Van auteur HOM: ‘Handboek AI voor marketing en groei – Marketing in een tijdperk van kunstmatige intelligentie’

Handboek AI voor marketing en groei – Marketing in een tijdperk van kunstmatige intelligentie

Als ervaren marketingtech-enthousiasteling en nerd hebben de snelle ontwikkelingen van AI mij zeer geïnspireerd. Terugkijkend naar 2016, deed ik onderzoek aan de London Business School & Finance. Mijn focus lag op de combinatie van klantreisanalyse, interpretatie van deep learning en mixed reality. Nu zijn AI-gedreven tools overal te vinden en kun je on the fly onderzoek doen.

 

Kunstmatige intelligentie is niet nieuw voor ons. Het zit in onze smartphones, online zoekmachines, smart homes, zelfrijdende auto’s en is verweven in onze dagelijkse werkzaamheden. De groei en impact van AI zijn onmiskenbaar, vooral door de toename van praktische en toegankelijke toepassingen. Waar AI sommige traditionele economische structuren ontwricht, draagt het ook bij aan groei en innovatie. De ware kracht van AI ligt in het vermogen om waardevolle informatie en patronen te ontsluiten uit de enorme hoeveelheid (on)gestructureerde data die we hebben verzameld. Deze patronen kunnen vervolgens ons dagelijks leven verrijken, vergemakkelijken en leuker maken. Kunstmatige intelligentie is meer dan een tijdelijke trend. In ons dagelijks leven, zoals ons mediagebruik, worden we als mens al geconfronteerd met de broodnodige verwerking van enorme hoeveelheden data. Deze ontwikkeling, bekend als hyperautomatisering, heeft geleid tot een overvloed aan zowel gestructureerde als ongestructureerde data.

 

 

Lees verder

Hoofdstuk 1: GfK onderzoek: Groei voor online aankopen diensten, daling voor producten #cijfers #ecommerce

Het percentage Nederlanders – dat online bestelt – is in 2022 gelijk gebleven: 97% van de Nederlandse bevolking koopt online. We zien gedurende 2022 een stijging in het aantal online aankopen van en bestedingen aan diensten (respectievelijk +49% en +54%), maar juist een krimp voor producten (respectievelijk -10% en -7%). Vooral Q1 (+125%) en Q4 (+49%) van 2022 laten een sterke groei van de online bestedingen aan diensten zien vergeleken met 2021. Thuiswinkel.org zegt in 2023: 

Dit is mede te verklaren door het verschil in marktomstandigheden: er was geen lockdown in Q4 2022 (in Q4 2021 was er wél een lockdown – met bijbehorende reisbeperkingen) en in Q1 2022 was deze korter dan die in Q1 2021. Hierdoor hebben Nederlandse consumenten meer gekocht in de categorie diensten.

 

Lees verder

Hoofdstuk 3 en 4: ‘Nederland wil regie over eigen klantreis’

Driekwart (75%) van de Nederlanders heeft er vertrouwen in dat hun woonwensen ooit werkelijkheid zullen worden. Toch maakt de helft van de ondervraagden zich zorgen over zowel de huidige als toekomstige ontwikkelingen op de woonmarkt in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van een platform.

Iedereen in Nederland zou in staat moeten zijn om zijn eigen toekomst financieel vorm te geven met of zonder hulp van een professional. Daarbinnen neemt wonen een belangrijke rol in, vindt de onderzoeker, The Platform Engineer uit Delft. De woonmarkt blijft echter roerig en zal altijd fluctueren. Een mensenleven verloopt ook niet altijd lineair; er kunnen allerlei levensgebeurtenissen plaatsvinden, zoals scheidingen, overlijdens, veranderingen in inkomsten of de geboorte van kinderen. Daarom is persoonlijk inzicht in de financiële toekomst van groot belang.

Van de ondervraagde consumenten weet 92% wat hun woonwensen voor de lange termijn zijn. Tegelijkertijd maken de ondervraagden zich zorgen over de ontwikkelingen op de huidige woningmarkt (45%) en over de toekomst van de woningmarkt (54%) met betrekking tot de realisatie van hun woonwensen.

Jongvolwassenen maken zich zorgen

Over het algemeen maken jongvolwassenen zich meer zorgen dan dertigplussers. Zowel over de huidige woningmarkt (64% versus 43%), als over de nabije toekomst (67% versus 52%). Ook is een grote groep (78%) zich ervan bewust dat levensveranderingen, zoals scheiden en arbeidsongeschiktheid, de financiële realisatie van de woonwensen kunnen beïnvloeden.

