Wat het @Handboek #HOM8 in de marketingmix voorspelde; Google kondigt digitale buitenreclame aan

boek online marketing geen basis

 

Google heeft aangekondigd ook digitale buitenreclame aan te gaan bieden via het advertentieplatform Google Ads. Op die manier wil het bedrijf de wereld van online en offline adverteren meer met elkaar in verbinding brengen.

 

With digital out-of-home ads in Display & Video 360, brands can combine the emotional power and captivating formats of traditional out-of-home advertising with the efficiency of other digital channels. With a single plan, they can reach people on screens of all shapes and sizes. And, it can be done rapidly and efficiently. Marketers can activate, pause, and optimize digital out-of-home campaigns in near real time. They can tackle everything from strategy and activation to reporting and optimization all in one place.

 

 

Consumenten verplaatsen zich continu en in de aankondiging legt Google uit hoe digitale technologie en traditionele buitenreclame elkaar kunnen versterken. Doordat de consument op meerdere plekken wordt bereikt, is de kans groter dat je als merk op het beslissende moment zichtbaar bent. Google heeft het daarbij over advertenties op stadions, luchthavens, bushaltes, winkelcentra, liften, taxi’s en meer.

 

 

Schattingen bereik

Google geeft aan dat de digitale out-of-home campagnes straks realtime kunnen worden geactiveerd, gepauzeeerd en geoptimaliseerd. In tegenstelling tot online campagnes is het aantal vertoningen gebaseerd op schattingen van het aantal kijkers voor elke advertentie.

Beperkte segmentatie

Volgens Geerten Schollaart, mede-eigenaar van SEO bureau upMention, klinkt het wellicht aantrekkelijker dan het is. “Wij geloven zeker in buitenreclame en zetten het regelmatig in, maar voor een gemiddelde ondernemer zijn er voorlopig nog te weinig knoppen om aan te draaien. Buitenreclame is op basis van een locatie, terwijl er online heel specifiek gesegmenteerd kan worden op bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en persoonlijke voorkeuren”.

Ook in Nederland

Een aantal aanbieders van buitenreclame hebben zich reeds gecommitteerd aan een samenwerking met Google.

Vooral voor internationale merken

Hetinkopenen automatiseren van out-of-home campagnes isvolgens Google in eerste instantie vooral bedoeldvoor merkendie internationaal opereren.Het geeftdeze merkende kans omstraks ook met buitenreclame eenwereldwijd publiek te bereiken met één enkele tool.

 

In het Handboek Online Marketing wordt in de crossmediale mix al DOOH uitvoerig behandeld. Meer over het boek, hier.