Tien vragen aan Patrick Petersen (auteur Handboek Online Marketing)
Patrick Petersen is online marketeer, operationeel consultant, trainer-spreker, schrijver-auteur, blogger-videojournalist (Marketingfacts, Dutchcowboys, Marketinginnovatie, Bijgespijkerd) en eigenaar van AtMost, AtMost.TV & Educator. Zijn recent verschenen Handboek Online Marketing staat op de shortlist van de Pim Marketingliteratuurprijs. Tien vragen, tien antwoorden.
![]() |
1. Je noemt je laatste boek een leerzame tocht langs zoekmachinemarketing, e-mailmarketing, social media marketing, mobiele marketing en video advertising. Leerzaam voor wie?
Leerzaam voor iedereen die ‘iets’ met online marketing doet, leerzaam voor docenten en studenten van een marketingopleiding waarbij online marketing zijn intrede doet en leerzaam voor de professional die op zoek is naar ‘haakjes’ en modellen om zijn of haar MarCom-plan overtuigingskracht mee te geven. Daarnaast daag ik de lezer uit via Twitter of de blog www.handboekonlinemarketing.nl verder te discussiëren over de inhoud van het boek en vooral de toepasbaarheid.
2. Hoe kwam het tot stand?
In 1997 ben ik afgestudeerd (Communicatie te Utrecht) op ‘de Integratie van internet binnen de marketing- en communicatiemix van grote organsaties in Nederland’. Dit was de basis van nieuwbakken marketingmodellen en positionering van het middel internet als primair en doelgericht marketingmiddel. In 1998 ben ik als online marketing docent begonnen om aldaar mijn eigen modellen in de praktijk te laten landen bij opleiders als Appoint/ Competence Factory, Lectric, LearnIT, Computrain en later ook Beeckestijn en Educator. Dit deed ik samen met het in de praktijk werken als online marketeer, voor onder andere Trendhopper, Ikea, Jensen, Delta, Heijmans, Bouwfonds, SNS, Rotero groep. Deze praktijkervaring samen met de basismodellen vormen het praktisch uitgangspunt voor het Handboek Online Marketing (HOM). Er is geschreven over een periode van twee jaar. Ook het samenstellen van de aanvullende video’s is gebeurd over een periode van 2-3 jaar. In de tussentijd heb ik veel geblogd met theorieën en modellen om zo te kijken hoe een en ander landt in de kritische marketingwereld. Als docent en consultant heb ik nauwelijks online marketingboeken kunnen vinden die op een aannemelijke, praktische manier de toepasbaarheid van online instrumenten behandelden. Teveel blablabla, weinig toepasbaarheid en praktische inzichten. Het gevaar van een Handboek over Online Marketing is het feit dat elke zich tot expert uitgeroepen marketeer er alles aan zal doen om je bevindingen af te breken. Dat gevaar neem ik voor lief en moet je voor lief nemen als je het vakgebied vooruit wil helpen. Het HOM is gefundeerd op een aanpak die bewezen succes kent. Niets meer, niets minder.
3. Wat voor nieuwe modellen kunnen we verwachten?
Modellen op het gebied van vertalingen van de offline naar online marketing, modellen die de vroegere 4P’s benoemen naar 4C’s als vertrekpunt voor een online mix en diverse modellen op het niveau van online instrument zoals iPACT en S.O.C.I.A.L
4. Kan je in een paar zinnen het tot de verbeelding sprekende bloem-model uitleggen?
Het model S.O.C.I.A.L. brengt de voorwaarden in kaart waar een organisatie aan dient te voldoen wil deze zich verdienstelijk in de social media duiken. Social media is niet even een kwestie van wat bloggen, twitteren en wat interactie er tegenaan gooien maar een ‘state of mind’; de organisatie zal een hernieuwd klantdenken moeten gaan ontwikkelen. De O van Openheid de C van Collaboratie en de L van Learning zijn factoren die in een bedrijfscultuur aanwezig dienen te zijn alvorens iets met Social media te gaan doen. Zie de discussie op MarketingFacts.
5. Waarom denk je dat je handboek genomineerd is voor de Pim Marketingliteratuurprijs?
Fris, bevat nieuwe modellen, praktisch inzetbaar, theorie gekoppeld aan de praktijk, cases op retail, corporate, b2b en b2c gebied en voor het eerst de ‘lef’ om een online aanpak en strategie te omkaderen in modellen en checklists. Het boek kent een update middel waar managers, docenten en andere gebruikers van het boek diverse presentaties, voorbeeldvideo’s, interviews en cases kunnen downloaden.
6. Een hele eer, wat verwacht je ervan?
Een eerlijk oordeel van een professionele jury die de toepasbaarheid van het winnend boek anno 2009/ 2010 op een juiste manier kan inschatten met gevoel voor de actuele marketingregels van succes hebben met digitale marketing.
7. Wie van de genomineerden moet de prijs winnen?
Het volgens de jury beste boek met aantoonbare bijdrage voor de marketing.
8. Wat vind jij het beste marketingboek van 2009 en waarom?
‘Alle 13 goed!’ Omdat deze net als het Handboek Online Marketing de instrumenten behandelt op een no-nonsense manier met maar één doel: scoren met je online marketingmix.
9. Wat heeft de toekomst in online marketing?
Het vakgebied op een niveau brengen dat het aantoonbaar resultaat geeft maar vooral draagvlak kent bij midden en hoger kader management. Spijtig wordt de serieuze inzet van online marketing nog niet altijd op hoog niveau gedragen wat de nodige politieke weerstand met zich meegeeft.
10. Waar ben/ ga je nu mee bezig zijn?
Naast het intensief bezig zijn met AtMost.nl, AtMost.TV, het bloggen, twitteren, lesgeven en spreken ben ik met een marketingboek bezig gericht op het optimaliseren van online conversie. Opnieuw geschreven vanuit diverse praktische modellen. Dit gezien het feit dat voor de online marketeer ‘accountability’ steeds meer een rol gaat spelen. De blablabla-cultuur is voorbij in online marketingland. Het aantoonbaar scoren met een weloverwogen online mix van middelen heeft de toekomst.
Reacties, verdere discussie en/ of aanvullingen ziet Petersen graag op www.twitter.com/onlinemarketeer.
Klik hier voor het artikel op MarketingTribune: Tien vragen aan Patrick Petersen (auteur Handboek Online Marketing)



