Hoofdstuk 1: Nederlandse e-commerce in eerste helft 2025 goed voor 17 miljard euro

Nederlandse e-commerce in eerste helft 2025 goed voor 17 miljard euro

In de eerste zes maanden van 2025 gaven Nederlanders ruim 17 miljard euro uit aan online aankopen. Dat is 1 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor.

 

Vooral de uitgaven aan diensten liepen terug: een daling van 7 procent, met 12 procent minder aankopen. Vooral de categorie Tickets voor Attracties en Evenementen kreeg een klap, met 16 procent lagere uitgaven.

 

Daarentegen groeiden de bestedingen aan producten met 3 procent, met name in Home & Living (+19 procent). Volgens Thuiswinkel.org-directeur Paul Nijhof zijn dit deels vervangingsaankopen, omdat veel huishoudelijke producten vijf jaar na corona toe zijn aan vernieuwing.

Crossborder en buitenlandse trends

Nederlanders besteedden in totaal 2,3 miljard euro bij buitenlandse webshops, een daling van 1 procent. Het aantal aankopen groeide echter met 8 procent tot 21,6 miljoen. Opvallend is dat Chinese webshops vaker bestellingen kregen (+600.000 aankopen), maar dat de uitgaven juist daalden van 248 naar 196 miljoen euro.
Webshops uit de VS en het VK verliezen terrein, vooral door lagere aankopen van vliegtickets, accommodaties en elektronica.

Betalen en winkelen via mobiel

Het smartphonekanaal wint terrein: 40 procent van alle online aankopen gebeurde via mobiel, tegenover 46 procent via desktop of laptop. Gemiddeld besteden consumenten echter minder via de telefoon (€79 per bestelling) dan via laptop (€122).
Ook in betaalmethoden zijn verschuivingen zichtbaar: het gebruik van iDEAL daalde van 73 naar 70 procent, terwijl Klarna juist groeide van 3 naar 4 procent.

Hoofdstuk 1: ‘Ons brein werkt minder actief als we AI zoals ChatGPT gebruiken’ #Onderzoek

Onderzoek: 'Ons brein werkt minder actief wanneer we AI zoals ChatGPT gebruiken'

Een studie van het gerenommeerde MIT toont aan dat ons brein minder actief is wanneer we steunen op AI-tools zoals ChatGPT. De meerderheid van de deelnemers kon zich zelfs amper herinneren wat ze kort voordien zelf hadden geschreven. In het onderzoek – waarvan de volledige paper als preprint beschikbaar is – voerden 162 proefpersonen (verdeeld over drie groepen) verschillende schrijfopdrachten uit. Eén groep schreef volledig uit het hoofd. Een tweede groep mocht informatie opzoeken via Google. De derde groep kreeg de hulp van een taalmodel, in dit geval ChatGPT.

Om de cognitieve impact te meten, registreerden onderzoekers de hersenactiviteit via EEG-scans en namen ze interviews af na elke opdracht. De resultaten waren opvallend: deelnemers die ChatGPT gebruikten, vertoonden aanzienlijk minder hersenverbindingen dan de andere groepen.

“De hersenconnectiviteit nam systematisch af naargelang de mate van externe ondersteuning,” aldus het onderzoek.

De groep die zelfstandig werkte, toonde de sterkste en breedste netwerken. De zoekmachinegroep zat in het midden. De ChatGPT-groep scoorde het laagst op elk vlak.

Lees verder

Hoofdstuk 1 en 14: ‘AP: Aan de slag met AI-geletterdheid’

De samenleving wordt steeds meer geconfronteerd met de invloed van algoritmes en AI. AI-geletterdheid is essentieel voor het versterken van maatschappelijke weerbaarheid in de omgang met algoritmes en AI. 

 

 

Ontwikkelaars van AI-systemen en organisaties die gebruikmaken van AI-systemen moeten vanaf 2 februari 2025 zorgen dat hun werknemers ‘AI-geletterd’ zijn. Dat betekent dat mensen die binnen of namens de organisatie AI-systemen gebruiken, voldoende kennis, vaardigheden en begrip moeten hebben om AI op een verantwoorde manier in te zetten. Zowel op technisch als op praktisch, sociaal en ethisch gebied. Dat staat in de AI-verordening.

Als coördinerend AI- en algoritmetoezichthouder helpt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) organisaties met dit document op weg.

 

Lees verder

Hoofdstuk 1 en 2: Taalmodel dementie: ‘Kunstmatige intelligentie getest tegen cognitieve achteruitgang’

Taalmodel dementie: 'Kunstmatige intelligentie getest tegen cognitieve achteruitgang'

Een recent gepubliceerde studie in het BMJ onthult opmerkelijke bevindingen over de evaluatie van taalmodellen (LLMs) in relatie tot cognitieve achteruitgang. Neurologen en een datawetenschapper hebben verschillende modellen getest, waaronder ChatGPT 4, 4o, Gemini en Claude 3.5, en ontdekten vergelijkbare cognitieve beperkingen zoals die bij mensen voorkomen. Opvallend is dat ChatGPT 4o een alarmerende score van 26/30 behaalde op de MoCA, wat wijst op cognitieve achteruitgang die vergelijkbaar is met neurodegeneratieve processen.

