Hoofdstuk 1: Digitale identiteit burgers: doelen behaald #privacy

image

 

DigiD en eHerkenning worden massaal gebruikt door burgers en bedrijven om online toegang te krijgen tot (overheids)diensten en leveren zo tijdwinst op voor de maatschappij. Daarmee hebben deze middelen hun doel grotendeels bereikt. Tegelijk kiezen overheden bij DigiD en eHerkenning steeds vaker voor zwaardere (en dus complexere) beveiliging. Dat brengt het risico met zich mee dat het voor burgers moeilijker wordt om gebruik te maken van overheidsdiensten . Verder is de overheid onvoldoende voorbereid op nieuwe vormen van digitale identificatie.
 

 

DigiD voor burgers en eHerkenning voor bedrijven zijn inmiddels ingeburgerd. De meeste Nederlanders gebruiken ze met enige regelmaat om toegang te krijgen tot digitale (overheids)diensten. Daarmee bereiken deze middelen hun belangrijkste doel. Ook lijken de baten van DigiD en eHerkenning – de tijdwinst die het de maatschappij oplevert – op te wegen tegen de kosten. Een directe vergelijking is echter lastig.

 

Lees verder

Hoofdstuk 12: ‘Als jongeren minder social media gebruiken, zijn ze een stuk blijer met zichzelf’ #onderzoek

De perfecte uitingen op de sociale media van slanke, bloedmooie beroemdheden en influencers. Instagram en TikTok staan er vol mee. Ze hebben écht effect op het beeld dat jongeren hebben van hun lichaam. Het wordt er niet bepaald beter op.

In recent onderzoek waarbij pubers werd gevraagd hun dagelijkse schermtijd te halveren, bleken ze al na een paar weken veel positiever naar zichzelf in de spiegel te kijken. Ze voelden zich beter over hun gewicht en hun uiterlijk, vergeleken met leeftijdsgenoten die onveranderd door bleven scrollen op social media.

“De puberteit is een kwetsbare periode als het gaat om het ontstaan van problemen met het lichaamsbeeld, eetstoornissen en psychische aandoeningen. Jongeren kijken gemiddeld zes tot acht uur per dag naar een computer- of telefoonscherm. Een groot deel daarvan wordt besteed op sociale media. Deze bedrijven, zoals TikTok, Instagram, Facebook en Snapchat bombarderen hun gebruikers elke dag met de foto’s, video’s en teksten van honderden populaire accounts”, legt onderzoeker Goldfield uit.
Lees hier verder! 

 

 

 

 

 

 

[ONDERZOEK] ‘Ongestructureerde informatie staat optimale customer experience in de weg’

Een meerderheid van de managers zeggen te moeten werken met gefragmenteerde informatie waardoor het lastig is een eenduidig klantbeeld te realiseren. Dit staat een goede klantbeleving in de weg. Dit blijkt uit onderzoek van low-code specialist onder ruim 500 managers werkzaam bij Nederlandse ondernemingen. USoft stelt met haar low-code ontwikkelplatform organisaties in staat om op basis van relevante informatie op het juiste moment in te spelen op de wensen van de klant.

De helft (51%) van de managers geeft aan dat hun klanten een snellere service verwachten dan zij kunnen leveren.

 

Ook zegt 44 procent  dat het tempo waarin de verwachtingen van de klant veranderen moeilijk is bij te houden. Uit het onderzoek komen verschillende oorzaken naar voren. Naast een versnipperd klantbeeld, speelt ook het feit dat IT-systemen als eilanden functioneren een kwart (24%) van de managers parten. Hierdoor verloopt de integratie tussen afdelingen als sales en marketing bijvoorbeeld moeizaam.

Lees verder

Hoofdstuk 1 en 12: Nationaal Media Onderzoek: ‘Minder tv, meer VOD, streaming audio, internet’ #cijfers #media #rapport

Voor deze alweer tweede editie van NMO Mediatrends zijn ruim 10.000 respondenten van 13 jaar of ouder ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van (digitale) content. De verschuivingen ten opzichte van de vorige editie, nu een jaar geleden, zijn minimaal, maar duidelijk is wel dat de lineaire vormen van media consumeren weer iets terrein hebben moeten prijsgeven aan de non-lineaire vormen oftewel streamingdiensten.

 

Lees verder

Hoofdstuk 1: ‘Wetenschappelijke studie naar de nieuwsbeleving van jongeren: ‘De nieuwsconsumenten van nu!’’

 

De jongeren in Nederland zijn door de digitalisering en de impact van sociale media zijn het overduidelijk de ‘nieuwsconsumenten van de toekomst’, maar die van nu. De media-ontwikkelingen in de afgelopen zeventien jaar waren zo ingrijpend dat niemand meer een afwachtende houding kan aannemen. De maatschappelijke zorgen over de nieuwsconsumptie van jongeren lossen zich niet meer vanzelf in de tijd op.

De studie, waarvoor bijna tachtig bronnen zijn bekeken en vergeleken, geeft nu een helder en afgewogen inzicht in wat we over de relatie tussen jongeren en nieuws moeten weten. Het is echter niet alleen een  status-update en een overzicht, maar vooral ook een oproep tot verder denken en actie en waar nodig tot kritische (zelf)reflectie.

Onderzoeker UseTheNews

Voor #UseTheNews is deze studie de basis van onze activiteiten om jongeren een stem te geven in het nieuwslandschap. Beter wederzijds begrip is extra gevraagd in een maatschappij die poogt om te gaan met onder meer ingrijpende en snelle technologische veranderingen zoals AI in tekst, beeld en geluid.

Dit komt naar voren uit de nieuwe literatuurstudie Jongeren en Nieuws (2006-2022) van #UseTheNews Nederland. De studie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar bijna tachtig eerdere onderzoeken, rapporten en artikelen over het onderwerp. Dit onderzoek werd uitgevoerd door het Lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie van de Hogeschool Utrecht.

Lees verder