Meer maatwerk in financiering

Zo zegt Prof. Dr. Peter Boelhouwer, hoogleraar Housing Systems bij de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft over dit onderwerp:

 

Om duurzame huizen te bouwen voor de toekomst moeten we ook anders naar de financiering gaan kijken. Financiële planning speelt daarin een cruciale rol.” Hij legt uit: “Er moet naar de situatie van woningzoekenden worden gekeken en dat moet veel meer maatwerk worden. De achtergrond van mensen meenemen. Wat is hun potentie? Daarbij moet je niet alleen naar het huidige inkomen kijken, maar rekening houden met de perspectieven die ze hebben.” Hij besluit: “Daarin wordt financiële planning dus steeds belangrijker. Dat is de toekomst. Nu al kijken wat straks nodig of mogelijk is.

Welke informatie willen consumenten ontvangen?

Ook werd onderzocht wat consumenten wel en niet willen met betrekking tot het verbeteren van die toekomstige financiële planning. Daarvoor is namelijk wel nodig dat aanbieder, intermediair en consument informatie uitwisselen. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten vooral proactief informatie willen ontvangen over manieren om hun maandlasten te kunnen verlagen. Niet geheel verrassend zijn berichten over (mogelijk) slecht nieuws zoals scheidingen of werkloosheid minder populair. Juist deze grote gebeurtenissen hebben een grote impact. Het zou dus verstandig zijn om deze gebeurtenissen in de financiële planning op te nemen.

Igor Gavic, CEO, zegt hierover:

Anticiperen op life events of marktontwikkelingen kan alleen met goed financieel inzicht. Die inzichten helpen consumenten sneller hun financiële klantreis te doorlopen en stellen hen in staat om betere keuzes te maken.” Hij vervolgt: “Daarom geloven wij in een smart journey, waarbij de klantwens als startpunt wordt genomen. Daarbij dient rekening gehouden te worden met de life events en persoonlijke wensen van de klant, evenals met marktontwikkelingen en wetswijzigingen. Maar er dient ook rekening te worden gehouden met het feit dat de verschillende fasen van het proces elkaar beïnvloeden.” Gavic besluit: “Dit ondersteunt de verdere digitalisering van de financiële sector en kan een belangrijke bijdrage leveren aan het aanpakken van de uitdagingen op de Nederlandse woningmarkt.”

Het onderzoek werd in het tweede kwartaal van 2023 uitgevoerd door Kien PanelWizard, in opdracht van TJIP, en omvatte de deelname van 1.200 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Gemiddeld woont 60% van de ondervraagden in een koopwoning waarvan zij (mede)eigenaar zijn.

Hoofdstuk 12: ‘Brussel wil bewijs van YouTube en TikTok dat ze minderjarigen echt beschermen’

 

Eind 2023 is bekend geworden dat de Europese Commissie TikTok en YouTube heeft gevraagd om uitgebreidere informatie te verstrekken over de maatregelen die zij nemen ter bescherming van minderjarige gebruikers. Beide socialemediaplatformen dienen voor 30 november te reageren op de vragen van Brussel. Deze vragen richten zich onder andere op de methoden waarmee de bedrijven minderjarige gebruikers beschermen, met als doel om te waarborgen dat zij voldoen aan de Digital Services Act in Europa. Deze wet vereist actie tegen de verspreiding van illegale en schadelijke content. Digital-strategy.ec.europa.eu meldt: 

 

Furthermore, the request addresses TikTok’s compliance with other elements of the DSA, in particular with regards to its provisions related to the protection of minors online.

TikTok must provide the requested information to the Commission by 25 October 2023 for questions related to the crisis response and by 8 November 2023 on the protection of integrity of elections and minors online. Based on the assessment of TikTok’s replies, the Commission will assess next steps. This could entail the formal opening of proceedings pursuant to Article 66 of the DSA. Pursuant to Article 74 (2) of the DSA, the Commission can impose fines for incorrect, incomplete, or misleading information in response to a request for information. In case of failure to reply by TikTok, the Commission may decide to request the information by decision. In this case, failure to reply by the deadline could lead to the imposition of periodic penalty payments.

 

Lees verder

Hoofdstuk 12: Europees ‘Subscription No Ads’ voor Facebook, WhatsApp en Instagram

 

Volgens Reuters heeft Meta voorgesteld om in de Europese Unie een maandelijks abonnementstarief van 10 euro in rekening te brengen voor Facebook- of Instagram-desktopabonnementen zonder reclame. Dit abonnementenaanbod is bedoeld om te voldoen aan lokale privacyregelgeving en concurrentievoorschriften. Reuters meldt oktober 2023: 

Meta Platforms (META.O) is exploring a plan that could make users in the European Union shell out as much as $14 to access ad-free versions of Instagram or Facebook or agree to personalized ads for the free versions, the Wall Street Journal reported on Monday.

Under the plan, Meta would charge roughly 10 euros ($10.46) a month on a desktop for a Facebook or Instagram account, and about 6 euros for each additional linked account, the report said, citing people familiar with the proposal.

Lees verder