Op de sociale media kanalen stabiliseert het aantal volgers van magazinemerken. Alleen TikTok (+5%), Youtube (+2%) en Pinterest (+2%) laten een (lichte) groei zien. Na jaren van forse groei, stabiliseert nu ook het aantal volgers van magazinemerken op Instagram. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de MMA Social Media Monitor. Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op sociale media (alle platforms) is in het derde kwartaal 2022 stabiel gebleven (index 100) ten opzichte van het tweede kwartaal 2022. De sociale kanalen van de magazinemerken komen in totaal op 19,6 miljoen volgers.
Afbeelding boven: aantal volgers per kanaal Q3 2022 (30 september)
Aandelen per kanaal
De aandelen per kanaal zijn in het derde kwartaal 2022 nauwelijks veranderd. Magazinemerken hebben op Facebook (47%) en Instagram (31%) de meeste volgers. Het aantal volgers op TikTok stijgt weliswaar het sterkst, maar het aandeel van dit platform is nog klein (1%).
Aandelen per kanaal Q3 2022 (30 september 2022)
Populairste magazinemerken op social media
De top 5 van meest populaire magazinemerken op sociale media (overall) is onveranderd ten opzichte van Q2 2022 en ziet er als volgt uit: Playboy, vtwonen, LINDA, Voetbal International en ELLE. Bekijken we de populariteit van magazinemerken per kanaal, dan zien we duidelijke verschillen met de top 25. Op de meer ‘visueel gerichte’ kanalen, zoals Instagram en Pinterest, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazinemerken populair. Op Youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazinemerken geliefd. Op TikTok zijn vanuit de magazinemerken vooralsnog alleen de jeugdtitels actief. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazinemerken accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.
Top 25 magazinemerken Q3 2022 (30 september 2022)
Top 10 magazinemerken per kanaal Q3 2022 (30 september 2022)
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op sociale media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de vijfentwintigste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 129 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.