeurskanaal te zijn om de pers te bereiken, met maar liefst 91% van de journalisten die de voorkeur geeft aan het ontvangen van persberichten via e-mail. Slechts een bescheiden 3% geeft de voorkeur aan persberichten per post. Het overgrote deel van de persberichten (83%) wordt gelezen op een computer, terwijl twintig procent ze leest op een mobiel apparaat.

Wat betreft sociale media verliest Facebook terrein als betrouwbare nieuwsbron, met slechts 4% van de respondenten die het platform als zodanig beschouwen. LinkedIn wordt gezien als het meest betrouwbare sociale mediakanaal, maar zelfs daar blijft het vertrouwen laag, met slechts 15% van de respondenten die het als betrouwbaar beschouwen. LinkedIn wordt ook het meest gebruikt door journalisten (16%) om contact op te nemen naar aanleiding van een nieuwsfeit, hoewel dit percentage aanzienlijk is gedaald ten opzichte van 2014, toen het nog op 63% lag.

 

 

Tags: facebooknewsnieuwssocial

Categorieën: Hoofdstuk 12 Social media
Tags: Pers- en PR-onderzoek: “Sociale media – vooral Facebook – verliezen terrein als nieuwsbron”
Maak een bladwijzer van depermalink

Berichtnavigatie

Previous PostTikTokShortFilm: nodig next-gen filmmakers uit voor filmwedstrijd filmfestival Cannes
Next PostHoofdstuk 9: Next-gen AI mail scam herkentool

Aanvraagformulier docentexemplaar Handboek Online Marketing 8

Categorieën

Docent, leraar, trainer? Vraag uw docentexemplaar aan!

  • Twitter
  • linkedin

Handboek Online Marketing

© All rights reserved.

Powered by WordPress

Het Handboek Online Marketing in tags

#HOM4 boek boeken case cijfers content digital marketing event geen basisboek Google h1 h12 handboek handboek online marketing hbo hom hom2 hom3 HOM5 hom6 Hoofdstuk 12 Social media interview leerboek marketing mbo mobiel mobile onderwijs onderzoek online online marketing online marketing boek patrick petersen petersen promotie recensie review seo social social media spreken trends twitter Video viral

Alle rechten voorbehouden Handboek Online Marketing/Patrick Petersen 2007-2022 - mail info at handboekonlinemarketing.nl

Recente berichten

  • Auteur HOM schrijft nieuwe boek over AI-selling (Verkoop gebaseerd op Artificial Intelligence Selling)
  • Hoofdstuk 1: Meta wil AI trainen met publieke EU-data; AP maakt een markante melding in de pers
  • Hoofdstuk 2 en 3: Google en Kantar “De impact van marketing op branding” #onderzoek
  • Hoofdstuk 1: De Circular Hub van IKEA
  • Hoofdstuk 12: Extra laag privacy bij WhatsApp-chats

Categorieën

Meta

  • Login

Archieven

  • Aanvraagformulier docentexemplaar Handboek Online Marketing
  • Account
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 1
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 10
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 11
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 12
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 13
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 14
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 15
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 2
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 3
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 4
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 5
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 6
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 7
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 8
  • HOM7 oefentoets Hoofdstuk 9
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 1
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 10
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 11
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 12
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 13
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 14
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 15
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 2
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 3
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 4
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 5
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 6
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 7
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 8
  • HOM8 oefentoets Hoofdstuk 9
  • Home
  • Inloggen
  • Inloggen op de oefeningomgeving
    • Het profiel – oefenomgeving
    • Wachtwoord herstel oefenomgeving
  • ONDERWIJS
  • Over de auteur Patrick Petersen
  • QR landing HOM Toelichting
  • Registratie oefeningen Handboek Online Marketing
  • Registreren
  • Wachtwoord vergeten van de inlogomgeving Handboek Online Marketing 7?
  • Zoekformulier
Wacht even..

Handige nieuwsbrief met updates!

Ontvangt tips, updates, uitbreidinge en informatie over de nieuwe boektitels!
ONTVANG GRATIS UPDATES