Lees verder

Hoofdstuk 12: Extra laag privacy bij WhatsApp-chats

 

WhatsApp heeft woensdag aangekondigd dat het een nieuwe functie lanceert waarmee gebruikers een extra laag privacy kunnen toevoegen aan hun chats. De nieuwe instelling, genaamd “Geavanceerde Chatprivacy”, voorkomt dat jij en de mensen met wie je chat gesprekken kunnen exporteren of media automatisch kunnen downloaden naar hun telefoon.

Ook voorkomt de instelling dat gebruikers Meta AI kunnen noemen in berichten of vragen kunnen stellen aan Meta AI.

Het idee achter deze functie is om iedereen in een groep de zekerheid te geven dat wat er gedeeld en gezegd wordt, niet buiten de chat kan worden gebracht.

Lees verder

Hoofdstuk 1 en 14: [COLUMN] ‘DeepSeek is een gratis, geopolitiek wapen!’ #AI

hina maakt momenteel de beste EV’s en biedt met TikTok het leukste, virale sociale media netwerk dat jongeren dagelijkse verblijdt. Steeds meer Hollywoord-blockbusters worden gefinancierd door Chinese investeerders en Ali en Temu maken het de retailers in het Westen al langere tijd lastig met dumping. Het Westen maakte zich aanvankelijk druk om de TikTok-data die wordt binnengeharkt door de Chinese overheid. De vraag die niemand durft te stellen: wat als er spontaan een goedkope, nieuwe AI-tool opduikt gelinkt aan diezelfde Chinese overheid?

Deepseek, een AI-chatbot uit China, maakt furore en zet gevestigde namen zoals  ChatGPT en Meta’s AI-modellen onder druk. Hoe goed is DeepSeek echt? En waarom is deze  chatbot opeens de meest gedownloade gratis app? En misschien nog belangrijker: wat is de keerzijde?

 

Lees verder

Hoofdstuk 8 Campagne: Henry Handsome zet met Wilde Ganzen in op activatie van jongere donateurs

image

Creatief bureau Henry Handsome en goededoelenorganisatie Wilde Ganzen hebben samen een succesvolle landelijke actieweek gelanceerd: de Wilde Week. Tijdens deze campagne werden donaties aan 51 kleinschalige projecten wereldwijd verdubbeld. Het resultaat: een opbrengst van €813.376 in één week én een belangrijke stap in de herpositionering van Wilde Ganzen richting een jongere doelgroep.

Focus op jongere generatie  

Wilde Ganzen bestaat sinds 1957 en wordt vooral gesteund door oudere generaties. Met een nieuwe campagne richt de organisatie zich nu nadrukkelijk op jongere donateurs. “We ontdekten dat de bestaande huisstijl te weinig emotionele verbinding maakte,” zegt Fanny Morien, co-founder van Henry Handsome. “De uitstraling was generiek, terwijl Wilde Ganzen juist persoonlijk, betrokken en transparant werkt. Wat ontbrak, was een visuele én inhoudelijke vertaling van hun unieke aanpak: de samenwerking tussen donateurs hier en initiatiefnemers daar.”

Lees verder

Hoofdstuk 6 en 7: Google en Kantar “De impact van marketing op branding” #onderzoek

Onderzoek van Google en Kantar: "De impact van marketing op branding"

Herrmann-Scharnberg is directeur bij Kantar en heeft uitgebreide expertise in marktonderzoek en consumenteninzichten. Mary Kyriakidi is een wereldwijde thought leader die de op bewijs gebaseerde verhalen van Kantar over merkengroei en marketingeffectiviteit aanstuurt. In 2025 staan marketeers onder toenemende druk om hun budgetten te verantwoorden en de impact van hun werk op het stimuleren van winstgevende bedrijfsgroei te tonen. Er is echter een kloof tussen hoe marketeers en financiële teams de impact van marketing op de winstgevendheid zien. Het betreft een Google Insight case.

Lees verder

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

Hoofdstuk 1 ‘KLM gebruikt AI om aantal maaltijden te voorspellen’

 

 Kunstmatige intelligentie (AI) transformeert in hoog tempo werkplekken in Nederland. Dit lijkt al te zijn ingezet door de automatiseringsgolven in de jaren 90 (pc’s, software) en rondom 2010 (cloudoplossing, bigdata). Grote werkgevers integreren AI in hun dagelijkse operaties om efficiëntie te verhogen en verspilling te verminderen. KLM, de nationale luchtvaartmaatschappij, gebruikt AI om de vraag naar maaltijden op 300 dagelijkse vluchten te voorspellen. Of alles nu opeens te danken valt aan “AI” valt te betwijfelen in het tijdperk van AI-washing. 

Wij weten dat 3 tot 5 procent van de passagiers hun vlucht mist, maar dit varieert per dag.

Lees verder

Hoofdstuk 12: ‘Hoe je de instagram-kaart gebruikt en toch jouw privacy beschermt’

'Hoe je de instagram-kaart gebruikt en toch jouw privacy beschermt'

Als je de kaart voor het eerst wilt gebruiken, open je je direct messages en tik je bovenaan op de nieuwe map-optie. Bij de eerste keer verschijnt er een melding waarin wordt uitgelegd dat niemand je locatie kan zien totdat jij besluit deze te delen. Je kunt deze keuze later altijd aanpassen.  Tijdens het eerste gebruik krijg je meteen de vraag met wie je je locatie wilt delen. Je kunt kiezen tussen vrienden, je close friends-lijst, geselecteerde personen of helemaal niemand. Wil je later iets veranderen, dan ga je naar je profiel, open je de instellingen, kies je voor “story, live and location” en tik je op “location sharing” om je voorkeuren aan te passen.

Lees verder