Hoofdstuk 12: B-model en voorbeeld social media marketing campagnes

Boeien en Binden met het handige B-model framework @HandboekContent Strategie 4 #HCS4 | Nieuws.Marketing: Digital, online marketing en e-commerce: onderzoek, cijfers, trends en meer

De B’s vormen een belangrijk model in het hoofdstuk over contentmarketing in het Handboek Online Marketing en bestaan uit:

 

  • Bewustzijn: door monitoring bewust worden van wat er gezegd wordt op sociale media. Elke campagne begint met luisteren. Bewustzijn linkt ook aan de interne huishouding op basis van het SOCIAL-model en richt zich stevig op de eigen organisatie. Grossiert de open organisatie met enige betrokkenheid op sociale media? Wordt er gereageerd?
  • Bepalen & bespreken: in deze fase stelt de organisatie doelen om de sociale media mee te bewerken. We bepalen (en betrekken) (interne) doelgroepen bij de doelen en meetbare doelstellingen. Meer bereik? Meer interactie en betrokkenheid? Meer buzz en bekendheid? Social care opstarten? Social branding? Co-creatie met de crowd?
  • Boeien: dit is de fase waarin doelgericht content wordt gemaakt die boeit en betrokkenheid opwekt. De doelen zijn herkenbaar in de aangeboden boeiende content.
  • Binden: door storytelling en een structureel aanbod van boeiende content, een connectie maken met een geïnteresseerde crowd. De Mission Statement, visie en missie dringen door tot de verhaallijn van de gebruikte contentmarketing.
    Bereiken: door langdurig te Boeien en Binden een Bereik opbouwen met earned media en het effect bereiken van de gestelde doelen uit de fase van het Bepalen.
  • Betrokken: in deze fase raakt de crowd betrokken en willen de betrokkenen eventueel meedenken en in dialoog gaan. Deze fase kan worden gebruikt om de campagne bij te stellen.
  • Bestellen & best Buy: na het boeien, het binden en betrekken mag de call-to-action een rol spelen (niet te commercieel, wel wervend). Bestellen linkt aan de social selling en maakt gebruik van aanwezige content – zoals reviews – om de bijna-klant te overtuigen van een Best Buy. Deze fase linkt direct aan de call-to-action in de customer journey. Beoordelen en best buy is de intentie die is ontstaan door te bereiken, boeien en betrekken Het (positief) oordelen is ontstaan door social proof

Hoe wij Boeien en Binden?

 

https://www.youtube.com/watch?v=IQfZPsCVbTU

 

Naast het B-model kennen we ook de 6 C’s:

Via het 6C-model van Patrick Petersen zie je in zes stappen waar het rendement van je content kan worden vergroot:

  1. Contentcreatie: zorg dat de content bijdraagt aan je kernboodschap en doelstellingen
  2. Channels: selecteer kanalen om je content te promoten en pas content hierop aan
  3. Crossmedia: laat kanalen elkaar versterken en leidt bezoekers door de marketingfunnel
  4. Curatie: beheers investeringen door gebruik van bronnen en bestaande content
  5. Community: bouw aan een community waarin je mensen stimuleert content te delen
  6. Comfort: zorg dat je content op alle devices en in alle situaties aantrekkelijk blijft

Het 6C-model is zeker niet nieuw. Het is, voorzover ik weet, wel een van de weinige modellen met een stappenplan om focus op effectieve inzet van content óver de verschillende kanalen en berichten te houden.

 


81204, #81204