Van auteur HOM: ‘Handboek AI voor marketing en groei – Marketing in een tijdperk van kunstmatige intelligentie’

Handboek AI voor marketing en groei – Marketing in een tijdperk van kunstmatige intelligentie

Als ervaren marketingtech-enthousiasteling en nerd hebben de snelle ontwikkelingen van AI mij zeer geïnspireerd. Terugkijkend naar 2016, deed ik onderzoek aan de London Business School & Finance. Mijn focus lag op de combinatie van klantreisanalyse, interpretatie van deep learning en mixed reality. Nu zijn AI-gedreven tools overal te vinden en kun je on the fly onderzoek doen.

 

Kunstmatige intelligentie is niet nieuw voor ons. Het zit in onze smartphones, online zoekmachines, smart homes, zelfrijdende auto’s en is verweven in onze dagelijkse werkzaamheden. De groei en impact van AI zijn onmiskenbaar, vooral door de toename van praktische en toegankelijke toepassingen. Waar AI sommige traditionele economische structuren ontwricht, draagt het ook bij aan groei en innovatie. De ware kracht van AI ligt in het vermogen om waardevolle informatie en patronen te ontsluiten uit de enorme hoeveelheid (on)gestructureerde data die we hebben verzameld. Deze patronen kunnen vervolgens ons dagelijks leven verrijken, vergemakkelijken en leuker maken. Kunstmatige intelligentie is meer dan een tijdelijke trend. In ons dagelijks leven, zoals ons mediagebruik, worden we als mens al geconfronteerd met de broodnodige verwerking van enorme hoeveelheden data. Deze ontwikkeling, bekend als hyperautomatisering, heeft geleid tot een overvloed aan zowel gestructureerde als ongestructureerde data.

 

 

LAATSTE UITVINDING

Forbes.com zegt over de ethische reis die AI momenteel meemaakt: Machine-intelligentie is de laatste uitvinding die de mensheid ooit zal doen. De vraag of een computer kan denken is niet interessanter dan de vraag of een onderzeeër kan zwemmen. Succes bij het creëren van effectieve AI zou de grootste gebeurtenis in de geschiedenis van onze beschaving kunnen zijn. Of de ergste. We weten het gewoon niet. Dus we kunnen niet weten of we oneindig geholpen zullen worden door AI, of genegeerd of opzij worden gezet door AI.

AI speelt een cruciale rol in het verwerken en analyseren van grote hoeveelheden van data, waardoor we nieuwe inzichten en groeimogelijkheden krijgen.

HYBRIDE HANDBOEK.AI

Handboek AI voor marketing en groei is een combinatie van praktische inzichten, doorsnijdende modellen, praktische oefeningen en een online portal vol met digitale extra’s. Ik duik diep in de wereld van AI in digitale marketing, de optimalisatie van klantbeleving en de hamvraag hoe je door creatie en analyse efficiënter kunt groeien.

HET BELANGRIJKSTE ADVIES?

Wees niet terughoudend aangaande de inzet van AI. Omarm het en groei mee met de hyperautomatisering. Dit handboek is speciaal ontworpen om je te helpen met de meest toegankelijke AI-toepassingen. Een uitgebreide AI-organisatiescan helpt de lezer te ontdekken wat er binnen de organisatie nog nodig is om AI als groeifactor daadwerkelijk in te gaan zetten:

– AI en digitale marketing: de huidige digitale marketingstrategieën zijn sterk gericht op contentcreatie en conversie-optimalisatie. Met de komst van AI is er een revolutie gaande in de manier waarop we marketing benaderen. AI heeft invloed op alles: van zoekmachines, contentcreatie, analysetools tot chatbots en advertentieoptimalisatie. De voordelen van AI in marketing zijn talrijk en kunnen je helpen je doelen sneller en efficiënter te bereiken.

– AI-volwassenheid en groei: AI heeft het potentieel om organisaties op vele manieren te helpen. Of het nu gaat om het optimaliseren van processen, het verhogen van de efficiëntie, het verbeteren van klantbetrokkenheid of het identificeren van nieuwe kansen. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de AI-volwassenheidsscan, die organisaties helpt te begrijpen waar ze staan in hun AI-reis.

– Generatieve AI vormt de huidige realiteit van contentcreatie: Generatieve AI verwijst naar content die door AI-systemen wordt gecreëerd. Dit gaat verder dan alleen tekst; het omvat ook afbeeldingen, muziek, stem en video’s. Vooral het aan elkaar koppelen van contenttoepassingen die al gebruik maken van AI, geeft een enorme boost aan marketingcreaties en het bieden van persoonlijke en relevante content.

– Klantenservice in het AI-tijdperk: de technologie kan een enorme impact hebben op klantenservice en klantbeleving. Of het nu gaat om 24/7 chatbots of geavanceerde AI-assistenten, de mogelijkheden zijn eindeloos. Het uiteindelijke doel is om een positieve klantervaring te waarborgen en tegelijkertijd de efficiëntie en effectiviteit van de klantenservice te verhogen.

ECHTE GROEIKANSEN

Het Handboek AI voor marketing en groei is een veelzijdig management- en leerboek dat ­draait om de kansen die de inzet van AI biedt op het gebied van redeneren, dataverwerking, analyseren, educatie en creatie. Het zijn kernonderdelen die het begrip intelligentie laden. Het praktische boek focust op het wat en hoe: hoe laten we AI complexe alledaagse taken uitvoeren om werk te vergemakkelijken?

(Deze preview is verschenen op Managementboek.nl)
Over Patrick Petersen

Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.