Hoofdstuk 1: Nederlandse e-commerce in eerste helft 2025 goed voor 17 miljard euro

Nederlandse e-commerce in eerste helft 2025 goed voor 17 miljard euro

In de eerste zes maanden van 2025 gaven Nederlanders ruim 17 miljard euro uit aan online aankopen. Dat is 1 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor.

 

Vooral de uitgaven aan diensten liepen terug: een daling van 7 procent, met 12 procent minder aankopen. Vooral de categorie Tickets voor Attracties en Evenementen kreeg een klap, met 16 procent lagere uitgaven.

 

Daarentegen groeiden de bestedingen aan producten met 3 procent, met name in Home & Living (+19 procent). Volgens Thuiswinkel.org-directeur Paul Nijhof zijn dit deels vervangingsaankopen, omdat veel huishoudelijke producten vijf jaar na corona toe zijn aan vernieuwing.

Crossborder en buitenlandse trends

Nederlanders besteedden in totaal 2,3 miljard euro bij buitenlandse webshops, een daling van 1 procent. Het aantal aankopen groeide echter met 8 procent tot 21,6 miljoen. Opvallend is dat Chinese webshops vaker bestellingen kregen (+600.000 aankopen), maar dat de uitgaven juist daalden van 248 naar 196 miljoen euro.
Webshops uit de VS en het VK verliezen terrein, vooral door lagere aankopen van vliegtickets, accommodaties en elektronica.

Betalen en winkelen via mobiel

Het smartphonekanaal wint terrein: 40 procent van alle online aankopen gebeurde via mobiel, tegenover 46 procent via desktop of laptop. Gemiddeld besteden consumenten echter minder via de telefoon (€79 per bestelling) dan via laptop (€122).
Ook in betaalmethoden zijn verschuivingen zichtbaar: het gebruik van iDEAL daalde van 73 naar 70 procent, terwijl Klarna juist groeide van 3 naar 4 procent.